Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Body& mind » balans » Waarom is ritme belangrijk en ontspanning nog een tikkeltje meer - Fleur Prins

Waarom is ritme belangrijk en ontspanning nog een tikkeltje meer - Fleur Prins

Gepubliceerd op 16 november 2020 om 20:36

Ola. Welkom bij een nieuwe blog, lukt het bij jou een beetje dat thuiswerken/studeren. Of voelt jouw huis momenteel als een werk, woon en sportlocatie. Best logisch als alle drie voor jouw geval van toepassing zijn. En de kans dat deze gekke pandemie ( onze grote vriend: corona) nog even aanwezig zal blijven in onze levens. In aankomende blog wil ik daarom terug blikken om dit gevoel van werken, wonen en sportplek in 1 meer los te koppelen. Waardoor ontspanning ook voldoende ruimte krijgt en we het allemaal op een ‘fijne’ manier vol kunnen houden. Want in hoeverre ben jij bezig met die fysieke en mentale gezondheid? Veel lees plezier.  

Het nabootsen van een werk/studiedag.

Kijk ik naar mijzelf ben ik TOTAAL andere student ten opzichte van golf #1 en golf #2 nu. Waarbij het s ’middags douchen, later op de middag sporten en voornamelijk van 9-15:00 online colleges volgen in een relax outfit en mijn dag verlaat starten normaal waren ( best erg… ). Na een aantal weken was ik daar gelukkig al gauw klaar mee. Met als gevolg dat mijn ochtenden meer structuur kregen en ik actiever werd ( ook al in de ochtend ). Met het volgende ritme: starten met een koude douche, mij aankleden alsof ik uit de deur ging, eerst nog een ronde lopen met de honden, het pakken van een bak koffie en vervolgens aan de bak. Wat ik in feite veranderde was dus het ‘proberen’ na te bootsen van een ‘normale’ schooldag. Maar alsnog ontbrak mij iets: ontspanning. Waarbij het verplaatsen van de werkstoel, bank en de tuin voornamelijk aanwezig waren en mijn nek/rugspieren ook minder soepel aanvoelde.

Ontspanning en onze psychische gezondheid.

Ontspanning is voor iedereen anders. Zo vindt persoon Y het fijn om een stuk te wandelen in de pauze en zit persoon X liever een uur op de bank kijkende naar de o zo populaire site: Netflix. Dat wij allemaal anders zijn is ook maar goed, maar in hoeverre ontspannen wij? Mentale gezondheid staat in 2020 gelukkig redelijk centraal en de meeste mensen in onze omgeving worden er steeds meer en meer bewust van. Dit is ook maar goed want ook meer en meer mensen krijgen helaas sneller psychische klachten ( overprikkeling, angsten etc. ). Maar komt dit door de tijd waarin we leven? De mobiele generatie? De snelheid van alle ontwikkelingen of dragen we ons zelf ook meer en meer verplichten op? Mogelijk is het antwoord JA maar zeer zeker weten we dat niet.

Want vul onderstaande maar is voor jezelf in:

  • Ik wil gezond te eten
  • Ik wil minimaal 7-9 uur per nacht slapen
  • Ik wil mij fit voelen
  • Ik wil een strak lichaam
  • Ik wil niet achterhangen op mijn social-media ( Instagram/Facebook)
  • Ik wil leuk zijn voor mijn omgeving ( familie/vrienden)
  • Ik wil sociaal zijn
  • Ik wil prestaties halen gericht op werk/studie

Antwoord jij op het merendeel van deze vragen: JA. Probeer dan eens minder te moeten ( klinkt ook weer lekker gemakkelijk maar is wel zo belangrijk ). Kort samengevat: We zijn veel bezig met onze fysieke gezondheid en krijgen daar ook veel adviezen over. En wat is nu dat verschil tussen fysieke/ mentale gezondheid en in hoeverre hebben wij dit zelf in de hand om mentaal fit te blijven?

Wat is het verschil?  

Fysieke gezondheid. Ook wel lichamelijk. Hoe voelt je lichaam, heb je energie om een stukje te wandelen en ben je na een dag werken niet volledig uitgeput, waardoor we onze fysieke gezondheid ook al inleiden aan het mentale aspect. Fysieke gezondheid is dus ook wel de mate waarin wij onze lichamelijke energie ervaren zowel in werk en privésfeer. Belangrijke handvaten voor een fysieke gezondheid zijn dus voldoende bewegen ( minimaal 1 uur per dag ), letten op werkhouding ( ook niet onbelangrijk ), letten op ‘gezonde’ voeding en elke dag een beetje vitamine-D ( zonnestralen, ook in de winterperiode ).

Mentale gezondheid. Denkvermogen, mindset, gedrag, cognitieve functies, omgevingsfactoren ( extern vaak ), gevoel, emotie zijn allemaal woorden die een samenhangend verband hebben op jouw persoonlijke gemoedstand. Waarbij jouw mentale fitheid een grote rol speelt in hoeverre jij gemotiveerd bent en taken succesvol kunt afronden. Maar ook de mate hoe ‘fris’ jij bent in je (werk) geheugen, de gemakkelijkheid hoe jij je wel/niet kan concentreren wat weer een evenredig effect heeft op ons leervermogen. Alles hangt samen. Het klinkt allemaal ‘o zo logisch’ maar dit na leven is het tegenovergestelde. Veel mensen vergeten soms hoe belangrijk mentale gezondheid is. Want ontspan jij voldoende en ben je wel eens lief voor jezelf? YES OR NAH? Ben je lief voor jezelf, heb je voldoende beweging en heb je voldoende structuur hebben in je dagen zal dit een positief verlagend effect hebben jouw stressgehalte. Waardoor je in ‘drukke’ situaties waarschijnlijk gemakkelijker kunt omgaan met de boosdoener: stress. Of terwijl de stofjes: adrenaline, noradrenaline en cortisol.

Enkele tips.  

Een aantal (algemene) tips die zeker niet onbelangrijk zijn:

  • Probeer elke dag een beetje te bewegen. Als zijn het maar 30 minuten.
  • Let op je ademhaling of doe eventueel ademhalingsoefeningen.
  • Doe iets wat jij LEUK vindt zoals sporten, schilderen, luisteren naar muziek etc.
  • Moet minder van jezelf
  • Probeer structuur in je doordeweekse dagen te behouden
  • Kom voldoende buiten ( dit maal bij de minder drukke bossen 😊 )
  • Maak prioriteitenlijstjes en kijk naar wat moet gebeuren en wat overig is
  • Omarm de mensen die jouw gelukkig maken en probeer minder aandacht te geven aan negatieve mensen in jouw omgeving
  • Ben soms oké met een middagje luieren op de bank

 

 

Ben jij een beetje lief voor jezelf? Het klinkt allemaal zo makkelijk maar is stiekem stukken lastiger. Ritme, buitenlucht en beweging geven mij ( Fleur ) al enorm veel ontspanning ook in deze GEKKE periode. En als laatst onthoud: alles mag en niks moet.

 

Tot bij de volgende. liefs, Fleur


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.