Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Body& mind » balans » Vier makkelijke tips om te sporten met warm weer - @its.about.health

Vier makkelijke tips om te sporten met warm weer - @its.about.health

Gepubliceerd op 10 augustus 2020 om 18:16

Hee hallo, daar ben ik weer! Hartstikke leuk dat je weer op mijn blog klikt. Heb jij het ook zo warm? Goed, want dat is precies waar de blog van vandaag over gaat. Sporten in de warmte! Vandaag deel ik 4 tips met je om je workout met deze hoge temperaturen uit te voeren.

 

Het is een feit dat je moet oppassen wanneer je in de volle zon en bij hoge temperaturen sport. Je lichaam verbruikt meer energie en water, is drukker bezig met afkoelen en waarschijnlijk gaat het ook allemaal net wat moeizamer. Het is dan ook niet verstandig om aan het begin van een warme periode volledig los te gaan tijdens je training. Je lichaam heeft tijd nodig om te wennen aan de warmte. Maar, de stijgende temperaturen en de vele zonuren betekenen niet dat jij je training hoeft over te slaan! Met wat kleine aanpassingen en iets meer flexibiliteit kom jij de zomer als een ware #fitgirl door. Zo kun je de volgende vier dingen doen…

Mijn tips op een rij. 

1: Stay hydrated and full!

Water (of sportdrank) en koolhydraten zijn je beste vrienden als het aankomt op een training in de hitte (oke en zonnenbrand, maar daar komen we zo!). Houd niet alleen tijdens je workout je vochtgehalte in de gaten, maar zorg ook dat je van te voren en na je training goed drinkt. Zelf drink ik altijd een half uur voor mijn training een groot glas water en zorg ik dat ik minstens 500 milliliter water drink na mijn training. Verder zorg ik er ook voor dat ik mijn lichaam met voldoende koolhydraten voorzie, zodat mijn spieren genoeg energie hebben om te sporten én tegen de warmte te werken.

2: Smeren!

We weten allemaal dat bakken in de zon niet goed voor je is. Of je nou in je bikini of zwembroek op het strand ligt óf in korte sportkleding sport, insmeren is altijd nodig. Ja, ook in de schaduw! Mijn tip? Smeer jezelf één uur voor de training goed in, zodat de zonnebrand goed kan intrekken. Zo voorkom je een plakkerige huid tijdens het sporten of het risico dat je de zonnebrand als eerst van je lichaam af zweet.

3: Uurtje eerder of later

Ben je een typisch ochtendmens of een échte nachtbraker, dan is deze tip voor jou! Midden op de dag sporten is tijdens een hittegolf een No Go! Het is beter om vroeg in de ochtend te gaan of later in de avond. Zelf sport ik het liefst vroeg in de ochtend, rond 8:30/9:00. Tot 10:30 is het dan op vele plekken namelijk nog goed te doen en staat de zon nog niet hoog aan de lucht. Sport je liever in de avond? Probeer dan na 20:00 te sporten, dan begint het namelijk langzaam af te koelen.

Tijdens mijn stage op Tenerife vertrok ik altijd om 8:00 van huis om een workout aan zee te doen, heerlijk!

4: Vermijd asfalt.

Je kent vast nog het gevoel dat je voeten verbrandden als je (als kind) met blote voeten op de straat liep. Asfalt en tegels worden erg warm door de zon. Dat niet alleen, de zonnestralen die op asfalt vallen, wordt weerkaatst. Dit zorgt ervoor dat het lopen op een weg van asfalt nóg warmer is. Ga je dus hardlopen of fietsen? Probeer dan asfalt te vermijden. Loop over gras, zand of een kiezelpad en fiets onder de bomen. Misschien betekent dit dat je je vertrouwde rondje even moet missen, maar zie het ook als een leuke manier om nieuwe plekken te ontdekken.

 

Zo, dit waren vier makkelijke tips die ik graag met jullie wilde delen om jouw sportmoment tijdens deze warme dagen zo goed mogelijk te laten verlopen. Benieuwd wat je nog meer kunt doen? Op mijn eigen blog schreef ik een soort gelijk artikel, met nog een aantal andere handige tips. Heb je verder vragen of ben je benieuwd hoe ik bepaalde dingen aanpak? Twijfel dan niet om mij een berichtje te sturen!

 

Tot volgende maand en geniet van de zon 😉

 

Nannique


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.