Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Body& mind » brainfood » Hypothalamic amenorrhea - Laurie van Mierlo

Hypothalamic amenorrhea - Laurie van Mierlo

Gepubliceerd op 2 november 2020 om 17:43

Hypothalamic amenorrhea. 

Sorry, wat? Hy-po-tha-la-mic a-me- norrh-ea, ook wel het uitblijven van de menstruatie oftewel
anovulatie. Steeds vaker lees of hoor ik van actief sportende vrouwen dat hun menstruatie wegblijft. In de topsport schijnt dit fenomeen voorheen nogal gemakkelijk “weggeschoven” te worden, maar hier is inmiddels steeds meer over bekend en er zijn dan ook steeds meer vrouwen die dit (gelukkig) niet meer als normaal beschouwen.


Hypothalamische amenorroe (HA),

In het Nederlands vertaald, is een (tijdelijke) afwijking die frequent bij “gezonde” vrouwen voorkomt. Waarom ik gezond tussen aanhalingstekens zet, komt
later aan bod. Deze aandoening resulteert in het uit blijven van de menstruatie (voor tenminste 3 maanden) ten gevolge van een afwijking in de hypothalamus. De hypothalamus is een onderdeel in de hersenen dat veel van de homeostase in het lichaam regelt, zoals temperatuur, honger- en dorstgevoel, biologische klok, geheugen en emotioneel gedrag. Daarnaast produceert het ook gonadoropine-releasing hormoon, dat de productie van geslachtshormonen (LH en FSH) stimuleert, nodig voor rijping van de eicel en ovulatie.

Hoe kan dit ontstaan?
Zoals eerder vermeld, komt dit fenomeen bij veel “gezonde” vrouwen voor. Althans, “social media perfect gezond”. Extreem actieve, sportende vrouwen, vrouwen met een BMI onder 20, weinig lichaamsvet (en hoge spiermassa) zijn gepredisponeerd om HA te ontwikkelen. Helaas komt het ook voor bij vrouwen die te weinig energie innemen, denk hierbij aan chronisch diëten, te weinig eten voor de actieve levensstijl, of eetstoornissen zoals Anorexia nervosa. Maar ook chronische stress kan zorgen voor het uitblijven van de menstruatie. Er zijn nog meer oorzaken, zoals genetische aanleg, anatomische afwijkingen in de uterus of aandoeningen in de ovaria, maar dit is zelden het geval en zal verder niet dieper op ingegaan worden.
Het ontstaat dus kort gezegd door een tekort aan energie. Biologisch gezien, is dit heel logisch te verklaren. Mensen en dieren zijn namelijk gemaakt om zich voort te planten, dit is dan ook de
belangrijkste functie (naast het lichaam onderhouden). Bij een tekort aan energie, is dit de eerste
functie die weg zal vallen.

Niet zo onschuldig als het lijkt.
Hoewel veel vrouwen misschien denken: “heerlijk! geen menstruatie!”, is dit een veel groter probleem dan het in eerste instantie misschien lijkt. Naast de onmogelijkheid om zich voort te planten, zijn er meer risico’s verbonden aan het uitblijven van de menstruatie, zoals verhoogde (lees: zeer hoog) kans op osteoporose en daarmee ook botbreuken. Ook zullen veel vrouwen merken een ongeremde honger te ervaren, het altijd koud hebben, dunner wordend haar/haar uitval constateren, snel moe zijn/ veel slapen (met eventueel veel nacht-zweten), hoofdpijn ervaren, depressieve gevoelens hebben en zo meer. 


De verwarring met PCOS
Helaas wordt bij veel vrouwen nogal frequent een misdiagnose: PCOS vastgesteld (Polycysteusovarium-syndroom) . Dit komt omdat PCOS gelijkaardige kenmerken heeft, maar wel een totaal
andere oorsprong heeft. Kort gezegd betekent PCOS dat er meerdere vochtblaasjes in de eierstokken aanwezig zijn, wat er voor zorgt dat de eisprong uitblijft. Persoonlijk vind ik dat er te veel vrouwen met PCOS gediagnosticeerd wordt, zonder dat hier sprake van is. Ben jij een (misschien iets té) sportieve vrouw, of ben je bekend met weinig eten, streng diëten, een eetstoornis of misschien wel al het bovenstaande, én blijft je menstruatie uit? Dan is de kans groot dat er sprake is van HA. Wat ik wil meegeven is: laat je niet zomaar diagnosticeren met PCOS, óók niet als de gynaecoloog dit constateert. Zoek verder over HA, want hier is tegenwoordig ontzettend veel over te lezen & luisteren (podcasts)

Waarom de anticonceptie-pil geen indicatie is voor een menstruatie.
Indien je tot de risicogroep behoort als vrouw, maar de pil slikt, is het goed mogelijk dat je maandelijks “gewoon ongesteld” wordt. Helaas wordt door deze reden HA vaak gemist. De anticonceptie pil zorgt namelijk wel voor een maandelijkse bloeding, maar dit is geen echte menstruatie. Let dus goed op, want je zou het wel eens kunnen missen, omdat je “gewoon
maandelijks je sh*t-periode hebt”. 

 

Wat is er aan te doen?

 Gelukkig is HA prima op te lossen en slechts een tijdelijk fenomeen, indien er ingegrepen wordt.Het belangrijkst is om de energie-voorziening in het lichaam aan te vullen en te stoppen met een super actieve levensstijl. Soms is het zelfs nodig om tijdelijk helemaal te stoppen met sporten, omdat dit in elke vorm stress voor het lichaam oplevert. (ja, sport is écht stress voor het lichaam)

 

Er zijn een aantal richtlijnen opgesteld door specialisten op het gebied van HA.

  • een minimum voedsel inname van 2500 kcal, indien er doorgegaan wordt met sporten, moet dit minimum verder opgehoogd worden
  • Stoppen met (intensieve of langdurige) sporten
  • Stress verminderen
  • Stoppen met restrictief eten, dus ook geen voedsel-groepen elimineren. (denk aan koolhydraat arm eten, vet-arm of suiker-arm eten etc.) 


Het komt er dus vooral op neer dat het lichaam energie en rust nodig heeft om te de menstruatiecyclus te herstellen. Dit verklaart ook waarom er bijvoorbeeld steeds meer opmars is tegen de bekende dieet trends, zoals “low-carb”, maar ook tegen 1200kcal diëten etc. Het herstellen van HA heeft voor veel vrouwen tijd nodig en is, mede omdat het gepaard gaat met
gewichtstoename, voor bijna elke vrouw een enorme strijd. Desalniettemin is het belangrijk te realiseren dat het een strijd is voor een écht gezond lichaam.

 

Als je het mij vraagt is HA dus eigenlijk een enorme wake-up call voor alle actief sportende vrouwen, die te weinig eten voor hun lichaamsbeweging, maar ook voor alle vrouwen met een streng/restrictief dieet. Het is hét signaal dat het lichaam totaal niet gezond is, ook al lijkt dat van de buitenkant misschien wél zo en is de levensstijl “instagram perfect”. Het wordt hoog tijd dat het uitblijven van de menstruatie niet meer als iets “normaals” beschouwd wordt bij atleten, sportievelingen of welke vrouw dan ook. Dus twijfel niet langer en lees jezelf als vrouw zijnde (of als mannelijke sportcoach) vooral in over dit onderwerp, zodat het op tijd opgemerkt kan worden. Een gezond lichaam kan namelijk zóveel meer, dan een “perfect” lichaam

 

By: Laurie van Mierlo. 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.