Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Body& mind » brainfood » Het vinden van geluk of meer van jezelf gaan houden?

Het vinden van geluk of meer van jezelf gaan houden?

Gepubliceerd op 23 maart 2020 om 12:20

Geluk. Zit geluk in de kleine dingen of in de grotere dingen. Ondertussen zijn we er met ons allen wel van bewust dat geluk hem zit in de kleine dingetjes. Sommige mensen zijn hier al heel bewust mee bezig en anderen zien geluk nog in de aanschaf van producten. Nederland wordt steeds duurzamer ( niet voor niets dat we nu 100km/u moeten rijden), mensen proberen minder troep aan te schaffen en ontruimen lukt de meeste mensen steeds beter. Nu geeft minder troep ons niet alleen maar minder zooi in de omgeving maar ook meer rust. Persoonlijk werkt ontruimen heel goed voor mij, zonder opgeruimde omgeving minder rust. Geluk heeft dus te maken met jouw persoonlijke rust, maar ook in waardering. Waarderen wat je hebt en hiermee blij zijn. Dit betekend minder jaloers zijn en bij jezelf blijven. Soms best even moeilijk. Maar wel belangrijk. Vandaag een blog over geluk, tevreden zijn en blij zijn met minder. Veel lees plezier.  

Waarom willen we allemaal gelukkig zijn?

Social media. We zijn ons continue aan het vergelijken. Voor sommige een soort ‘’ wedstrijd ‘’. Wie gaat er naar de meest dure etentjes en wie heeft de duurste kleding. Heel belangrijk..? toch. Soms best leuk, maar niet een pure factor voor geluk. Want uiteindelijk zijn het maar ‘’ spullen ‘’. Je hebt twee type mensen. Type is 1 is continue opzoek naar de meest luxe materialistische zaken. Denk hierbij aan dat dure restaurant, die mooie Louis Vuitton tas of een succesvolle baan met vooral ‘’ heel veel ‘’ vrienden. Type 2 heeft een studie gevolgd, heeft een tal vrienden en is tevreden met minder. Deze persoon is meer een minimalist. En heeft minder nodig. Deze persoon is ook gelukkig. Persoon 1 en 2 schelen dus veel. Maar is wel werkelijkheid. Zelf is mijn valkuil soms type 1. Want een duur product, een leuk etentje of een ver tripje klinkt soms heel aantrekkelijk. Alleen weet ik ook dat minder soms ook goed is.

Via Internet zien we dus dat alles mogelijk is. waarbij de millennial een mooi voorbeeld is: ‘’ alles is mogelijk’’. Nu werkt de zoektocht naar geluk alleen averechts. Namelijk dat die eindeloze zoektocht niet wijst op meer geluk. Maar juist minder, waardoor het vaker nadenken over falen en negatieve emoties op de loer komen liggen.

Een ideaalbeeld en het belang van soms vallen & daarna opstaan.

Internet maakt ons gek. Waarbij we soms de werkelijkheid vergeten. We vergeten soms het belang van falen, waarbij we leren omgaan met minder ( positieve) situaties en vervolgens weer de basis kennen. Herkennen waar het nu echt om draait en het besef van blij zijn met kleine dingen. Zit je dus in een soort zoektunnel naar geluk,  Vergeet je wat je hebt. Tel dus je zegeningen ( blessings) en niet je tekortkomingen. Een negatieve spiraal is het tellen van je tekortkomingen. Het eerst herkennen van faalacties is dus belangrijk om vooruit te komen. Dit betekend dus soms je even k*t voelen, om vervolgens weer 10 stappen naar voren te kunnen. Geluk is voor iedereen anders en dus niet maakbaar. Er is geen gids of een bepaalde studie om dit te behalen. Het bestaat uit leven en soms iets laten. Ik vind dit ook moeilijk soms. Kijken naar je zegeningen en niet je tekortkomingen. Omdat ook ik hier soms de neiging naar heb. Ik probeer daarom bewust om te gaan met mijn ‘’ zegeningen ‘’ en minder andersom. Gericht op het leren omgaan met emoties en hier oké mee zijn.  

Hoe creëer je geluk?

Vroeger werd er gezegd:  ‘’ Je zorgt er zelf voor of je gelukkig wordt’’. Gedeeltelijk waar. Geluk is dus niet genetisch bepaalt. Het gelukshormoon ( endorfine) is dus een populair stofje in de hersenen. We zoeken er allemaal naar. Sommige in overmate: ‘’ Hoe word je gelukkig?’’. Helaas wordt dit ook gezocht door XTC, alcohol of andere middelen. Maar uiteindelijk bestaat puur geluk uit jezelf. Op geluk zijn dus tal studies losgeslagen, om achter deze vraag te komen. Maar persoonlijk denk ik dat geluk is een basis is. Namelijk: acceptatie. Wat betekend accepteren van je omgeving waardoor andere factoren ook minder zwaar zullen worden en je eerder tevreden bent.

Geluk staat dus in verband met zelfvertrouwen en acceptatie. Maar ook in zelf acceptatie ( en dit ook echt geloven). Waarbij je de vraag kunt stellen: ‘’ Zijn er bepaalde gebeurtenissen die jou de persoon hebben gemaakt die je vandaag bent. En hoe ga je hier mee om? ‘’. Geluk speelt dus een grote rol in combinatie met verwachtingen. In hoeverre is dit haalbaar. En in hoe ga je om met de tegenslag als het niet lukt?  

Blijer zijn met minder.

Het klinkt misschien allemaal wat spiritueel maar is wel de werkelijkheid. Beginnen bij de basis en vanuit hier stappen durven ondernemen. Jouw gedachtegang bepaalt dus grotendeels hoe jij je voelt. bijvoorbeeld in een situatie die even minder verloopt is het denken aan dingen waarvoor je dankbaar bent ook belangrijk. Hierdoor voel je waarschijnlijk al sneller een warmer gevoel en ben je indirect ook sneller blij.

Een aantal tips van mij voor JOU.  

Tip 1: Deel jouw geluk. Ben je trots op iemand, heb je voor iemand respect hoe hij/zij met situaties om gaat. Deel dat dan met die ander. Deel het en je zult merken dat je jezelf erdoor meer voldaan voelt. maar ook die ander. Zo ‘’normaal’’ is een echt compliment geven niet helaas.

Tip 2: Don’t be to serious. Ben niet te serieus. Serieus zijn is goed, brengt je naar bepaalde plekken. Maar ook plezier en lol is van belang. Ofterwijl. Ga soms even de deur uit, doe even iets wat soms gek is en focus je niet teveel op je doelen. Zoek ook soms wat ontspanning. En probeer soms ook iets iets los te laten. We kunnen niet alles in controle hebben en de omgang hiervan leren herkennen is daarom belangrijk.

Tip 3: Focus on the good. Geef je negatieve spots aandacht. Dan zal dit in jouw hoofd zich gaan ontwikkelen. Richt je aandacht daarom op positieve factoren. Wil je beter in je vel zitten, denk dan aan punten die jou happy maken. En jou een fijn gevoel geven. Een voorbeeld in de praktijk is bijvoorbeeld het opschrijven, waarvoor je dankbaar bent. Schrijf bijvoorbeeld elke avond 3 dingen op, waarop jij die dag trots/ blij om was.

Tip 4:Ritme. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar ritme. Sta op tijd op, zorg voor ‘’ gezonde ‘’ voeding. Eet soms ook een lekker patatje en zorg voor voldoende beweging. Ga soms even naar buiten voor wat vitamine D ( vooral nu in deze tijd!) en eet voldoende vitamines. Ongezond eten draagt dus bij aan depressiviteit en gezonde voeding het tegenovergesteld. Eet dus voldoende granen, groenten en peulvruchten en ben een beetje die fitgirl of fitboy!

Tip 5: Lief zijn voor jezelf. Alles is tijdelijk ( dit klinkt soms down), maar is ook hoopgevend. Ook in deze periode. Zoek daarom positieve puntjes. Probeer voldoende te lachen, zorg voor voldoende rust en geniet van de kleine dingetjes. Is dat het zitten in het zonnetje nu in het voorjaar, die lekkere run of dat lieve berichtje van iemand. Het klinkt misschien wat oudbollig maar is wel de basis.

 

Bij deze een blog over geluk. Ik ben heel benieuwd waar jij happy van wordt. Tot bij de volgende blog.

 

Liefs,

Fleur


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.