Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Body& mind » brainfood » EEN WINTERDIPJE & ER SNEL UIT!

EEN WINTERDIPJE & ER SNEL UIT!

Gepubliceerd op 3 december 2019 om 18:59

Een winterdipje hebben en er heel snel weer uit komen….! 5 tips & some explanation.  

De zomerperiode is voorbij. Dit betekend dat blaadjes uit de bomen beginnen te vallen, dunne zomerse jurken en korte broeken/rokjes beginnen ingeruild te worden voor lange broeken, dikke truien en dikke jassen en zelfs de mutsen/handschoenen worden weer uit de kast getrokken of geshopt. Dit kan maar op een ding richten: WINTER IS COMING. Je hebt mensen die er extreem blij van worden want ja dit betekend ook Sinterklaas met ( gekleurde) pieten & …. Christmas! En daarop volgend natuurlijk een oud & nieuw feest met veel vuurwerk  ( en oliebollen). Ik heb er persoonlijk geen moeite mee want vind elk seizoen wel iets hebben. Maar sommige mensen ( veel ) belanden dan in een winterdipje. In deze blog leg ik even het principe winterdip uit en hoe je hier SNEL weer uit kunt komen en kan genieten. Ben je hierin geïnteresseerd. Lees dan snel even verder.

 

 

Een wattes dip? Het ontstaat vaak doordat dagen korter worden, het sneller donker is en vooral de zon minder schijnt. Wat betekend: minder vitamine D… ! Als je net lekker 3 weken op vakantie bent geweest in de zomer en vervolgens je vitamine D-gehalte daalt door de maanden oktober/november en vervolgens december van 100 naar 0 kun je wel begrijpen wat dit betekend. Niet alleen het vitamine D gehalte verlaagt maar ook de temperatuur. Heb je hier ook langere tijd last van, dan kan dit doelen op een heuse winterdepressie…. Klinkt niet bepaald gezellig!

 

En wat zijn de oorzaken? Een winterdepressie is dus een gevolg van de verstoring van je normale dag-nachtritme van je lichaam. Een voorbeeld kan zijn dat je in de zomer/lente je top voelt maar rond de donkere maanden ineens wat minder tof voelt. Dit noemt men: een winterdepressie. Meerdere oorzaken zijn dus minder licht ( vitamine D afname), dagen die korter zijn, lichtsterkte die minimaler is wat samengevat een effect heeft op onze biologische klok wat je bio-klok wat ontregelt kan maken. Een ander stofje wat mee speelt is melatonine. Dit zorgt er s ’avonds voor dat je moeier wordt alleen maken sommige mensen dit in de winter ook overdag aan wanneer het grauw en koud is.

 

ANOTHER NAME. Een andere naam is ook wel de winterblues. Een aantal kenmerken zijn bv. extreme vermoeidheid, veel slaapbehoefte, verschuiving dag-nachtritme, prikkelbaarheid, slechte concentratie, somber, minder genieten, minder behoefte aan sociaal contact, toename aan eetlust, het niet in balans zijn of bv. een toename aan gewicht. Maar hoe kan het nu dat de een eerder ‘vatbaar’ is voor een winterdepressie? Deze oorzaak is onbekend. Jaarlijkse cijfers zijn dat  zelfs 40.000 mensen er last van hebben… maar hoe kan dit zo maximaal mogelijk worden voorkomen?

KEEP IT POSITIVE!

Voorkomen die handel hoe? Natuurlijk zit niemand ooit op een winterdepressie of andere ‘negatieve’ gevoelens te wachten. Want het liefst is iedereen continue energierijk, positief en voel je je het liefst lekker in je vel. Helaas is dit voor sommige mensen lastiger dan de ander. Daarom een aantal tips voor het voorkomen/vooruitschuiven van een winterdip.

 

1)Stop the snoozing. Het meest voorkomende is denk ik wel in de ochtend hard drukken op die snoozer. Net wat langer blijven liggen omdat je dan zogenaamd meer uitgerust bent. Dit is blijkt uit onderzoek dat in stukjes gehakte slaap nog eigenlijk slechter is dan meteen eruit gaan wanneer je eigenlijk denkt moeier te zijn dan wanneer je blijft liggen. Een tip is dus sta meteen op en zorg voor wat licht die er is!

 

2)Keep moving. Een geen onvoorspelbare tip vanuit mij maar zeker iets wat uit onderzoeken, testjes is gebleken als oplossing voor een minder happy gevoel! Dit komt door een aantal stofjes die je vrij maakt tijdens het bewegen namelijk: endorfine, serotonine en dopamine. Alle neurotransmitters die ervoor zorgen dat je een meer euforisch gevoel hebt en minder pijn ervaart. Door het gelukshormoon serotonine zorgt er namelijk ook voor dat je een gereguleerde eetlust, gemoedstand en slaap hebt. Waarbij dopamine er weer voor zorgt dat je gemotiveerd bent wat al na 30 minuten sporten vrij komt. Is dat even leuk meegenomen in de donkere dagen : ).

3)Search for some light. Wanneer je opstaat is licht eigenlijk mega belangrijk namelijk als startmotor. Probeer dus zoveel mogelijk licht ( buiten wel) op te pikken als mogelijk is. Waarbij vooral het vroege licht ( wat meer blauwe licht bevat) voor vermindering van de productie van melatonine ( hormoon wat je slaperig maakt). Dit betekend dus wakkerder door het leven en een vermindering van je winterdippie.

4)Don’t take it all to serious. Dit is denk ik wel een van de belangrijkste. Ben gemotiveerd, stel doelen, zoek positieve prikkels, sta positief in het leven en werk hard. Maar vergeet naast al het harde werken ook niet te genieten en sommige dingen met een korreltje zout te nemen. Sta daarom niet al te zwaar in het leven en geniet gewoon van de dingen die jou blij maken.

5)Take care of yourself. Doordat je in de winter minder vitamines binnen krijgt is het daarom wel belangrijk gezond te eten. Zorg er daarom voor dat je voldoende vitamines binnen krijgt ( ook vitamine D) en zorg ook voor een ritme. Eet je minder gezond dan kan dit bijdragen aan een depressie of neerslachtigheid. Gezondere voeding heeft daarbij een omgekeerd effect. Pak daarom iets vaker een appel, groenteshake of iets anders wat jou energie geeft ( en nee geen blikje Red Bull direct..). Naast voeding speelt natuurlijk je gevoel ook mee. Kies daarom voor een dagje uit als dat lukt en probeer zoveel mogelijk vrije momenten goed te besteden en blijf niet op de bank hangen maar zoek iets wat jou energie geeft.

 

Winter is een periode van feestdagen, donkere dagen, minder & meer licht, veel koppen thee, oliebollen, ijs, mutsen en meer. Natuurlijk is onder een dekentje liggen met een goeie kop thee ook fijn maar bedenk zo oOk weer: winter is een seizoen. Creëer je eigen lichtpunten en zie het ook als een hele gezellige mooie periode. Vond je dit een leuke blog of heb je nog een andere tip. Let me know. Tot bij de volgende.

 

Liefs, Fleur

 


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.