Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Body& mind » brainfood » Onzekerheid omkeren tot iets positiefs

Onzekerheid omkeren tot iets positiefs

Gepubliceerd op 21 januari 2020 om 20:14

Onzekerheid is een breed begrip. Sommige hebben er veel andere minder. Sommige liegen erover en anderen zijn open. Is een onzekerheid sterk of juist zwak? En is het goed om open te zijn over onzekerheid? Of moet je het juist verbergen en allerlei technieken bedenken hoe je toch zeker over kunt komen? Onzekerheid heeft iedereen, het is een breed begrip en wordt vaak gezien als iets negatiefs. Zoek ik dit op internet op dan is de betekenis: ‘’ een term die aanduidt dat je ergens niet zeker over bent en daarom twijfelt ‘’. Dit is dus een heel breed begrip en is toepasbaar op van alles ( echt alles). Nu kan het gericht zijn op jezelf als persoon, een ander, prestaties die je succesvol wil uitvoeren en ga zo nog maar even door. 

Werkelijkheid.

Iedereen voelt zich dus wel eens onzeker. Het niet ergens volledig zeker van zijn, twijfelen aan jezelf, aan ander bevestiging vragen ( conformation bais), andere vragen/jezelf of iets zo goed is, piekeren, gespannenheid, zenuwachtig etc. etc. NOBODY LIKES IT. Ook ik niet. Maar het zit wel bij iedereen diep van binnen. Het is eigenlijk iets stoms, niemand wilt het maar het is toch aanwezig. Waarom kan je het niet uitschakelen als persoon en waarom ontwikkelt het zich bij de ene persoon meer dan bij de ander. Een kwetsbaar onderwerp wat misschien wat zwaar genomen wordt soms. Maar dit niet hoeft te zijn. Vandaar dat ik het vandaag op byfleurrprins.nl centraal stel. Om het vanuit een positief punt te bekijken. En er iets luchtigs van te maken.

Kenmerken van onzekerheid die vaak als negatief worden gezien.

  • Bang zijn om fouten te maken ( faalangst gerelateerd). Dus het constant goed willen doen.
  • Je richten op het ‘’ negatieve ‘’. Het geen wat nog niet bereikt is. En niet kijken naar het geen wat je al hebt. Dus op het ‘’ positieve ‘’ wat je bereikt hebt. Iedereen doet dit en helaas helpt heel social media ook niet mee. Maar wel iets wat onbewust wordt gedaan. En mentaal mee kan spelen / beïnvloeden. En dit helaas niet positief altijd. Wel kan social media positief zijn. Wanneer het je helpt te motiveren. Door mensen te volgen die jou stimuleren/motiveren om je betere jij te zijn.
  • Andere mensen leiden jouw keuzes. Je laat je dus onbewust leiden door wat anderen van je vinden om te bepalen of iets goed is of je iets goed doet.
  • Zoeken naar perfectie. Met als doel kritiek en teleurstellingen te voorkomen. Kritiek wordt gezien als negatief ( NOT TRUE, maar wel in veel hoofdjes een waarheid). Meeste mensen zien kritiek als iet pijnlijks, een soort bevestiging van een negatief gevoel van eigenwaarde.

Hoe kan dit een beeld vormen in jouw dagelijkse leven? Onzekerheid beïnvloedt je leven. Je maakt hierdoor met minder vertrouwen een keuze en maakt hierdoor andere keuzes. Keuzes die je zonder die onzekerheid anders zou bekijken waaruit dus een andere uitkomst waarschijnlijk komt. Dit speelt in iedereens leven een rol. Vraag je teveel van jezelf, kan onzekerheid hierbij een rol spelen omdat je aan teveel verwachtingen wil voldoen wat uiteindelijk kan leiden tot uitputting.

'' I have my moment of insecurity and figuring out what’s going on and what i am supposed to do, but if you don’t push yourself, you’re not growing, so where do you go?'' 

Bekende onzekerheden positief omdraaien. 

  • Bang zijn voor fouten. Wanneer je bang bent om fouten te maken. Is dit iets waaraan je kunt werken. Ook ik herken deze fouten en iedereen doet het liefst iets ineens goed. Dit kan niet en zoals iedereen weet: ‘’ van fouten leer je ‘’. Accepteer je je fouten maar zie je ook bv. de groei van deze fouten naar een gericht resultaat kun je het zien als iets positiefs. Waardoor je uiteindelijk uit je onzekerheid kunt stappen en het WEL kan en meer vertrouwen ontwikkelt.
  • Vergelijken doet iedereen. Dit doen sommige bewust en andere onbewust. Volg je mensen / websites etc. Die jou doen lijken alsof je niks kunt ( je richten op het negatieve, het geen wat nog niet bereikt is en dus niet kijkende naar wat je wel hebt.) terwijl dit in tegenstelling niet zo is.

TIP: Maak bijvoorbeeld eens een lijstje. Waar ben je trots op. En kijk is naar wat jij belangrijk vind en wil bereiken. Volg dan mensen die dit bijvoorbeeld wel al hebben maar besef ook dat iedereen een ander pad bewandeld en iedereen andere drempels/obstakels heeft. 

Conclusie: Vergelijken mag daarom WEL but be realistic. Ben dus realistisch naar jezelf en besef zo ook dat jij net zoveel kunt bereiken. Alleen de timing, ex/interne factoren en je doel wel realistisch moet zijn zolang je er voor werkt.

  • Keuzes laten beïnvloeden. Dit is iets wat NIET mag. Tuurlijk kunnen andere jou een ander beeld geven over iets of iets vanuit een ander perspectief vertellen. Maar probeer wel de kern te herkennen ( waar draait het nu daadwerkelijk om). Dit betekend dicht bij jezelf blijven. En vooral kijken naar wat voor JOU belangrijk is. Natuurlijk kun je veranderen, nieuwe interesses, vrienden etc. op doen. Maar blijf wel bij jezelf. En ga niet ineens gitaar spelen omdat die ene vriend die je net kent ook gitaar speelt ( omdat je erbij wil horen). Zie jezelf als authentiek. Blijf bij jezelf en hou vooral van jezelf.
  • Jezelf durven tonen. Durf je je eigen angsten/onzekerheden te vertellen aan je kring ( mensen om jou heen). Dan is dit iets heel sterks vind ik persoonlijk. Dit betekend dat je het probeert te accepteren maar ook eraan aan het werken bent om het om te draaien naar iets positiefs. Je bent dus bezig met jezelf verbeteren. Waarbij je het dus meer een plekje geeft en er eventueel kracht uit kunt halen.

Vormen van onzekerheid. 

Effect van onzekerheid

Het is een onderdeel van je leven. Het kan gericht zijn op: financiële onzekerheid, politieke verschillen, relatie gericht of een verandering die binnenkort plaats gaat vinden. Je kunt dus combineren tussen informatieve en persoonlijke onzekerheid. Hierbij is informatieve onzekerheid: minder informatie dan gewenst om tot een goede beslissing te komen. En persoonlijke onzekerheid: het twijfelen over eigen gevoelens: gedragingen. Onzekerheid kan ook door externe factoren worden beïnvloeden wat wordt beïnvloedt door mate van oncontroleerbaarheid en onvoorspelbaarheid. Dus het niet weten wat voor effect het op je eventuele toekomst heeft.

Onzekerheid kan je jezelf anders laten gedragen dan wie je daadwerkelijk bent. Hierdoor durf je waarschijnlijk minder en ga je meer ''  pleasen '' om door andere toch leuk gevonden te worden. Je lacht misschien maar bent niet daadwerkelijk blij. Iedereen reageert wel eens anders door bepaalde onzekerheden. En maakt hierdoor ook andere beslissingen die minder doordacht zijn. Om bijvoorbeeld een ‘’ strijd ‘’ tegen te gaan. En deze zo maar te vermijden. Een aantal gevolgen van langdurige onzekerheid zijn: verlegenheid, faalangst vormen, eenzaamheid ( sociale fobie, paniek), problemen relatie/werk gerelateerd, angststoornissen en bv. voedingsstoornissen.

Tips to succes

  1. BE SUCCESFUL. Zorg ervoor dat je voldoende succeservaringen op doet. Dit betekend niet direct iets groot. Maar stel ook subdoelen. Zorg voor kleine succesjes. Kijk naar eventueel grotere doelen op langere termijn. Hierdoor creer je meer succes, meer zelfvertrouwen en zul je ook direct zekerder door het leven stappen waardoor je anders overkomt en dit ook direct ander soort mensen wel of niet aantrekt.
  2. TILL THE BONE. Onzekerheid komt ergens vandaan. Dit weet je soms wel en soms niet van jezelf. Het heeft een bepaalde invloed. En sommige onzekerheden kunnen verholpen worden.

Een wat  ‘’ waziger ‘’ voorbeeld noem ik het maar is het volgende: Elke onzekerheid is een kreukeltje.  Zie ieder pas geboren persoon daarom als strak stukje papier. Elke ervaring die wordt gezien als negatief en een impact heeft is een klein kreukeltje. Je kunt het zo zien, hoe meer scheuren, hoe zwakker het stukje papier hoe moeilijk het is om dan sterk door te komen.

  1. FOCUS ON THE GOOD. Kreukels kunnen niet verdwijnen maar kunnen wel geheeld worden. Dit kan dus door succeservaringen, aan jezelf werken en het accepteren van het verleden en dit durven los te laten. Dit betekend ook mensen/materiële zaken leren loslaten. Dit vind ik zelf wat zwaar klinken maar is wel werkelijk. Kies daarom voor jezelf in situaties en onthoud wat belangrijk is. Zorg voor positieve factoren die jou kunnen helpen in dit proces: '' FOCUS ON THE GOOD ''.  Een simpel voorbeeld is het elke dag opschrijven van drie positieve punten waar je trots op bent! 

Nu wil ik mijzelf niet als professional voorstellen. Ik vond het vooral interessant om hier eens een blog over te schrijven omdat onzekerheid vooral iets iets negatiefs wordt bestempeld. Ik vind onzekerheid een krachtige put om energie uit te halen. En hiermee sluit ik mijn blog af en zie je graag bij de volgende. 

 

Liefs, Fleur


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.