Home » Bewuster en duurzamer leven » balans » Hoe combineer je sporten met een vaste baan? - Veerle Logghe

Hoe combineer je sporten met een vaste baan? - Veerle Logghe

Gepubliceerd op 11 februari 2021 om 08:27

Waar je in je studententijd nog heel gemakkelijk in de ochtend of in de middag kon sporten, gaat dat met een vaste baan toch vaak wat lastiger. Zeker als het gaat om een kantoorbaan waar van je verwacht wordt dat je van 9 – 17 uur werkt. Wanneer je pech hebt komt hier iedere dag ook nog 1 tot 2 uur reistijd bij. Daarnaast moet je als je thuiskomt ook nog koken en eten. Dan blijft er weinig van je avond over, zeker ook als je ook nog met vrienden wilt afspreken. Hoe doen anderen dit? In dit artikel deel ik (Veerle) 7 tips om het sporten te combineren naast een vaste baan. Lees je even mee?

Sport direct na werktijd

Wat voor mij helpt is om na werktijd gelijk een uurtje te gaan sporten. Zeker toen ik nog naar kantoor ging en standaard iedere dag in de file stond, was het juist wel fijn om even een uurtje te gaan sporten. Hierna kon je vaak veel beter doorrijden en had je je sportactiviteit er al op zitten wanneer je thuiskwam, ideaal! Ook nu met het thuiswerken en donkere avonden vind ik het prettig om direct uit werk te gaan. Dan wordt de drempel later op de avond ook niet zo groot om nog te gaan. Wanneer je eenmaal op de bank zit onder een dekentje kom je er vaak moeilijk onderuit.  

Sport voor werktijd

Zeker in de zomer vind ik dit heel fijn om te sporten voor werktijd. In de zomer is het vaak nog niet zo warm en in de winter kun je gelijk goed wakker worden. Ik merk dat wanneer ik ’s ochtends sport ik de rest van de dag veel productiever ben en heb ik wat minder tijd nodig om op te starten. Wanneer je klaar bent met werken heb je nog een hele avond over en hoef je ook niet meer iets te doen.

Inplannen van sportmomenten 

Dit klinkt misschien heel raar, maar het helpt mij om mijn sportmomenten in te plannen. Dan weet ik op welke dagen ik ga sporten en welke dagen ik vrij heb om met vrienden af te spreken. Ook is het gelijk een herinnering als je misschien wat minder zin hebt om te gaan. Je hebt het in je agenda gezet, dus je moet wel gaan. Zeker wanneer je het erg druk hebt is het ook fijn om je sportmomenten in te plannen. Zo heb je straks niet aan het einde van de week dat je nog geen een dag hebt gesport.

Bereid je maaltijden voor of kook voor meerdere dagen

Als ik op een dag moet werken, sporten en koken (+ afwas voor mij) dan blijft er vaak maar weinig tijd over of eet ik pas heel laat. Wat voor mij helpt is dat op de dagen dat ik rust heb, alvast te koken voor de dagen daarna. Zo kan ik op andere dagen direct uit werk gaan sporten en als ik dan klaar ben ook gelijk eten. Of ik zorg dat ik op de dagen dat ik ga sporten iets makkelijks eet wat niet erg veel tijd kost om klaar te maken.

Maak een wandeling in de pauze

Mocht je echt geen tijd hebben of geen energie om ’s avonds na werktijd nog te gaan sporten of vanwege een afspraak ’s avonds niet kunnen sporten, gebruik dan de momenten gedurende de dag. Maak bijvoorbeeld een lunchwandeling, ga staan tijdens een dagstart of meeting, pak de trap i.p.v. de lift of loop wat vaker naar de printer. Allemaal manieren om ook tijdens een kantoordag of thuiswerkdag wat meer te gaan bewegen. Het is misschien niet echt sporten, maar een half uurtje wandelen is altijd beter dan stilzitten.

Verdelen van sportmomenten over de week

Ben je bijvoorbeeld aan het trainen voor een marathon zorg dan dat jouw lange duurlooptraining valt op een dag dat jij de meeste tijd hebt. Zo loop ik mijn duurlopen vaak op zondag, omdat ik dan de meeste tijd heb en altijd in het licht kan lopen. Op maandag en dinsdag heb ik vaak drukke dagen en dat komt goed uit, omdat ik dan goed kan herstellen van mijn lange duurloop. Kijk bij het inplannen van je sportmomenten ook goed hoe je de sportmomenten verdeeld over de week. Heb je op donderdag altijd weinig energie, plan dan een rustdag in of doe een rustigere work out.

Wees niet te streng voor jezelf 

Spreek met jezelf af wat het minimum is. Vind je het prima als je 2x in de week sport, wees hier dan ook tevreden mee als je een keer een drukke week hebt en het wat minder van sporten komt. Het is niet realistisch om iedere dag te gaan sporten naast een vaste baan en hiernaast ook nog het huis perfect op orde hebben en de perfect partner of vriend/vriendin te zijn. Je kunt niet alle ballen hooghouden en het is dan prima als je een week wat minder sport. Wees niet te streng voor jezelf.

 Ik ben heel benieuwd hoe jij je vaste baan combineert met sporten. In het begin vond ik het best lastig om naast een drukke baan ook ’s avonds nog te gaan sporten. Ik was allang blij dat ik ’s avonds nog de boodschappen, koken en afwas kon doen. Ik moest er in het begin echt niet aan denken om ’s avonds ook nog te gaan sporten. Gelukkig heb ik hier nu een goed ritme in gevonden en lukt het mij om zo’n 5 a 6x in de week te gaan sporten.

 

Veel liefs,

Veerle @Veerle_logghe.com


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.