Home » Bewuster en duurzamer leven » Writing school | Leren en durven » De voordelen van journallen + vijf tips om hiermee te beginnen - Fleur Leenders

De voordelen van journallen + vijf tips om hiermee te beginnen - Fleur Leenders

Gepubliceerd op 1 maart 2021 om 11:36

Als kind heb je het misschien wel eens gedaan: een dagboek bijhouden. Zelf had ik zo’n speciaal boekje versierd met glitters en met een slotje erop, zodat al mijn schrijfsels geheim bleven. Dagboeken zijn echter niet alleen populair onder kinderen. Tegenwoordig houden ook veel volwassenen een journal bij, waarin ze bewust bezig zijn met hun gedachten en emoties. Maar wat zijn eigenlijk de voordelen van journallen? En hoe kun je hier zelf mee beginnen? In deze blog vertel ik je er meer over!

Wat houdt journallen in?

Journallen kan op verschillende manieren en met verschillende doeleinden. Zo kun je je vakanties vastleggen in een travel journal en je to-do’s bijhouden in een bullet journal. Wie op zoek is naar een creatieve uitlaatklep kan zich storten op een art journal. In deze blog ga ik het echter hebben over de vorm die het meest in de buurt komt van een dagboek. Hierbij zet je je gevoelens en gedachten om papier. Door te reflecteren wordt je bewuster van jezelf en hoe het met je gaat. Een journal is een plek voor de dingen die jou bezighouden. Het is persoonlijk en door de vele mogelijkheden kun je hem volledig aanpassen naar jouw wensen. Zo gebruik ik mijn boekje als bullet journal en dagboek in een. Het doel: rust creëren in mijn hoofd. Door mijn doelen, planningen en dagelijkse schrijfsels bij elkaar te houden, kan ik makkelijker reflecteren op hoe het met mij en mijn doelen gaat.

Wat zijn de voordelen?

Journallen is een simpele handeling, maar wel een met veel voordelen. Zo is uit onderzoek gebleken dat expressief schrijven onze mentale en fysieke gezondheid verbetert. Het schrijven over negatieve ervaringen kan confronterend zijn. Op de korte termijn kan het je stemming verlagen, maar schrijven over onze diepste gevoelens is op de lange termijn juist goed voor onze mentale als fysieke gezondheid [1]. Bovendien kan journallen positieve effecten hebben op delen van ons geheugen en onze schoolresultaten [2]. Zelf heb ik gemerkt dat journallen me rustiger en minder gestrest maakt. Door mijn gedachten op papier te zetten, kan ik ze een plek geven en zo loslaten. Ik herken negatieve patronen sneller en word me bewust van niet-helpende gedachten. Ook mijn creativiteit krijgt een boost, omdat ik meer ruimte heb in mijn hoofd. Kortom: journallen kan veel waardevolle dingen opleveren!

Hoe kun je ermee beginnen?

Het moment is daar; je hebt besloten om nu toch echt aan een journal te beginnen. Maar, hoe kun je dat het beste doen? Starten met journallen is in principe niet moeilijk. Je hebt pen en papier, een leeg document of een nieuwe notitie in je telefoon nodig. That’s it. Toch is het niet altijd zo simpel om de gewoonte vast te houden. Om je daarmee op weg te helpen, heb ik aantal tips voor je op een rijtje gezet. Lees je mee? 

  • Ten eerste; wacht niet op de perfecte plek - De start van een journal is natuurlijk het perfecte moment om een mooi, nieuw notitieboekje te kopen, of niet? Zelf ben ik vaak, heel vaak, in deze valkuil getrapt. Eerst een boekje uitzoeken, vervolgens die perfecte eerste pagina creëren, dan nog nadenken over de rest van de lay-out, etc. Tegen de tijd dat ik klaar was om te gaan schrijven waren er dagen, soms weken verstreken. Begin daarom met wat je in huis hebt; je kunt jezelf altijd nog dat notitieboekje cadeau doen. 
  • Leg de lat niet te hoog - Je hoeft niet dagelijks een hele pagina te vullen. Begin met één of een paar zinnen per dag; als je meer wilt schrijven kan dat altijd. Door de drempel te verlagen, wordt het makkelijker om journallen in te bouwen in je routine. 
  • Maak je niet druk om taal - Een journal is een persoonlijke plek voor jouw gedachten. Te veel letten op correct en mooi schrijven kan je uit je gedachtenstroom trekken. Probeer je daarom niet al te veel zorgen te maken over taalfouten en schrijf op wat goed voelt. 
  • Gebruik journal prompts - Soms is je inspiratie even op en weet je niet waarover te schrijven. Om jezelf op weg te helpen, kun je gebruik maken van journal prompts. Dit zijn vragen die je aan jezelf kunt stellen om je gedachten op gang te brengen. Online zijn een hoop van deze prompts te vinden, dus probeer er een aantal uit en kijk welke voor jou werken. 
  • Schrijf ook over de positieve dingen - Zelf ben ik sneller geneigd te journallen als ik slecht in mijn vel zit. Ik wil mijn nare gedachten kwijt en dat lukt door ze op papier te zetten. Dit kan er echter voor zorgen dat je in een negatieve spiraal blijft hangen. Probeer daarom ook positieve emoties en gebeurtenissen te benoemen; deze zijn ontzettend waardevol!

 

Door mijn journal leer ik steeds meer over mezelf. Ik kan het iedereen daarom aanraden! En onthoud: je kunt het niet fout doen. Wat voor de een werkt, vindt de ander helemaal niks. Je journal is persoonlijk, dus schrijf over de dingen die jij belangrijk vindt!  Houd jij een journal bij? Of zou je er een willen beginnen?

 

Liefs, Fleur / @theclearconfusion 

 

 

 

 

 

 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.