Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Body& mind » brainfood » Waarom geven wij problematisch denken eerder een voorkeur dan oplossingsgericht denken? – Fleur Prins.

Waarom geven wij problematisch denken eerder een voorkeur dan oplossingsgericht denken? – Fleur Prins.

Gepubliceerd op 2 september 2020 om 17:34

Hi, leuk dat je weer bij een nieuwe blog bent beland. Dit keer een serieuzere blog over het onderwerp mindset, omdenken en vooral: het glas is ½ VOL. Want waarom neigen wij mensen eerder naar problematisch denken, problemen en negativiteit ( onbewust ) dan in positiviteit en geruststelling. Ik noem mijzelf graag een persoon met een positieve mindset maar ken ook mijn (onbewuste) valkuilen wanneer ik ook ga denken in problemen dan in oplossingen. Soms doe je het onbewust terwijl je andersom zou willen.. #vervelend. De enige ben ik hierin totaal niet want we doet het allemaal wel eens. Maar de grote vraag: waarom? En hoe kunnen we hierin samen een verandering brengen? Een exact antwoord zal er niet komen maar wel een aantal voorbeeld oplossingen, wat therorie over mindset en vooral veel tips…! Veel lees plezier.

 

Waarom denken wij in problemen?

Ik, jij, je beste vriend/vriendin of partner zijn allemaal mensen. Mensen die allemaal nadenken, denken over van alles en nog wat en misschien allemaal over wat anders. We hebben andere interesses, andere hobby's, andere vrienden en hebben daarnaast ook een boel gevoelens (wij allemaal). Maar een ding hebben we gemeen, we zijn mens. Waarbij onze gedachtes ( geest ) onze beste vriend kan zijn, maar ook het tegenovergestelde. Of terwijl, de vijand. Jijzelf laat toe in hoeverre gedachten doordwarrelen in je hoofd, in hoeverre jij deze gedachte toelaat en vooral welke keuzes en beslissingen jij maakt. Jij bepaalt dit, jij bent zelf baas.

 

Deep down naar beneden.

Een neerwaartse spiraal kan ontstaan wanneer gedachtes controle krijgen die jijzelf niet niet meer denkt te beheersen. Een gevolg kan zijn dat jouw gedachtegang een baas gaat spelen over jouw manier van denken/doen en laten. Dit noemen we ook wel: doordenk gedrag. Een voorbeeld is dat je zelfs in rust situaties, voor het slapen of tijdens taken geen controle meer ervaart over je denkgedrag wat mogelijk je humeur of gedrag kan veranderen. Dit noemen we simpel gezegd: piekergedrag. Een gevolg is het niet meer leven in het moment, niet meer kunnen genieten en vooral blijven door ratelen in je hoofd. Je kan dan ongeïnteresseerd, moe of verdrietig overkomen, waardoor ook je omgeving zal opmerken dat je ergens mee zit.

Tips om je gedachtegang los te laten.

  • Een tip hiervoor is meer leven in het moment, waarbij je je probeert los te maken van de gedachtegang die in jouw hoofd rond dwarrelt en je dus meer leert te genieten.
  • Een andere tip die veel mensen ( maar ook ik ) gebruik wanneer ik me onrustig voel over bepaalde situaties, een gedachtegang die mij niet zint of iets anders. Hierdoor geef je deze gedachte(s) even een plekje en koppel je deze gedachte als ware los uit je hoofd.
  • Praat erover. Voel je je zo oncomfortabel over een bepaald gevoel, idee of situatie zoek dan een maatje op. Vertrouw je deze persoon, probeer er dan over te praten. Wie weet werkt dit ook als ‘verlossend’ waardoor je een steun ervaart in zo’n voorbeeldsituatie.

 Positief leren denken.

Problematisch denken ( dwangmatig of obsessieve gedachtegang ) geeft helaas veel voorkeur onbewust bij een hoop mensen. Maar hoe maak je nu die omkanteling naar het positief denken. Of terwijl: OMdenken. Volledig origineel ben ik natuurlijk niet met dit onderwerp gezien er al meerdere boeken, artikelen en lezingen zijn gehouden wereldwijd. Maar ook ik zelf voel dit gevoel soms, de onrust en de negativiteit ervan. Een oplossing zou simpel zijn: positief denken en negatieve gedachtes volledig loslaten. Maar is dit ook zo makkelijk als het klinkt? Moeilijker dan je denkt gok ik. Een aantal tips om meer rust en een positievere gedachtegang los te laten voor jou zelf zijn

 

  • Tip 1: Een gedachte is maar een gedachte. Zoals ik bovenstaand al beschrijf ben jij hier de baas over. Laat jij ze toe, dan kun je jezelf er aardig gek mee maken. Negeer je ze, dan kun je ze proberen te vergeten. Zie gedachtes als wolken en probeer vooral nuchter te blijven: ‘’ het is maar een gedachte’’.
  • Tip 2: Praat positief. Probeer geen negatieve gedachtes te spreiden en probeer negativiteit vooral te laten. Straal je wel negativiteit uit, dan zullen andere dit voelen/merken. Wat jezelf voor anderen en je omgeving minder leuk maakt. Ben je daarom bewust van wat je zegt en probeer soms je ‘fijne’ momenten op te schrijven. Ben elke dag blij om voorbeeld 1 of 2 dingen. En noem dit ook op: spread the positivity.
  • Tip 3: Probeer zo min mogelijk vooroordelen te hebben. Vooroordelen hebben vaak ook een type lading. Dit kan positief of negatief zijn, maar vormt soms wel jouw ‘vibe’ , gedachtegang of sfeer. Probeer daarom stereo typeringen achter te laten en flexibel te zijn in jouw manier van denken. Geef daarom niet alles een sticker. Maar denk open.

Mindset nog even in het kort:

Je mindset is dus ENORM belangrijk. Zonder mindset ben je eigenlijk nergens of misschien nog niet op de plek waar je wilt zijn. Je kan (bijna) alles doen wat je zou willen doen, alleen moet je dit wel toelaten. Of terwijl: ‘think positive’. Zoals ik al eerder heb besproken heb je een grownth en fixed mindset. Waarbij de fixed mindset zorgt voor gesloten denken, weinig uit je comfort zone stappen en een aangeboren talent. En de grownth mindset is gericht op uit je comfort zone stappen, meerdere talenten ook kunnen ontwikkelen door oefening en vooral open denken. Je kunt meer dan je denkt en zo is dat.

 

Bij deze een blogje over mindset en positief denken. Betrap jij jezelf ook wel eens op negatief denken?

Tot bij de volgende.

 

Liefs, Fleur


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.