Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Body& mind » balans » Thuiswerken: hoe houden we het vol? Eline Venneman

Thuiswerken: hoe houden we het vol? Eline Venneman

Gepubliceerd op 9 november 2020 om 19:49

Verplicht thuiswerken: we doen het inmiddels al 8 maanden. Waar het in het begin nog lukte om hier de voordelen van in te zien – minder reistijd, flexibele tijdsindeling, meer vrije tijd etc. – wordt dat nu echter steeds lastiger. Er lijkt geen einde aan te komen, terwijl we allemaal staan te springen om contact. Hoe houden we het vol? Hoe blijven we energiek en gemotiveerd? In deze blog deel ik mijn tips!

 

Nabootsen van een ‘normale’ school-/werkdag

Laat ik beginnen met de tip die het állerbeste werkt voor mijzelf, namelijk: het nabootsen van een ‘normale’ school-/werkdag. Met andere worden: doen alsof je naar school of naar werk gaat, terwijl je eigenlijk gewoon thuis blijft. Maar hoe ziet dit er concreet uit? Haal even terug hoe jouw dagen er vóór de Coronacrisis uitzagen. Wat deed je voordat je naar school/werk ging? Hoe vulde jij de dag in? En hoe sloot jij de school-/werkdag af? Misschien fietste je ’s ochtends wel naar je werk, nam je daarna als eerst een kop koffie en kletste je even kort met collega’s. Mijn tip: doe dat nu, ondanks dat je thuiswerkt, ook! Zet je wekker op de gebruikelijke tijd, kleed jezelf aan zoals je normaal ook zou doen en fiets een rondje in de omgeving. Plan vervolgens aan het begin van iedere dag een online ‘dagstart’ in met collega’s, zodat je even kunt bijkletsen en de dag kunt doorspreken. Op deze manier zet je de ‘werkmodus’ aan en start je de dag productief!

 

Persoonlijk vind ik deze tip nog waardevoller ter afsluiting van de dag. Ik vind het zelf namelijk ontzettend lastig om na een werkdag ‘uit te schakelen’. Doordat ik werk en leef in dezelfde omgeving, is het lastiger om werk en privé te scheiden van elkaar. Voor mij persoonlijk werkt het daarom goed om na iedere werkdag even naar buiten te gaan en een rondje te wandelen, rennen of fietsen. Beweging en frisse lucht zijn bovendien ontzettend goed voor je! Tijdens het bewegen beeld ik mezelf in dat ik naar huis ga. Wanneer ik dan thuis kom, heb ik écht het gevoel dat ik mijn werkdag heb afgesloten. Zo voorkom ik bovendien dat ik alsmaar doorga.  

Beweging

Hierboven benoemde ik het al even: beweging is ontzettend goed voor je, zowel lichamelijk als mentaal. Niet voor niks raden wetenschappers daarom aan om meer te bewegen tijdens het werk. Geregeld bewegen verkleint het risico op hartaandoeningen, beroertes, sommige vormen van kanker en diabetes. Daarnaast verbetert het ons immuunsysteem, stimuleert het de botopbouw, versterkt het onze spieren en vergroot het de longcapaciteit. Op geestelijk gebied blijkt lichaamsbeweging ons humeur te verbeteren, symptomen van depressie en angst te verminderen en onze hersenen beter te laten werken: taken die om aandacht, organisatie en planning vragen, voeren we beter uit. En laten dit nou net de taken zijn die we tijdens een werk- of schooldag nodig hebben! Daarom ook de tip om gedurende een werk- of schooldag voldoende te bewegen. Loop bijvoorbeeld door het huis heen tijdens een telefoongesprek, wissel zittend en staand werken af en maak een wandelingetje tijdens de pauzes. Voor mij persoonlijk werkt dit heel goed om fit, energiek en productief te blijven gedurende de dag!

Neem voldoende pauze

Aanhakend op bovenstaande tip om een wandelingetje te maken tijdens de pauzes: neem ook echt voldoende pauze! Nu het ‘gezellig pauzeren’ met collega’s of klasgenoten wegvalt, is het voor velen verleidelijk om alsmaar door te gaan. Je kunt je lunch immers ook wel achter de laptop opeten, toch? Tja… begrijpelijk is het wel, maar wenselijk zeker niet.  Veel mensen vinden pauzeren zonde van hun tijd. Dit is echter volledig onterecht. Door continu door te gaan word je namelijk moe en kun je je minder goed concentreren, waardoor de kwaliteit én kwantiteit van het werk achteruitgaan. Pauzes zorgen er voor dat het lichaam even rust krijgt, zodat je daarna weer fit en productief aan het werk kan!

Een fijne werkplek

Nu thuiswerken de nieuwe norm is geworden in Nederland, is het extra belangrijk om aandacht te besteden aan een fijne, inspirerende en rustige werkplek. In een fijne werkomgeving presteer je namelijk beter en voel je je gelukkiger. Wat veel mensen tegenhoud om te investeren in hun werkplek, zijn de kosten die ze hiervoor (denken te) moeten maken. Naar mijn mening is dat echter niet per se nodig. Met een beetje creativiteit kom je ook heel ver! Zo werkt een strijkplank ontzettend goed als sta-bureau. En een ergonomisch kussen op je (niet zo comfortabele) bureaustoel, kan ook heel veel schelen! 

Tevens zijn er een aantal kleine ‘musthaves’ die het thuiswerken nét wat aangenamer maken. Denk hierbij aan een muziekboxje, zodat je een gezellig achtergrondmuziekje aan kunt zetten. Of aan een aantal inspirerende quotes aan de muur, waardoor jouw creativiteit een boost krijgt. Persoonlijk vind ik het erg belangrijk om in een lichte en opgeruimde omgeving te werken. Daarom heb ik mijn bureau voor het raam gezet en ruim ik mijn bureau aan het eind van iedere werkdag op. Een paar simpele handelingen die géén geld kosten, maar wel ontzettend goed werken voor mijn productiviteit!

Houd contact

Last but not least: houd contact, ook nu het minder makkelijk is. Daarmee wil ik niet zeggen dat je de regels moet negeren, maar wel dat er (binnen die regels) genoeg mogelijkheden zijn. Plan bijvoorbeeld een vaste wandelavond in met een goede vriend(in), organiseer een digitale borrel met collega’s of vier (familie)verjaardagen via Skype. Zo ben je op afstand toch wat dichterbij <3.

 

Tot zover de tips die voor mij goed helpen om het thuiswerken vol te houden. Verder adviseer ik je vooral om te doen wat werkt voor jou! Experimenteer eens met mogelijkheden en evalueer wat dit met je doet. Op deze manier kom je erachter hoe jij het thuiswerken kunt volhouden, zonder verlies van energie, motivatie en productiviteit!

 

Liefs, Eline


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.