Home » Bewuster en duurzamer leven » Duurzaamheid » Doe jij mee met de week zonder vlees - Nannique Spiek

Doe jij mee met de week zonder vlees - Nannique Spiek

Gepubliceerd op 8 maart 2021 om 11:31

Voor de één is het vanzelfsprekend, de ander is het aan het ontdekken en weer een ander wil er niet aan denken: vegetarisch eten. Vegetarisch eten, zelfs veganistisch eten, hebben de afgelopen jaren meer aandacht gekregen dan ooit en we zullen hier nog niet snel vanaf zijn. Sterker nog, er ontstaan verschillende initiatieven en projecten om meer mensen hun stukje vlees te laten staan. Zo ook de Week zonder Vlees die vandaag van start is gegaan. Doe jij ook mee?

Wat is de Week zonder Vlees?

Wellicht klinkt de Week zonder Vlees klinkt voor jou al bekend in de oren, goed! Maar eigenlijk is de stichting van deze week pas in 2018 in het leven geroepen. De eigenaresse, Isabel Boerdam, wilde een grotere bijdrage leveren aan de klimaatdoelstellingen en de uitdaging daarvan en de gezondheid van de (Nederlandse) bevolking. Het doel is om van een flexitarisch eetpatroon, een eetpatroon waarbij je maaltijden met en zonder vlees afwisselt, de nieuwe standaard te maken.

Waarom minder vlees eten?

Oke, de boodschap van dit initiatief is duidelijk: we moeten minder vlees eten. Maar, waarom eigenlijk? Zoals je hierboven las, zijn het klimaat en de gezondheid belangrijke redenen om je stukje vlees eens te laten staan. Wist je dat de vleesindustrie voor de meeste CO2-uitstoot zorgt? Dit komt onder andere omdat de dieren voedsel nodig hebben. Hier worden duizenden hectaren land voor gebruikt en om dat land vrij te maken, zien we op verschillende plekken ontbossing. Bovendien is de ontlasting van koeien een grote vervuiler. Zo zijn er nog veel meer manieren waarop de vleesindustrie bijdraagt aan de uitstoot van broeikasgassen. Dan de gezondheid. Wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat een eetpatroon met veel vlees ongezond kan zijn. Dit komt onder andere omdat vlees meer verzadigde vetten bevat dan bijvoorbeeld peulvruchten.  Naast het klimaat en de gezondheid, zijn er ook andere redenen om vaker vegetarisch te eten. Zo leven de dieren vaak onder nare omstandigheden. Denk hierbij aan de plofkip of een doorlig varken. Ook heeft de visvangst een grote impact op onze zeeën en oceanen. De kans op overbevissing ligt op de loer en daardoor worden ecosystemen bedreigd. Als laatst kan een vegetarisch dieet zorgen voor een eerlijkere voedselverdeling op aarde. Al die hectaren land die namelijk voor het verbouwen van voedsel voor vee of voor het behoud van vee worden gebruikt, kunnen gebruikt worden voor gewassen voor mensen. Zo kunnen de één miljard mensen die dagelijks ondervoed zijn wellicht ook gevoed worden.

Aankomende woensdag (10-3-21), deel ik het recept voor deze vegetarische salade die zó veel eiwitten bevat dat hij perfect is voor alle sportende vrouwen hier!

Wat levert het op?

Ben je om om mee te doen? Nog niet? Dan vraag je je vast af wat het oplevert als je een week geen vlees eet. Heel begrijpelijk dat je je dat afvraagt, want vaak denken we dat één persoon geen verschil kan maken. Met een deelname aan de Week zonder Vlees ligt dat anders. Volgens de stichting bespaart iedereen die deze week besluit om geen vlees te eten maar liefst 770 gram dierenvlees. Logisch, want je laat je vlees staan. Maar daar komt meer bij kijken. Zo bespaar je met deze week ook 101 water en 13,7 kilo uitstoot van broeikasgassen, wat gelijk staat aan 79 kilometer autorijden. Bizar!

Hoe kun je minder vlees eten?

Persoonlijk eet ik al een paar jaar bewust minder vlees en weet ik inmiddels goed hoe ik mijn stukje vlees op een vegetarische of plantaardige manier kan vervangen. Ik weet dus ook hoe zoekend je in het begin kunt zijn. Daarom zal ik woensdag tijdens de Breek de Week een lekker, vegetarisch recept delen met jullie. Ook kun je vast deze blog lezen met 10 vegetarische gerechten. In de tussentijd kun je prima experimenteren met de vleesvervangers uit de supermarkt, tofu, eieren of noten. Verder kun je gebruik maken van peulvruchten. Vind je het lastig en ben je op zoek naar meer inspiratie? Isabel, de oprichter van de Week zonder Vlees, heeft ook een cursus Meer Vega ontwikkeld. Hierin krijg leer je in 15 dagen, via een onlinecursus op Instagram/Facebook die je op je eigen tempo kunt doen, de tips en tricks van de vegetarische keuken. Omdat ik ook van mening ben dat we in Nederland richting een flexitarisch dieet moeten, heb ik een kortingscode voor deze onlinecursus. Met de code ‘NANNIQUE20’ ontvang je maar liefst 20% korting! Zo wordt die Week zonder Vlees een eitje 😉

 

Ga jij vandaag ook van start met de Week zonder Vlees? Topper! Veel succes!

 

Liefs,  Nannique

( Bron: https://weekzondervlees.nl/) 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.