Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Body& mind » brainfood » Waarom beïnvloedt weer ons humeur zo erg?

Waarom beïnvloedt weer ons humeur zo erg?

Gepubliceerd op 16 juni 2020 om 20:35

Goede avond en welkom bij een nieuwe blog! Terwijl ik dit schrijf stort het met liters water neer , is er wat onweer op de achtergrond en schrijf ik dit met een lampje voor wat extra licht. Het lijkt wel even winter/herfst alleen dan met een goed temperatuurtje. Vandaag is mijn rustdag gericht op sport dus eruit hoef ik gelukkig niet met dit weer. Maar mijn humeur die wordt wel beïnvloedt merk ik zelf. Kijk ik op mijn social media zie ik Instagram stories voorbij komen met: #goedweersporter en #tussendebuiendoor etc. En reflecteer ik dit op mijzelf reflecteer herken ik dit erg genoeg best wel. Want hoe lekker is sporten met goed weer en hoe verschrikkelijk voelt het soms om door die regenbui te moeten fietsen? Daarom in aankomende blog een uitleg hoe dit kan, wat je er vooral aan kan doen en hoe je jezelf er dan toch toe kan zetten.

Waarom voelen wij ons minder happy met slecht weer en andersom?

Zon, hoe heerlijk. Vooral wanneer je weinig verplichtingen hebt en je kunt doen en laten wat je wil. Sommige ontkennen het maar het weer doet iets met je. Maar hoe dan? Door meer vitamine D ( zonnestralen ) wordt de aanmaak van endorfine ( ons gelukshormoon ) gestimuleerd. Waardoor je indirect dus een blijer en beter voelt. Goed weer wordt vaak beloond, we pakken eerder een terrasje, zijn eerder in staat om buiten te sporten en gaan ook eerder even in het ‘zonnetje’ zitten ( denken aan ons zelf ). Maar waarom bij slecht weer niet? Weer beïnvloedt ons maar blijkt uit een onderzoek van : https://www.bodyworlds.nl/nl/blog/maakt-mooi-weer-ons-gelukkiger/ . Niet helemaal te kloppen, daarom samenvattend: weer beïnvloedt ons geluksgevoel niet maar wel ons gedrag. Waardoor we bij goed weer actiever, minder passief en ‘blijer’ lijken en bij slecht weer ons er ook naar gedragen. Waardoor buiten sporten zwaarder wordt ervaren. Gek toch? Terwijl we door beweging juist meer endorfine aanmaak stimuleren.

Wat kun je doen bij slecht weer?

Slecht weer maakt ons dus wel passiever. We hebben minder zin om even naar buiten te gaan, blijven liever lekker onder een dekentje zitten en pakken er ook meteen een kopje thee of koffie bij. Maar word je hier blijer van dan even in ‘minder’ weer jezelf actief te maken. Waarna je dan kunt douchen en onder dat dekentje ( meer voldaan ) kunt kruipen? Daarom vanuit mij een paar tips bij “ slecht “ weer:

  • ACTIEF BLIJVEN. Blijf WEL actief. Maak jezelf even gek en ga wel naar buiten. Ook al geeft die buienradar app een regenbui aan. kleed je op slecht weer ( pas je aan). Denk hierbij aan kleding, schoeisel of materiaal die eventueel niet tegen regen kunnen. Je zult merken dat je na deze activiteit blijer en meer voldaan voelt.
  • APPS. Kijk naar de weer app en zoek een ander moment uit. Is het in de ochtend slecht maar schijnt de zon aan het eind van de middag alweer. Ga dan aan het eind van de middag dat rondje hardlopen of wielrennen.
  • ALTERNATIEVEN. Ben je normaal van het hardlopen of wielrennen of sport je momenteel ( verplicht ) buiten door de corona periode. Zoek dan een alternatieve manier. Doe een strength en coördinatie training of zoek een leuke home work-out  online. Ben dus een beetje creatief en probeer het niet alleen maar grauw in te zien.
  • POSITIVE. Laat jezelf niet teveel erin meesleuren. Zoek iets wat jou blij maakt en ga even iets doen waardoor je je beter voelt. Weer blijft weer en kunnen we niet beïnvloeden. Probeer je daarom aan te passen en weet dat goed weer sporten niet altijd kan.

Bij deze een blog over goed/slecht weer sporters en hoe je jezelf er WEL toe kunt zetten om actief te zijn. Ben jij een mooi of slecht weer sporter? Of maakt het jou niet uit? Ik sport als ik wil, maar merk ook dat goed weer toch wat fijner is. Fijne avond.

 

Liefs,

Fleur

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.