Home » Bewuster en duurzamer leven » Duurzaamheid » De impact van fast-fashion - Evie Ramaekers

De impact van fast-fashion - Evie Ramaekers

Gepubliceerd op 18 februari 2021 om 09:30

Er bestaat een zeer grote kans dat jouw kledingkast vol ligt met kleding van fast-fashion merken (don’t feel guilty, die van mij namelijk ook). Voordat ik me in de fast-fashion wereld ging verdiepen, stond ik er niet eens bij stil wat voor gigantische impact deze industrie heeft. Al snel leerde ik de heftige realiteit die bij mijn nieuwe rokje van de Zara, die jas van Pull & Bear en mijn jeans van de H&M hoorde…

 

Wat is fast-fashion?

Om te begrijpen wat de impact van fast-fashion is, moeten we eerst duidelijk weten wat het precies inhoudt. De merken die ik hiervoor noemde, zijn enkele voorbeelden. Fast-fashion is een term die gebruikt wordt voor de mode-industrie, die in extreem korte tijd collecties uitbrengt. “Vroeger” brachten merken vaak twee keer per jaar een nieuwe collectie uit, één in de zomer en één in de winter. Maar tegenwoordig liggen er om de paar weken nieuwe collecties in de winkels. Meer, meer en nog eens meer, dat is de mindset die veel fast-fashion ketens aanhouden. Bovendien is de meeste kleding van fast-fashion merken niet van geweldige kwaliteit, waardoor het “leven” van een kledingstuk erg kort is. Maar is de hoeveelheid kleding die gemaakt wordt in korte tijd dan het enige probleem? Nee, dit is pas het topje van de ijsberg.

Slechte arbeidsomstandigheden

Iedere maand is er wel weer een nieuwe trend te spotten. Fashion influencers op Instagram dragen op iedere foto een andere trendy outfit en het publiek is er dol op. We zijn als mensen vrij gevoelig voor trends. Aan de ene kant is het natuurlijk erg leuk om met verschillende trends te experimenteren, maar aan de andere kant kan je je afvragen “Zijn we dan ooit écht tevreden”? Want over een paar maanden vind je dat nieuwe blousje misschien helemaal niet meer leuk en “moet” je weer wat nieuws kopen. Modemerken spelen hier maar al te graag op in, want het levert ze simpelweg meer winst op. Helaas wordt er vaak niet gedacht aan de mensen die onze kleding maken. Het tempo van het maken van kleding ligt zó hoog, dat veel kledingfabrieken overvol met werknemers zitten, die moeten werken onder slechte arbeidsomstandigheden. Deze werknemers, vaak uit Aziatische landen, hebben vaak te maken met een onleefbaar laag loon (denk aan 20 cent per uur), gedwongen (onbetaald) overwerken, discriminatie en onveilige omstandigheden. Bovendien is kinderarbeid in sommige fabrieken helaas ook nog aan de orde.

Impact op het milieu

Naast het feit dat miljoenen werknemers in deze industrie zo weinig betaald krijgen en in barre arbeidsomstandigheden moeten werken, heeft fast-fashion ook een enorme impact op het milieu. De hoeveelheid afgedankte kleding in Nederland is in de afgelopen 25 jaar meer dan verdubbeld van 125 kton (1993) naar bijna 260 kton (2017). Per inwoner komt dit neer op circa 15 kg. Een groot deel hiervan komt op de stort terecht. Ook kleding die je retourneert wordt in veel gevallen gewoon weggegooid en dus niet opnieuw verkocht. Dit is voor het bedrijf goedkoper, maar de échte kosten hiervan moet het milieu betalen. Daarnaast is er heel erg veel water nodig om bijvoorbeeld een T-shirt te maken van katoen. Gemiddeld komt de watervoetafdruk van een katoenen T-shirt uit op ongeveer 2700 liter (!) water. Voor een spijkerbroek is zelfs gemiddeld 8000 liter water nodig. Hier had ik eerder nog nooit bij stil gestaan en nu ik dit weet waardeer ik de kleding die in mijn kast ligt veel meer.

Van fast-fashion naar slow-fashion

Als tip zou ik je graag willen meegeven om in de toekomst twee keer na te denken voordat je iets koopt. Heb je dit écht nodig? Heb je toevallig al iets in je kast liggen wat hier stiekem heel erg op lijkt? Is tweedehands misschien een optie? Ben creatief met de kleding die je al hebt en ga er zorgvuldig mee om. Gooi iets niet meteen weg als er een klein gaatje in zit, maar kijk of je er nog wat leuks van kan maken. Of ga eens op onderzoek uit naar duurzame merken die wél echt een verschil proberen te maken in de wereld.

 

Toch nog even een disclaimer: ik zou echt never nooit iemand ‘shamen’ die fast-fashion merken blijft kopen. Ik ben me er 100% van bewust dat het een privilege is om überhaupt van duurzame merken te kunnen kopen. Niet iedereen heeft de middelen om hier mee bezig te zijn en dat is helemaal okay. Ik word alleen wel cringy van die 500 euro SHEIN hauls op YouTube bijvoorbeeld, dat vind ik persoonlijk geen juiste besteding van je geld. Ik hoop dat we in de toekomst over kunnen gaan naar een circulaire textielketen en dat ons consumeergedrag gaat veranderen. De norm van ‘wegwerpkleding’ moet verschoven worden naar een norm waarin we kleding weer waarderen.

 

Liefs, Evie


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.