Home » Bewuster en duurzamer leven » balans » Hoe houd ik mijn goede voornemens vol? - Veerle Logghe

Hoe houd ik mijn goede voornemens vol? - Veerle Logghe

Gepubliceerd op 14 januari 2021 om 16:04

Het is januari een nieuw jaar is begonnen en je hebt vast ook goede voornemens of doelen voor aankomend jaar. Zelf ben ik wat minder fan van goede voornemens, omdat het wat minder zegt over wat je precies gaat doen. Het is zoals het woord al zegt, je neemt iets voor om te gaan doen. Daarom blijft het vaak ook bij goede voornemens en haal je je doel niet. Ik geef je graag wat tips om je goede voornemens en doelen vol te blijven houden en halen:

Maak een lijstje met al je goede voornemens 

Het begint met een kleine brainstorm. Wat zijn dingen die je graag wilt verbeteren? Schrijf dit op en zet ze op een rijtje. Het hoeft nog niet concreet te zijn, dit mag nog best globaal zijn. Zoals; ik wil vaker gaan sporten, ik wil minder vlees eten of ik wil wat minder online zijn. Waarschijnlijk heb je zo een hele lijst met dingen die je wilt verbeteren. Kies van dit lijstje een aantal doelen (max 4) waar jij je op wilt gaan focussen dit jaar. Ik zeg maximaal 4, omdat het anders te veel wordt en je waarschijnlijk de focus verliest. Dat zou zonde zijn, dus maximaal 4.

Begin klein

Om een haalbaar doel te maken helpt het om klein te beginnen. Wil je bijvoorbeeld minder vlees gaan eten? Begin dan eens met minderen in plaats van gelijk te stoppen. Bijvoorbeeld; start met om de dag geen vlees eten. Door je doel klein te maken wordt het realistischer en is de kans veel groter dat je het gaat halen. 

Maak je doel concreet

Je hebt nu een lijstje van dingen die jij graag wilt verbeteren en gezorgd dat deze dingen klein zijn. De belangrijkste stap is om nu je doelen concreet te gaan maken. Dit kun je doen aan de hand van de SMART methode. SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Ik zal een voorbeeld geven aan de hand van het volgende doel; ik wil vaker gaan sporten.

SMART

  • Specifiek; je maakt je doel specifieker wat wil je gaan doen en hoe vaak of hoe lang. Bijvoorbeeld: Ik wil graag 4x in de week gaan sporten waarbij ik minimaal 45 minuten actief bezig ben.

 

  • Meetbaar; je doel moet meetbaar zijn, je moet het kunnen meten.
    Bijvoorbeeld ik wil gelukkiger zijn is niet meetbaar, want wanneer ben je gelukkig? Maar 4x in de week gaan sporten en 45 minuten actief bezig zijn is meetbaar. Je kan controleren of je 4x in de week bent gaan sporten en 45 minuten actief bezig bent geweest.

  • Acceptabel; is je doel acceptabel voor jezelf en je omgeving? Is het voor jezelf realistisch om 4x in de week te gaan sporten? En is het ook akkoord voor bijvoorbeeld je vrienden, partner of familie? Denk hier ook goed over na. Als je een acceptabel doel hebt, dan zullen anderen je er ook mee helpen en hoef je er zelf niet te veel voor op te geven.  

  • Realistisch; kijk goed na of je doel realistisch is. Is het realistisch om 4x te gaan sporten als je het afgelopen jaar maar bijv. 1x in de week gesport hebt? Vraag jezelf dit dan ook af. Of wil je graag 5 kilometer onder de 20 minuten lopen, terwijl je nu net 5 kilometer loopt in 30 minuten? Hoe groot is de kans dat je dit doel gaat halen? Denk na of dat je jezelf een realistisch doel stelt. Ook hierbij is het belangrijk om kleinere stappen te zetten, zodat je sneller resultaat bereikt. Het is toch ook veel leuker om 10x iets te vieren, dan dat je de ene tegenvaller hebt na de andere omdat je je doel niet haalt.

  • Tijdsgebonden; binnen wat voor termijn wil je dit halen? Hierbij is het belangrijk om een realistisch tijdspad te bepalen. Het is niet realistisch om binnen een maand een marathon te kunnen rennen als je nu nog geen 5 kilometer kunt hardlopen. Maar het wordt al wel realistischer als je over 10 weken 10 kilometer wilt gaan lopen. Kijk wat voor jou haalbaar is in een bepaald termijn.

Als het goed is heb je nu je doelen SMART op papier staan. Mijn persoonlijke doel is: om binnen 3 maanden een halve marathon binnen 2 uur te lopen. Door je doelen zo op te schrijven houd je jezelf scherp en weet je ook waar je de komende periode aan kunt werken.

Maak het visueel

Nannique deelde dit in een artikel, maar het helpt ook om een vision board te maken en zo je doelen visueel te maken. Het vision board helpt je herinneren aan je doelen voor aankomend jaar. Je hebt het op papier gezet en als je het op een zichtbare plek hangt word je ook steeds aan je doelen herinnerd. En hoe vaker jij je doelen ziet, hoe meer je er ook in gaat geloven. Wil je weten over een vision board en hoe je er een maakt, lees dan dit artikel > https://www.womenintouch.nl/parels-van-womenintouch-nl/breekdeweek/575864_bdw7-doelen-stellen-met-een-vision-board-nannique-spiek 

Bespreek het met anderen

Ook helpt het om je doelen met anderen te bespreken, zoals bijvoorbeeld je vrienden, partner en familie. Anderen kunnen je ondersteunen en helpen bij het halen van je doel. Als je bijvoorbeeld meer wilt gaan sporten, kan het helpen om samen met een vriendin te gaan sporten. Zo help en motiveer je elkaar.  En als je bijvoorbeeld minder vlees wilt gaan eten, dan zijn anderen daar ook van op de hoogte en kunnen ze er rekening mee houden, als jij bijvoorbeeld mee eet. Deel daarom ook altijd je doelen met anderen.

Beloon jezelf

Bedenk van tevoren een beloning voor jezelf wanneer je je doel hebt gehaald. Bijvoorbeeld als ik over een half jaar 4x in de week sport, mag ik mezelf belonen door een nieuwe sportoutfit te kopen. Vier alle successen hoe klein of groot ook.

Geef niet op

Bedenk dat niet altijd alles vanzelf gaat, soms heb je even een terugval of gaat het even niet minder lekker. Dat is niet erg en hoort er soms ook bij. Geef vooral niet op en blijf doorgaan, dan weet ik zeker dat het jou ook gaat lukken!

 

Ik hoop dat deze tips jou helpen om je doelen goed op papier te zetten en aan te werken. Wij zijn heel benieuwd naar jouw doelen en vision board! Heb je jouw doelen op papier gezet of een vision board gemaakt? Deel deze dan met ons door @womeninthouch.nl te taggen in jouw bericht.

 

Liefs,

Veerle


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.