Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Body& mind » brainfood » Schuldgevoelens na de feestdagen en tips om hiermee om te gaan - Laura Rijling

Schuldgevoelens na de feestdagen en tips om hiermee om te gaan - Laura Rijling

Gepubliceerd op 8 januari 2021 om 12:22

Hi girls, allereerst nog een fijne jaarwisseling. Het was dit jaar anders dan andere maar hopelijk ben je feestelijk het nieuwe jaar in gegaan. Wellicht ben je ook al een beetje  bijgekomen van de kerstdiners en al het andere lekkere eten. Of voel je je toch ergens schuldig, over wat je hebt gegeten of dat je misschien wat minder hebt gesport (nu vooral omdat de sportscholen dicht zijn)? Mocht het zo zijn dat je je schuldig voelt, om welke reden dan ook. Ga dan bij jezelf na waarom en waar die gevoelens vandaan komen. Ik hoop dat ik jou doormiddel van deze blog kan helpen om van die vervelend (oneerlijke) schuldgevoelens af te komen of ze te verminderen. Je bent namelijk goed zoals je bent, mocht je aangekomen zijn maakt dat je geen ander of minder mooi mens. Onthoud dat!

Een schuldgevoel.

Bij een schuldgevoel heb je te maken met niet-reële schuld. Het ontstaat omdat je jezelf iets hebt opgelegd en wat je niet waar hebt kunnen maken. Normen en waarden van jezelf of van anderen spelen hierbij een rol. Het lijkt alsof dit gevoel op een ander manier in je lijf vast zit. Voorbeeld: ‘stel je voor’: Je spreekt met jezelf af wat allemaal niet mag, en wanneer je het dan toch doet zul je je snel schuldig voelen of het gevoel krijgen dat je faalt. De oorzaak hiervan ontstaan omdat jouw mindset, op dat moment in een negatieve spiraal zit. De cirkel- die draait om- jezelf restricties opleggen, daarin als het ware te falen waardoor je alleen maar grotere restricties oplegt.

Een cirkel verbreken.

Laten we een cirkel samen verbreken om het jaar vooral gezond met een mooi zelfbeeld te beginnen, in plaats van dat je jezelf alleen maar restricties oplegt. Daarom is mijn doel samen met jullie om dit om te zetten. Waarin? In realistische doelen die jij wel kunt doen. Met de vraag voor jezelf: ‘vraag voor jezelf af, wat zou ik eten als ik gezond wil zijn?’ ( ongeacht het aantal calorieën of te moeten afvallen – dwangmatig). Ikzelf zou dan het volgende lijstje hiervoor maken gericht op een aantal standaard groentes en fruit.

  • 500g groente
  • Twee stuks fruit
  • Tweeënhalve liter water drinken
  • Voldoende eiwitten
  • Een goede nachtrust voorop
  • En soms ook een ‘toetje’ of wijntje en hiervan bewust genieten

Wanneer iemand zichzelf geen restricties oplegt maar probeert om een lijst af te werken wat wél kan, zal dit minder snel leiden tot schuldgevoelens en zal je sneller kunnen genieten van het moment. Daarom deel ik nog met jou een paar tips om van die ‘schuldgevoelens’ af te komen. 

Tips van mij om gemakkelijker van jouw schuldgevoelens af te komen!

  • Vraag jezelf af of je van de situatie hebt genoten en wat het jou hebt opgeleverd. Tijd met je dierbare is namelijk heel belangrijk, focus je juist daar op en niet op het getal op de weegschaal.
  • Stel jezelf de vraag of je over 5 jaar je nog steeds druk kan maken over het moment dat je nu iets te veel hebt gegeten en daar van baalt. Hoogs waarschijnlijk is het antwoord nee.
  • Praat er met vriendinnen over, hoe eng dat soms ook is, heel veel meiden voelen dit hetzelfde als jou. Je kunt elkaar helpen en steunen.
  • Maak een plan hoe je nu weer doorgaat, geen nieuwe start maar een aantal aanpassingen, wellicht weer iets meer bewegen en wat meer groente en fruit eten. You got this!!!

Samengevat.

Ik wil je vooral mee geven om in jezelf te geloven. Als je bezig bent met afvallen of je wilt wat kilootjes kwijt.. geloof in jezelf, een paar dagen meer of andere voeding gaan je progressie niet verpesten en het maakt je zeker geen ander of slechter mens. Hou van jezelf, je bent zoveel waard! Proost op een heel mooi en gezond nieuwjaar! Heel veel liefs,

Lau.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.