Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Body& mind » brainfood » Iets soms laten en hiermee akkoord gaan.

Iets soms laten en hiermee akkoord gaan.

Gepubliceerd op 25 februari 2020 om 14:58

Accepteren. Soms het lastigste wat er is en vooral dat je iets niet kunt veranderen. Life is a rollercoaster wordt er soms wel eens gezegd. We kunnen het niet beïnvloeden en moeten soms accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn. Klinkt misschien wat zwaar op de hand maar is wel de realiteit. We willen veel, kunnen veel en er gebeurt veel om ons heen. En de acceptatie hiervan is iets wat maar gewoon moet gebeuren. Ook al duren sommige zaken net wat langer om te verwerken. Iedereen is anders en verwerkt iets anders. We zeggen wel dat het allemaal oké is, maar de vraag is in hoeverre we dit verwerkt hebben. Daarom een soort gids om soms iets te laten en iets op een luchtige manier te verwerken.

‘’ We kunnen het niet beïnvloeden en moeten soms accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn’’

Accepteren en aanvaarden.

What is de difference. Aanvaarden kan dus twee kanten op. Oppervlakkig en dieper. Bijvoorbeeld simpel gezegd. Een vriendschap verzoek op facebook. Je kunt deze accepteren of negeren. Een voorbeeld van dus acceptatie. Een ander voorbeeld is een emotionele kwestie. Je hebt een vriendschap en iemand veranderd ( minder positief dan je zou willen). Je kunt dit accepteren en je eisen hierbij veranderen ( flexibel opstellen). Of je kunt het niet accepteren. Hiermee stem je in dat het niet oke is en geef je dus een nee als antwoord. Twee diverse die dicht maar ook ver van elkaar liggen. Waardoor je deze begrippen in allerlei situaties kunt toepassen. En kunt reflecteren op jouw manier van zijn. De echte jij wie jij bent.

Samengevat gaat accepteren en aanvaarden dus over.

  • Flexibel zijn in een situatie en accepteren dat het zo eenmaal is
  • Accepteren dat het zo is
  • Flexibel zijn door je aan te passen ( verwachtingspatroon aanpassen)
  • Soms iets laten zoals het is

Accepteren van gevoel.

Acceptatie van gevoel is iets wat vaak dieper ligt dan we denken. Mensen proberen graag bepaald gevoel te vermijden wat er wel is. Maar we dus niet willen voelen. Mensen gaan hierdoor anders reageren, extra hard werken of dingen doen waardoor ze minder hoeven te geloven aan hun geloof. De belangrijkste is dus het accepteren van bepaald gevoel en hier mee rust hebben. Vrede in die zin. Dan denk je: ‘’ Fleur even niet zo diepzinnig’’. Maar wel de waarheid. Persoonlijk merk ik ook dat acceptatie het belangrijkste is om iets te verwerken. Verwerk je het niet, blijft het in je hoofd tollen en blijft het zo. Iets wat dubbel is maar wel de waarheid. Een ander voorbeeld is vechten tegen situaties die je niet kunt beïnvloeden. Een soort put die alleen maar energie tot zich neemt maar uiteindelijk wetende dat dit nutteloos is. Je moet dus soms toelaten iets te accepteren.

Een oplossing zien als probleem.

Zonder acceptatie vermijd je dus je gevoel. Je moet dus soms stoppen met dit vermijden wat belangrijk is voordat je daadwerkelijk je gevoel kunt accepteren. Er zijn dus meerdere manieren om gevoel te vermijden. Je blijft dus doorgaan maar verwerkt niet daadwerkelijk het proces. Een aantal voorbeelden zijn:

  1. Zoeken naar leuke, gezellige oplossingen. Dit betekend dus op korte termijn een goed gevoel ontwikkelen wat op lange termijn je kan tegen werken.
  2. Uitdagingen tegen gaan. Deze kunnen confronterend overkomen waardoor bepaalde negatieve gevoelens op kunnen komen dagen.
  3. Andere gedachtes opzoeken. Ook wel afleidingen. Dit betekend dus alles wat jou maar laat afleiden van de realiteit. Een valkuil van veel mensen. Persoonlijk zie ik hier ook een positieve kant van omdat ik er niet van hou om in negativiteit te blijven. Het belang is wel verwerking. Accepteren dat het zo is.

STAPPENPLAN

Vrolijker door het leven door meer te leren accepteren.

Iets leren accepteren is dus een moeilijker iets dan we allemaal denken. Het ligt ingewikkelder en lijkt makkelijker dan het daadwerkelijk is. Een aantal tips die hiervoor kunnen werken zijn.

Stap 1: Je overtuigingen onderzoeken.

Ook wel gericht op ons cognitieve brein. Waarom reageren we zoals we reageren en waarom zijn we zo. Dit is gericht op een aantal basis factoren ( uitgangspunten) welke samen gericht zijn op het leren accepteren.

  • Niet accepteren helpt je niet verder
  • Accepteren betekent niet opgeven
  • Boosheid, frustratie en woede hebben geen nut

Stap 2: Mediteren

Door meditatie hebben mensen meer rust. Over het algemeen heeft het een positieve werking op onze gesteldheid en laten we dus eerder stress los. Dit betekend meer overzicht in je leven en meer duidelijkheid. Hierdoor leer je jezelf beter kennen en kom je dus dichter bij jezelf. The thruth you. Wie jij bent en wil zijn. Je ware aard ook wel. Weer lekker spiritueel maar wel de waarheid. Meditatie kan dus worden ervaren als een spirituele belevenis. Maar dat hoeft niet. Vroeger werd het gezien als iets diepzinnigs. Iets wat vooral te maken heeft met kaarsjes, yoga en vooral veel wazige onzin. Zo kijken mensen er tegenaan die vlak denken. Kort door de bocht. Neem je de tijd en ben je dus meer mindfull kom je er achter wat voor goeie werking het heeft. Lichaam en geest zijn een. Waardoor mindfulness en meditatie dus een mooi verband kan hebben. Met meer rust, meer accepteren waardoor je luchtiger leeft.  

Stap 3: Westerse manier van Mindfulness.

Ook wel een combi van focus op acceptatie met een focus op praktische actie. Dit is een goeie combinatie en heet ook wel: ‘’ de acceptance and commitment therapy ‘’. Dit betekend dus aan de ene kant leren accepteren wat onvermijdelijk is. maar ook richten op het vergroten van je prestaties. Doelen stellen en hier naar handelen op basis van belangen die jij belangrijk vindt.

Bij deze een blog over acceptatie. Flexibel zijn en vooral accepteren dat iets eenmaal zo is. Ben jij hier mee bezig? Tot bij een volgende blog. 

Liefs,

 

Fleur


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.