Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Body& mind » balans » Het belang van koolhydraten - Laurie van Mierlo

Het belang van koolhydraten - Laurie van Mierlo

Gepubliceerd op 1 oktober 2020 om 08:15

De laatste paar jaar is het een “enorme” dieet trend om low-carb/koolhydraat-arm te eten. Je hebt er vast wel eens van gehoord, gelezen óf het zelf al geprobeerd. Veel mensen verliezen in eerste instantie een paar kilo door dit dieet, maar houden dit moeilijk vol. Waarom worden koolhydraten als boosdoeners gezien? Zijn het écht dikmakers? en wat gebeurt er als je deze te weinig binnenkrijgt?

Een duik in de wetenschap

Koolhydraten zijn een macronutriënt, net als eiwitten en vetten. Deze 3 componenten spelen de hoofdrol in een normaal voedingspatroon. We zien deze vaak als 3 afzonderlijke componenten, maar in feite werken ze samen, om jouw als “normaal-functionerend” persoon van energie te voorzien en al jouw cellen te voeden, waardoor deze hun normale functie kunnen uitvoeren. 

Het proces van energievoorziening vindt plaats in de zogenaamde Krebs cyclus, om hier niet te diep op in te gaan, kun je dit je voorstellen als de enige efficiënte manier om van suiker energie te maken. 

Koolhydraten worden in het lichaam afgebroken tot suiker en hiervan wordt, via deze Krebs cyclus, energie gemaakt. Deze energie hebben alle cellen in het lichaam nodig om normale functies uit te voeren, zoals celvernieuwing, ontgifting, spiercontractie etc. 

Wat gebeurt er bij weinig koolhydraat reserves?

Wanneer er een tekort aan koolhydraten ontstaat, bijvoorbeeld door langdurig héél weinig koolhydraten te eten, of koolhydraat-beperkt te eten in combinatie met een actieve leefstijl, óf gewoonweg na een lange duursport, dan zal het lichaam overschakelen naar vetverbranding. 

Maar, de weg van vet omzetten in energie, kan alleen maar doorgaan, zolang er nog een beperkte voorraad van suiker is. Je kunt je dit voorstellen als een tandwiel(vetverbranding), dat enkel kan draaien indien een naastliggend tandwiel(suiker/koolhydraat verbranding) óók draait. 

Wanneer je dus veel te weinig koolhydraten in je lichaam hebt, zul je dus ook géén vet gaan verbranden. 

Wanneer het, in extreme gevallen, ook niet mogelijk is om vet te verbranden, omdat er zodanig weinig suikers aanwezig zijn, dan zal het lichaam overgaan op eiwit verbranding. 

Eiwitten kan het lichaam alleen vinden in spieren. Het gevolg is dus, spier afbraak. En laten we dit nu vooral NIET willen, toch? Bovendien kan dit op lange termijn echt schadelijk worden voor het lichaam.

Fun fact: Hersenen kunnen alleen maar functioneren wanneer er een suikervoorraad is. Wanneer deze voorraad helemaal is opgemaakt, kunnen de cellen in de hersenen geen vet of eiwit gebruiken als energiebron. Het gevolg hiervan is dat er, wanneer dit enige tijd aanhoudt, schade ontstaat aan de hersencellen. Deze schade is niet omkeerbaar!

We moeten niet alleen eiwitten ophemelen.

Mensen die de hele dag stil zitten, zullen minder snel last hebben van iets minder koolhydraten eten. Maar jonge mensen, sportieve mensen, of mensen met een actief beroep hebben écht (veel) koolhydraten nodig. Het is voor (duur)sporters zelfs belangrijk om éxtra koolhydraten te eten. Voor sporters zijn eiwitten dus zeker niet de enige belangrijke nutriënt! 

Door koolhydraat arm te eten, doen jonge, sportieve of actieve mensen niet veel goeds voor hun lichaam, omdat dé bron van energie wordt weggenomen of beperkt. Het is dan ook, naar mijn mening, écht af te raden om hier aan te beginnen. 

Wat merk je zelf hiervan?

Wanneer je te weinig koolhydraten eet, zul je je snel flauw, futloos, traag, uitgeput, lusteloos of zelfs trillerig voelen. Je merkt dat je weinig energie hebt, of niet meer de kracht hebt om bepaalde activiteiten te doen. 

Wanneer je daadwerkelijk over gaat naar eiwit verbranding, dan zul je je écht ellendig gaan voelen. Denk hierbij aan extreme vermoeid en hoofdpijn. 

 

Waarom dan deze koolhydraat-arme trend?

De voordelen rondom koolhydraat arm eten ontstaan vooral doordat pasta’s of rijst worden vervangen door groenten, denk hierbij aan courgette-spaghetti of bloemkoolrijst. Hierdoor krijg je méér groenten binnen en dus meer vitamines, vezels en mineralen. Maar ook doordat op deze manier maaltijden in calorieën verlaagd worden en de groenten je evengoed een vol gevoel geven. 

Hierdoor vallen mensen snel af, zonder “honger” te ervaren. 

 

Toch ben ik persoonlijk van mening dat je lichaam voor de gek houden, door pasta te vervangen door courgette, niet de juiste manier is voor een gezond (afval) dieet. Er zitten namelijk zó ontzettend veel andere goede voedingsstoffen in aardappels, pasta, rijst of brood, dan ‘alleen’ koolhydraten. Persoonlijk vind ik ook dat het ontzettend restrictief wordt, wanneer je deze voedingsmiddelen schrapt uit je dieet. 

 

Dus, voordat je massaal rijst gaat vervangen door bloemkool, brood schrapt uit je voedingspatroon en aardappelen weigert te eten, realiseer je dan dat koolhydraten geen vijand zijn, geen dikmakers zijn en júist nodig zijn om je lichaam normaal te laten functioneren. Het draait uiteindelijk allemaal om een gezonde balans en ik ben ervan overtuigd dat deze balans ook te vinden is mét een lekker bord pasta en je dagelijkse bammetjes.

 

Liefs,

Lauri. 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.