Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Body& mind » brainfood » Waarom kun je zoveel moeite hebben om na het sporten te slapen? - Margreet Luimstra

Waarom kun je zoveel moeite hebben om na het sporten te slapen? - Margreet Luimstra

Gepubliceerd op 22 juni 2020 om 22:11

Hi! Nu ik deze blog schrijf is het alweer kwart over 12 in de avond. Het is weer zo ver, slapen lukt weer eens niet. Ik blijf maar eindeloos woelen in mijn bed. Wat er zo gek is aan deze hele situatie? Ik heb mij vanavond helemaal kapot zitten werken bij de sportschool. Ik hoor nu toch echt wel moe te zijn... ! Door de vele gedachtes die door mijn hoofd spoken, raak ik alleen maar verder af van mijn vermoeidheid. Mijn lichaam heeft de uren slaap zo intens hard nodig. Door mijn hoofd spook vooral ‘’hoe slecht is het dat ik nog niet slaap’’, ‘’ik kan morgen die intervaltraining wel vergeten’’ en ‘’ hoe laat is het nu dan, hoeveel uurtjes heb ik nog tot de wekker?’’. Het wordt er als maar niet beter op. je zou zeggen dat mijn hoofd en lichaam zo langzamerhand wel echt leeg zijn van de drukke dag.

Herken jij dit ook?

Niets is minder waar. Wist je dat je niet de enige bent die niet kan slapen na het sporten. Ik heb even uitgezocht hoe dit kan. Als allereerste is het dus ontzettend normaal dat jij niet inslaap valt na je workout. Hoe graag je dit ook wil. Het komt namelijk omdat je tijdens het sporten bepaalde stoffen aanmaakt die jou wakker kunnen houden, het stresshormoon. Ik dacht heel lang dat sporten dus een uitlaatklep was om juist mijn stress kwijt te kunnen. Natuurlijk is dat bij de meeste mensen ook zo, maar toch wordt het stresshormoon dus nog wel aangemaakt. En wist je dat je lichaam 2 uren nodig heeft om genoeg af te koelen voor je kunt slapen? Je kunt weinig tegen deze lichaamstemperatuur doen.  Je lichaam is nou eenmaal zo gebouwd om dit voor langere tijd vast te houden.

Wat heeft er impact op?

Je lichaamstemperatuur en het stresshormoon kunnen dus wel een hele goede reden zijn waarom jij nog wakker ligt. Maar er is meer.
Na het sporten is eten natuurlijk belangrijk voor je, maar dit kan dus ook tegen werken voor je nachtrust. Het kan dus zo zijn dat je door deze maaltijd slechter inslaap valt. Ook al raad ik het natuurlijk wel aan om goed te eten na je workout. Het is niet goed voor je om na het sporten jezelf niet te voorzien van voeding, terwijl je lichaam het hard nodig heeft.

Manieren om gemakkelijker te kunnen slapen

Er zijn dus een aantal dingen die handig zijn om dat “eindeloos woelen” te voorkomen.
Je kunt bijvoorbeeld je workout eerder op de avond plannen. Je hebt nu genoeg tijd om rustig bij te komen na de inspanning. Je kunt ook proberen om de intensiteit van je workout naar beneden te halen. Omdat de intensiteit lager is wordt het hormoon minder aangemaakt. Je bent actief, hierdoor stijgt je lichaamstempratuur aanzienlijk minder. Dit is misschien wel een handig idee wanneer je toch nog laat gaat sporten. Als je kijkt naar de voeding zou een minder zware maaltijd misschien de juiste oplossing zijn. Het is goed om te kijken naar voeding die veel voedingsstoffen bevatten die bruikbaar zijn na je sportmoment. Dit kan wellicht veel minder zijn dan dat je tot nu toe tot je neemt.

 

Ben jij nou iemand die zich hier helemaal niet in herkend, dan ben je echt een geluksvogel!

 

Liefs,

Margreet


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.