Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Sport » Waarom een overtraining in de corona tijd op de loer ligt - @Margreet.luimstra

Waarom een overtraining in de corona tijd op de loer ligt - @Margreet.luimstra

Gepubliceerd op 17 augustus 2020 om 15:05

Je ziet het steeds meer om je heen, mensen die sinds de Corona tijd ontzettend gezond bezig zijn met sporten. Maar hoe gezond is het nou echt? Voor eenieder die begonnen is met sporten of fitter is geworden in deze tijd, wauw petje af! Tuurlijk is sporten heel erg gezond. Hoe meer mensen in beweging, hoe beter. Toch ligt een overbelasting erg op de loer in deze tijd bij de sporters die fanatieker worden. Dat komt omdat je meer tijd hebt voor sporten dan voorheen, of bijvoorbeeld zwaarder gaat trainen. Wanneer je hetzelfde levenspatroon aanhoudt die je daarvoor ook had, dan kan je lichaam wel een tekort aan goed herstel krijgen.

Wat is een overtraining precies?

Je bent goed bezig met sporten en je wil doelen halen. Je hebt een avondje flink staan zweten in de sportschool en hebt de volgende ochtend weer een groep les gepland. Je wilt namelijk snel je doel halen en je vindt het ook nog eens superleuk, win win situatie zou je zeggen. Echter heeft je lichaam een bepaalde hersteltijd nodig. Na verloop van tijd gaat je lichaam iets meer herstellen dan dat er nodig is, je kunt een supercompensatie creëren. Supercompensatie ontstaat wanneer balans tussen herstel en de volgende prikkel zo optimaal is dat je sterker wordt. Wanneer je gaat trainen terwijl je lichaam er nog niet klaar voor is maak je dus elke keer je lichaam weer een beetje meer kapot. Je lichaam heeft steeds meer tijd nodig om te kunnen herstellen, dit effect is dus heel erg fout. In deze periode hebben veel sporters meer tijd om te sporten en belemmeren daarmee hun eigen hersteltijd.

Kenmerken 

De meeste sporters merken dit pas wanneer het al te laat is. Het herstellen van een overtraining kan maanden tot jaren duren. Het probleem is vaak de progressie die je aan het begin ziet. Je ziet jezelf fitter worden en misschien wel in de richting komen van de ultieme variant van jezelf. Na verloop van tijd zakt dit af en gaan je prestaties alleen maar achteruit

 

De symptomen van een overtraining zijn dan ook dat je immuunsysteem verzwakt raakt. Dit wil je absoluut niet in deze tijd, maar je lichaam is te vermoeid om daarvoor de energie in te zetten. De vermoeidheid is dan ook een symptoom. Je voelt je de hele dag energieloos terwijl je zo lekker hebt geslapen, en misschien wel een rustdag hebt gehad. Deze rustdagen zijn alsnog niet genoeg om de je lichaam te kunnen herstellen. Die hersteltijd is namelijk in de afgelopen weken, misschien wel maanden, ontzettend hoog opgestapeld. Door de vermoeidheid is je concentratievermogen verslechterd. Na verloop van tijd zal je ook veel slechter gaan slapen waardoor je nog vermoeider zult raken. Ook het voelen van depressieve gedachtes kan erbij horen. Je zult misschien onverklaarbaar afvallen of zelfs hartritmestoornissen kunnen krijgen.

Wat te doen?

Wat moet je nou precies doen wanneer je deze symptomen voelt? In eerste instantie is het goed om een tijdje rustig aan te doen. Met rustig wordt dan ook bedoeld je lichaam veel je laten uitrusten ( bank hangen is niet nodig, maar denk aan actieve rust). Wanneer je makkelijk kunt wandelen is dit een fijne oplossing. Zelf lees ik vaak dat je in een vroeg stadia ook je trainingsniveau naar beneden kunt schroeven. Wanneer je symptomen aanhouden of wanneer je er toch geen goed gevoel over hebt, dan kun je altijd langs gaan bij een sportarts.

Hoe voorkom je overtraining?

Door constant naar je lichaam te luisteren, te stoppen wanneer het echt niet gaat, meerdere rustdagen plannen, je trainingen goed inplannen en te letten op je rust en wat ook heel belangrijk is genoeg voeding tot je nemen. Naar mijn mening kan voeding ook veel doen voor je herstel. Wanneer je hier vragen over hebt, ga dan eens kijken bij een deskundige. Laat je adviseren welke voeding bij jou past als sporter.

 

Bij deze weer een blog van Margreet.

Margreet Luimstra. 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.