Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Body& mind » brainfood » Een persoonlijke update gericht op soms even een stapje terugnemen

Een persoonlijke update gericht op soms even een stapje terugnemen

Gepubliceerd op 29 januari 2020 om 19:36

Afgelopen periode stonden bij mij sportevents op een lager pitje. Zo heb ik van september tot november 2019 elke maand aan een paar intensieve events deelgenomen. Waaronder 80 kilometer wandelen, een halve marathon afgevinkt in Eindhoven en de 7 heuvelen van Nijmegen. Dit alles in combi met een nieuwe studie en dat werd mij zowel mentaal als fysiek even te veel gericht op voorbereidingen.  Daarom besloot ik december 2019 als ‘’ rust maand ‘’ te zien. En daarom wel lekker te trainen, want uhh… een week niet getraind is een week niet geleefd voor mij! Maar geen events of extra belastende activiteiten ingepland. Dit betekend dus wel volle bak trainen maar toch wel zo dat mijn lichaam niet te extreem belast werd. Daarom ga ik in deze blog een aantal puntjes bespreken gericht op mijn sport in combi met rust. Kan jij het?

Eventjes '' rust '' nemen, kan jij het?

Eventjes rustiger aan doen betekend bij mij niet, dat ik niks heb lopen doen en wel actief ben gebleven. Ik heb het hardlopen wel op een lager pitje gezet in december maar ben dat nu weer volle bak aan het oppakken. Met de blik op een nieuw event. Wel merkte ik dat mijn lichaam het nodig had, eerder schreef ik een blog over onderwerpen als:

  • Alle ballen omhoog houden
  • Passen binnen het plaatje
  • Self-development gericht op milennials
  • Waarom plannen wij ons gek?

Thema’s die eigenlijk weergeven hoe belangrijk rust en balans is. En waarom zou ik het dan ook niet op mijzelf moeten projecteren? Rust nemen en voor jezelf kiezen, oh zo moeilijk maar ook zo mega f*cking belangrijk! Zoals meeste sportfanaten / atleten weten, is rust dan heel moeilijk. Luisteren naar je lichaam en echt even niet te gek willen doen. Daarom ben ik blij dit deze maand weer fanatieker op te hebben gepakt. Dit betekend structuur inplannen, voeding even aanpakken en dit alles onder het oog van discipline en motivatie.

Hoe projecteerde ik dit op mijzelf?

Zo ben ik rustiger aan gaan doen in december, maar ben het nu weer volle bak aan het oppakken. Leg ik mijzelf discipline op door te plannen en dit ook daadwerkelijk uit te voeren en zorg dat ik mijn to-do’s afvink. Dus wanneer dit niet lukt betekend dit tijd vrij maken en het wel uitvoeren. Zo wil ik vanaf januari 2020 minimaal een blog per week gaan posten. En zoals jullie hebben gemerkt ook een blog per minimaal 2 weken over een serieuzer onderwerp aan gaan pakken.  Waarom? Omdat ik niet alleen content over sport wil overbrengen maar ook realistisch wil zijn en actuele items interessant vind om aan te pakken. Bovenstaand staan ze als puntjes opgesomd. Het toffe aan deze onderwerpen vind ik dat je een grotere doelgroep aangrijpt. Wat ik als iets positiefs zie voor mijn blog. Naast mijn blog heb ik mijzelf ook gericht op training. Hardlopen werd weer een groter onderdeel van mijn leven en dat betekend ook hier naar trainen. Zo liep ik in mijn eerste week weer 25 kilometer. Wel let ik er nu op dat ik ook rust in plan. Wat betekend dat het niet MOET. Maar mag. Bijvoorbeeld, wil ik in de ochtend trainen om half 8. Dan is dat omdat ik dat echt wil en niet omdat ik dit van mijzelf moet en het heb opgelegd. Dit betekend dus luisteren naar mijn lichaam

Tips voor andere om rust te nemen

  • Zorg voor balans. Dit gericht op privé, sociaal, werk etc. Gericht op sport betekend dit dus hersteltijd. Zorg dat je lichaam voldoende kans krijgt om te herstellen want anders kom je terecht in een neerwaartse spiraal. Dit wil niemand, let hier dus op. let hierbij ook op voeding. Krijg je voldoende mineralen, eiwitten, vitamines binnen?

  • Zie het positieve. Heb je een blessure, merk je dat je momenteel even teveel van jezelf vraagt of heb je moeite met nieuwe factoren die jouw leven beïnvloeden. Neem dan voor dat moment rust. Dit betekend niet stil zitten maar wel aanpassen. Kies een plan B en pak later je plan A weer op, op het moment dat het voor jou past. Zie het daarom niet als een faal in je succes. Maar als een leerproces naar je succes. Een positieve quote die ik laatst las. Maar zeker niet onwaar is.

  • Laat je niet gek maken. Een ander onderwerp die ik later wil bespreken is het onderwerp: ‘’ de rol van social media in 2020’’. Een heel actueel onderwerp wat zo zijn gevolgen mee brengt. Let niet teveel op andere en maak je dus ook niet gek als je ziet dat een ander wel de marathon in April bijvoorbeeld al loopt. Projecteer alles op jezelf en blijf realistisch.

Mijn concretere plannen voor 2020.

Gericht op sportgebied is mijn doel mijn PR’s gericht op hardlopen te verbeteren. Zo wil ik mijn persoonlijke record op de 5,10,21 kilometer gaan verbeteren. En wil ik ook mijn grenzen gaan verleggen. Zo wil ik een nieuwe afstand gaan lopen ( een langere ) namelijk 30 kilometer! En wil ik mij ook gaan richten op andere sporttakken ( een soort experiment, maar wel heel tof). Bijvoorbeeld crossfit, wat ik laatst al heb meegedaan! Maar ook zwemmen met bijvoorbeeld het oog op een triatlon! Stel jij ze? Sportdoelen. Exact heb ik nu alleen de ½ marathon van Eindhoven op de planning. Gericht op voorjaar 2020 ben ik nog aan het kijken. Een marathon 2020 zit er nog niet in, omdat ik hier voor wil trainen en blessure vrij wil zijn achteraf. Wel is het een concreet plan voor 2021!

 

Ik hoop dat je het weer een leuke blog vond en ben heel benieuwd naar jouw persoonlijke sportdoelen/ andere doelen. En de manier hoe jij zorgt voor balans? Betekend dit voor jou even een momentje voor jezelf of de stad in en met vrienden. Tot bij de volgende.

Liefs,

Fleur


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.