Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Body& mind » balans » Wie bepaalt wat een goed gewicht is? Mijn mening hierover en een aantal weetjes.

Wie bepaalt wat een goed gewicht is? Mijn mening hierover en een aantal weetjes.

Gepubliceerd op 17 maart 2020 om 10:32

De weegschaal…. Ugh! Veel mensen gruwelen er van en hebben er een aversie tegen. Het daadwerkelijk weten wat je weegt en dat wanneer je er net een leuke vakantie er op hebt zitten, een paar kerstdagen of een lekker Brabantse weekje Carnaval hebt gevierd. Koolhydraten komen binnen, vocht wordt bijgevuld en vitamines in dit soort voorbeeld gevallen net wat minder. Vervolgens voel je je dan toch wat schuldig en hebt het idee even op de weegschaal te moet gaan staan. En dan. Het. Grote. Moment. Hoeveel weeg je? ‘’ Ah shit, 2KG meer dan de vorige keer’’ . Hoe kan dit nou? Dan komt de welbekende smoes: ‘’ maar maandag begin ik dan echt ‘’. En vervolgens straf je jezelf een aantal dagen tot je weer in je oude gewoonte vervalt. Want ach zoveel woog je toch niet teveel. En die chocola of chipjes zijn toch wel lekker na 9 uur in de avond….? Herkenbaar. Ik gok voor veel mensen wel. Maar dit is eigenlijk een welbekend dilemma: wegen.

Waarom die aversie tegen wegen?

Gewicht. Iets waar veel leugens over worden verspreidt, mensen graag niet al te specifiek over zijn en vaak als dingetje wordt gezien. Start je met sporten en krijg je als hoofdvraag: ‘’ wat is je gewicht ‘’ dan rond iedereen dit het liefst lekker wat af naar beneden. Voor sommige is het wegen iets wat zo min mogelijk gebeurt en wordt helaas ook gezien als drempel. Persoonlijk ben ik ook niet extreem van het wegen omdat ik vind dat het belangrijker is om lekker in je vel te zitten, je goed en fit te voelen. Dit vind ik niet direct verbonden aan een gewicht maar draagt het wel bij aan een normale, gezonde leefstijl. Daarom een blog over wegen, jezelf niet gek laten maken door die weegschaal en zelf liefde.

Wat zijn de algemene richtlijnen van gewicht. 

Wat je vaak voorbij ziet komen is de BMI. Of terwijl de Body Mass Index. En algemene index gericht op je gewicht in combinatie met je lengte. En ook wel gericht op je middelomtrek. Dit samen moet dan je BMI bereken en vanuit het BMI wordt dan kort door de bocht besloten of je wel of niet een gezond gewicht hebt. Een van de bekendere oorzaken van overgewicht zijn ook wel overgewicht, obesitas, diabetes type 2, een hogere bloeddruk, een verhoogd cholestorol, bijkomende klachten gericht op rug en gewrichten en daarnaast ook een niet al te best effect op je hart en vaten. Hoe meer gewicht, hoe meer zuurstof er rond gepompt moet worden, hoe harder het hart moet werken des te beter een conditie bijdraagt. Nu betekend dit niet dat wanneer je zwaar bent je direct een hoog BMI hebt. Want dit kan in veel gevallen schommelen. Maar wel gericht op je hart/vatenstelsel. En ademhaling principes.

De schijf van vijf.

Je zult wel denken. Komt ze aan, die stomme schijf van 5. Je leert het al van jongs af aan dat alle vijf de vakken van belang zijn. Zo komen de meeste mensen wel aan die koolhydraten, vetten en vocht ( en dan bedoel ik geen alcoholische vocht) maar zijn vitamines, goede mineralen en groentes/fruit in veel gevallen een dingetje. Gericht op je gewicht kan dit dus een effect hebben. Maar eet je nu 2000 gezonde of ongezonde kcal op een dag. En je wilt af vallen maakt dit dus eigenlijk niet uit? Nee. Wil je afvallen en neem je gewoon minder kcal binnen dan gewend val je af. Of dit dus voldoet aan die schijf van 5 kunnen we dan bespreken. Want nee je krijgt geen vetten, mineralen, groentes etc. juiste hoeveelheden binnen.

Wat zegt je gewicht?

Gewicht zegt minder dan je denkt. Nu kan ik andere aanraden een uitgebreidere test te doen gericht op spiermassa, botdichtheid, vochthoeveelheid en vooral de balans van het volledige lichaam. Want hoe meer spiermassa is dus meer gewicht. En ben je dus als je heel gespierd bent dan ook gelijk ‘ ongezond’ nee. Natuurlijk niet. Wanneer je dus een simpele berekening doet: lichaamsgewicht ( lichaamslengte X lichaamslengte) = je BMI. Kan het dus dat je door deze berekening al gauw buiten de ‘’ gezonde ‘’ normen van het gewenste resultaat van een BMI meter terecht komt. Stel ik pas dit op mijzelf toe:

62 ( 1.66 X 1.66) = 22.5 in mijn geval. Dit betekend in mijn geval nog positief, maar kan voor andere wisselend zijn.

Let daarom dus meer op specifiekere gegevens. In hoeverre zijn je lichaamsdelen in balans, wat is je visceraal vet niveau ( vet rondom organen ) en hoeveel spiermassa heb je ten opzichte van je vetmassa. Deze gegevens geven nauwkeuriger iets weer over gezondheid. En daarmee zegt gewicht dus minder over jou als persoon.

Most important

Lekker in je vel zitten, je goed voelen, voldoende beweging en ontspanning. Heb je voldoende rust maar ook niet teveel. Sport je voldoende en ook niet teveel, met een minimum van 2X voor een jong/volwassen persoon. En heb je voldoende slaap? SLAAP. Iets wat o zo belangrijk is en soms mensen even over het hoofd zien. Want haal je wel eens een nachtje door voor een belangrijk tentamen dan is dit dus veel minder effectief voor je hersenen dan wanneer je wel slaap pakt en de volgende dag verder gaat. Zorg dus voor de BRAVO factoren.

  • Bewegen
  • Niet roken
  • Matig alchol gebruik
  • Gezonde voeding
  • En voldoende ontspanning

Kan jij op al deze factoren beantwoorden: Ja. Ga dan lekker zo door. Afgelopen blog een blog over gewicht, BMI, gewicht, lengte en de gezondheidsfactoren. Want is het nu gezond om elke dag in de bank te hangen of overmatig te bewegen? Vanuit mijn opinie geen een. Zorg voor balans, let op je voeding en leef vooral. Een goed diner, een lekker wijntje/biertje/chipje kan. Maar zorg ook voor voldoende beweging. Elke dag op de weegschaal hoeft dus niet. Maar wel bijvoorbeeld eens in de zoveel weken. Zorg voor activiteiten die jou energie geven en voorkom een dip door soms even naar buiten te gaan, de sportschool in te duiken of iets anders. En vergeet vooral niet: gewicht is niet de hoofdfactor, love yo self voor wie je bent. En zorg vooral voor de belangrijkste van allemaal: balans.  Ik hoop dat je het weer een interessante blog vond en zie je graag bij de volgende.

 

Liefs,

Fleur


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.