Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Sport » Events » Halve marathon van Eindhoven

Halve marathon van Eindhoven

Gepubliceerd op 14 oktober 2019 om 12:38

Afgelopen zondag 13 oktober 2019 liep ik mijn eerste halve marathon. I did it. en daarom bij deze een kort wedstrijdverslagje van mijn eerste ervaring. Het speelde al langere tijd in mijn hoofd als loper, maar door blessures/pijntjes was het er nog niet van gekomen. Dit jaar pakte ik mijn kans en greep hem met beide handen! De halve marathon van Eindhoven. Een stad vol muziek, dansjes, leuke stapgebieden, veel winkels en ook veel industriële kenmerken. En zo schreef ik mij in deze zomer! In deze blog vertel ik jullie over mijn eerste halve marathon.

De voorbereiding.

21,1km. Dit hardlopen aan een stuk door hoefde conditioneel geen probleem te zijn. Ik heb altijd al een ‘goede’ conditie gehad en heb hierdoor ook altijd makkelijk mee kunnen benen en doelen kunnen stellen. Alleen afstand en mijn lichaam. Dat was de vraag. Want 21,1 kilometer is natuurlijk 50% mindset maar ook 50% training. Wat betekend voorbereiden en dus kilometers maken en zorgen dat je lichaam gewend raakt.

Training.

Daarom heb ik mijn trainingen opgebouwd. Waarbij ik 4 x in de week probeerde te trainen: 1 duurloop, 2 keer korte afstand trainingen en minimaal 1 spier/krachtuithoudingsvermogen training. Voor mijn halve marathon heb ik tot 19kilometer getraind. Hierbij liep ik op een tempo van 5:30. Zelf ben ik gewend geweest bij kortere aftstanden sneller te kunnen rennen. Hierbij had ik een runpace van 4.30 bijvoorbeeld bij een korte 5km. Geleidelijk aan ben anders gaan lopen. Waarbij ik eerst doelde op 12.5km/u was mijn doel nu 11km/u. Om zo rustiger te lopen maar ook op langere afstanden te gaan trainen. Zo liep ik tijdens mijn trainingen 10k rond de 50-55 min. En een 15k in 1 uur 20 minuten.

 

Zondagochtend vertrokken we rond elf uur naar Eindhoven. Overal stond dat autoverkeer problemen zou opleveren dus kozen we voor OV. Al op Tilburg stond het vol met lopers, een sportieve, positieve sfeer waarbij je al meteen een beetje de adrenaline voelde. Het was de hele week regenachtig maar vandaag scheen de zon. Onze trein had nog vertraging maar rond 12:20 kwamen we aan op Eindhoven centraal. Tijdens aankomst zag je al van alles klaarstaan. Marathon lopers waren al vanaf 10:00 bezig en hadden de nodige kilometers of alles al in de benen! Een startnummer ophalen hoefde ik niet, omdat deze bij mij thuis was gepost! Eenmaal startnummer en al opgeplakt liepen we richting de start. Grote groepen mensen/lopers en sportfanaten waren aan het inlopen, een laatste gelletje naar binnen aan het werken of nog even snel een outfit-check of alles goed zat. Duizenden mensen verzamelde zich langzaam richting het start vak. Ik was ingedeeld in vak F. Mijn doel was minimaal binnen die 2 uur en het liefst nog op 1 uur en 50 minuten. Aldus sloot ik netjes aan in mijn start vak. En genoot van de sfeer. Een laatste horloge check, oortjes in, muziek aan, schoencontrole. En ik was er klaar voor.

& GO.

Om 13:45 gingen we van start. Grote hordes mensen, een belevingstemperatuur van 37 graden ( door de warmte van 23 graden in oktober!?), veel muziek en een fantastische sfeer. Op het begin moest ik erg zoeken naar mijn tempo. Mensen liepen voor, naast, achter je. De een begon als haas en de ander startte dribbelend. Ik koos voor een tussentempo. Ik dacht ‘rustig aan fleur het zijn 21 hele kilometers dus hoofddoel 1 is gewoon uitrennen’.

‘Rustig aan, gewoon die hele 21 kilometers uitrennen is doel 1’.

Langs de kant werd er veel water, AA-drink, fruit en sponzen uitgedeeld. Publiek was aanwezig met veel muziek en alles samen vormde een super sfeer. We liepen delen van de hele marathon van Eindhoven, liepen langs woonwijken en kwamen van alles tegen. Mijn eerste 10 kilometer voelde goed. Alleen kreeg ik het niet gemakkelijker want had het vooral erg warm. Het fijne was dat de borden langs de weg juist aftellend waren. Hierdoor had je steeds zo iets: ‘oh nog maar 11km, dat ren ik normaal best makkelijk’. Hierdoor was ik denk ik onbewust wel erg bezig met afstand en heb daarom voor mijn gevoel niet voluit gelopen, maar continue erg berekenend: ‘ oh, ik moet nog zo ver dus ik spaar mijn energie nog’.

The finish.

We liepen steeds meer richting het centrum. De geuren van bier, wijn en snacks kwamen je tegemoet en ook het aantal mensen nam steeds meer toe. Ik wist er bijna te zijn en probeerde mij daarom nog te focussen ondanks al het gefeest om mij heen. Mijn tempo ( van 5:33) bleef daardoor heel stabiel en hierdoor heb ik geen ‘zwaar’ moment ervaren. Ik had alleen geen overige energie meer, richting de finish heb ik nog wat versneld. Uiteindelijk kwam ik binnen met een tijd van 1 uur, 57 minuten en 5 seconden. Ik finishte als vrouw 232/992. Mijn eerste halve marathon was een feit!  Reacties waren: ‘ik ben kapot, maar we did it’. en dat dacht ik ook.

Uiteindelijk ben ik dus niet op het uur en 50 minuten gefinisht maar wel binnen mijn andere doel van 2 uur! Waarmee ik trots kan terugkijken op een eerste mooie halve. Voor een volgende ga ik  meer focussen op snelheid waarbij ik onder die 1 uur 50 wil uitkomen. En misschien voor de toekomst wel een ander doel: een hele marathon! Op de twee vragen: ‘ is de spierpijn nog aanwezig en voel je nog wat vermoeidheid is mijn antwoord: JA’. Daarom nu bijkomen en nagenieten van zondag. 

 

Heb jij ook meegelopen zondag, hardloopdoelen of wil je misschien zelf beginnen? Let me know! Reageren kan via mijn blog maar ook via Instagram natuurlijk!

Ik zie je bij mijn volgende blog.

Liefs, Fleur


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.