Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Body& mind » balans » Hoeveel water moet je nu daadwerkelijk drinken. En hoe slecht is koffie?

Hoeveel water moet je nu daadwerkelijk drinken. En hoe slecht is koffie?

Gepubliceerd op 12 mei 2020 om 17:24

Water. Drink jij het voldoende? Of ben je net als ik een enorme koffieleut. Persoonlijke sta ik altijd ( bijna ) op met een kop koffie, drink koffie tussendoor en soms ook nog rond een uur of 20:00…. ! Totaal niet zoals aangeraden wordt volgens de richtlijnen, wel lekker en helaas ook nog eens een pure portie cafeïne. Ik kom daarmee gemiddeld op 2 a 3 koppen koffie per dag. Dat keer 7 is uhh…. 21 koppen per week. Teveel? En zoals ze in Italië heel leuk een glaasje water naast je koffie schenken, drink jij dan ook voldoende water ernaast? Zelf probeer ik minimaal 5 glazen water per dag te drinken. En drink soms nog thee, ranja en in het weekend graag een glaasje wijn. Maar welke richtlijnen zijn nou goed. Gericht op drinken, welke materialen worden aangeraden en vooral wat is slecht? Of is er geen goed of slecht? In aankomende blog deel ik wat info erover, zelf was ik interessant dus besloot er een blog over te tikken.

Volgens de richtlijnen.

Er wordt aangeraden om per dag 2L water te drinken. Dit betekend dus per kilogram 30ml per dag. Tel ik dit voor mijzelf uit is het: 62 x 30ml = 1860ml = een kleine 2L. Dit zou voor mij en gemiddeld Nederland, dus 8 glazen water per dag betekenen. En kom ik dus met mijn 5 glazen aan een tekort. Meer water drinken dus…! Kom jij wel aan die 2L per dag? Want water is goed, beter dan een ander soort drank en ook nog eens goedkoop! Dit betekend in veel gevallen dus niet 8 glazen fris, koffie, alcohol of thee. Maar gewoon puur water. Dit omdat deze dranken vaak onnodige, chemische toevoegingen bevatten die dus minder voor ons zijn. Gewoon water drinken dus allemaal!

Wat is er nu zo bijzonder aan water?

Water bestaat even scheikundig verteld uit O en H. En vormt dus samen de formule: H2o, een samenstelling van zuurstof en waterstof. Heel leuk om te weten waar het uit bestaat, maar de functie is belangrijker. De functies van water zijn logisch, maar voor sommige misschien ook nieuw in de oren. Zo werkt water als bouwcel en is dus belangrijk tussen de cellen en organen. Elke cel bestaat dus uit water in de eiwitstructuren, maar werkt ook als glijmiddel voor organen of tussen spieren. Waardoor beweging gemakkelijker wordt. Naast bouwcel werkt het ook als transportmiddel. Water zorgt voor de afvoer van afvalstoffen, werkt mee bij stofwisseling en ook nog eens reuze belangrijk, voor het in stand houden van een goede lichaamstemperatuur. Laat dit nou best belangrijk zijn na het sporten. Stel je voor dat je te weinig drinkt na het sporten, kan dit zorgen voor enige ophoping in je lichaam. En kan er zonder dat je het weet, een overbelasting ontstaan. Puur gewoon omdat je te weinig drinkt… !

Bron: https://www.voedingswaardetabel.nl/watiswat/water/

Wat is het gevolg van te weinig water drinken?

Bij te weinig vocht in het lichaam, na inspanning zowel fysiek als mentaal kan dit enige gevolgen met zich mee brengen. Dit is vervelend, niet fijn en iets waar niemand op zit te wachten. Weinig vocht is het gevolg van te weinig drinken. Dit betekend gewoon een flesje mee, tijdens de wandel, het sporten, het studeren of tijdens het reizen. Drink voldoende hoor je overal, je zal wel denken: ‘Ja zal wel’. Maar is toch best belangrijk. Gevolgen van te weinig drinken kunnen zijn:

  • Moeite met stoelgang. Dit kan effect hebben op het naar de wc gaan, waardoor obstipatie een gevolg kan zijn.
  • Hoofdpijn kan komen door overspanning, teveel prikkels maar ook vocht te kort in de hersenen. Naast hoofdpijn zijn duizeligheid en misselijk ook gevolgen die meespelen.
  • Meer trek. Dit kan ook een gevolg zijn. Herkent je lichaam niet meer het verschil en heb je snel een honger gevoel. drink dan eens twee glazen water, kijken hoeveel honger je dan nog hebt : )

Waarom een RVS fles in plaats van plastic?

Het verschil tussen plastic en RVS, is dat RVS is gemaakt om hergebruikt te worden in tegendeel tot een plastic flesje. Denk bijvoorbeeld aan die bidon op lange termijn, niet echt een aangename geur. RVS is gericht op een duurzaam product. Een product wat goed is voor het milieu en ook voor de lange termijn gebruiker. Denk bijvoorbeeld aan de BPA ( Bisphenol A ) die vrijkomt op den duur bij een plastic flesje. Het voordeel aan RVS productie is dus geen BPA. BPA  ( Xeno-oestrogenen) is een stofje wat op oestrogeen lijkt. Het is dus een extra hormoon welke mee kan zorgen voor eventuele kanker ontwikkeling maar ook een disbalans in het hormonale stelsel kan veroorzaken. Niet iets waar je als man op wacht, die borstvorming… . Het voordeel aan de RVS fles is dus de minimale tot geen dosis van BPA en het langdurige gebruik ervan. Dit betekend wel goed schoonmaken. In de vaatwasser kan een RVS fles, alleen de kleur kan hierdoor veranderen. Anders gewoon even ‘’ old skool ‘’ afwassen met de hand! RVS zorgt dus niet voor de ‘’ thermo’’ functie maar is wel een goed ruilmiddel om een einde te maken aan alle plastic flesjes. Zelf kreeg ik een tijdje de BinkyBottle opgestuurd. Een RVS fles met ook nog eens een toffe uitstraling. Voor een duurzamere, sportievere wereld. Ik ben enthousiast.

Bij deze een blog over water. Drink jij voldoende, ook tussen deze corona periode door? En vergeet je ook niet soms in beweging te komen. Zelf is water drinken een aandachtpuntje voor mij. Omdat ik snel naar een kop koffie neig, terwijl water o zo belangrijk is. Ik hoop dat je het een leuke blog vond en zie je graag bij de volgende.

Liefs,

Fleur


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.