Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Sport » Fitness » 5 STEPS TO FITNESS

5 STEPS TO FITNESS

Gepubliceerd op 22 december 2019 om 15:30

Beginnen in de fitness voor starters. 

Fitness, een sport doe ik al enkele tijd doe en steeds meer uitdaging erin begin te vinden. Sinds oktober 2017 ben ik langzamerhand in de fitness sport beland door mijn fitness opleiding ( fitvak A) en ben dit van minder serieus en vooral leuk steeds serieuzer gaan doen. Fitness is bij mij een soort lifestyle geworden die er langzaam in is gekropen. Ik doe dit vol plezier, passie en ambitie. Maar hoe slipt fitness in je leefstijl, wanneer voelt het niet meer als MOETEN en vanaf wanneer kan je zeggen dat je wel of niet serieus in de fitness bezig bent. In deze blog ga ik op in wat tips voor beginners ( aka… 2020 is almost starting #voornemens). Ben je geinteresserd, lees dan lekker verder. 

STEP ONE. Starten? Iets wat voor vele als een obstakel voelt. Je bent misschien gestopt met een andere sport en wil iets anders gaan doen. Fitness lijkt je wel tof dus besluit je maar is een abonnement te nemen ( stap 1 : abonnementje aantikken). Vervolgens wil je dus gaan fitnessen. MAAR hoe. Veel mensen hebben deze vraag als een van de eerste in hun hoofd. Je kunt nu wel een beetje cardio doen en wat apparaatjes maar hoe start je nu echt. Fitness is een sport die veelzijdig is. Je kunt het enorm breed pakken en er bestaan duizenden oefeningen. Maar nog steeds de vraag hoe? En hoe hou je motivatie vast om dit niet tot eind maart vol te houden. Maar het vast te houden en jezelf te ontwikkelen als sporter ( ja… sporter! Dat noem ik je dan).

STEP TWO. Goal-setting. Als je mij al even volgt weet je dat ik van de doelen ben. Zonder doel geen finish en ook geen concreet plan. Stel een doel en vraag jezelf af. Waarom. Wat wil je bereiken, wat vind je belangrijk, welke tijdsduur en vooral HOW ( hoe wil je dit bewerkstelligen). De meest bekende doelen zijn: afvallen, hypertrofie, algemene fitheid of mentaal gericht om beter in je vel te zitten. Ga vervolgens kijken welke oefeningen en welk pad voor jouw doel van toepassing zijn en ga vanuit daar te werk. Wil je sterker worden, train dan spierkracht. Wil je meer conditie opbouw / algemene onderhouden van. Ga dan voor meer herhalingen en kies minder kracht bv ( bouw dit eventueel wel later op).

STEP THREE. Oefeningen. Oké, je hebt besloten te willen starten, je hebt je abonnement ( stap 1 aangetikt ) en bent gaan nadenken over je doel ( stap 2) maar vervolgens oefeningen/techniek. Nu is mijn tip voor beginners: vraag hulp. En nee dit is niet stom. Techniek is eigenlijk het belangrijkste binnen de fitness om een bepaalde opbouw te creëren. Zo kun je natuurlijk simpel beginnen, maar is functioneel trainen ( specifieker) effectiever aangezien je dit op meerdere spiergroepen toe kunt passen. Vraag dus bijvoorbeeld een fitness schema aan bij een instructeur of ga zelf op zoek.

 

STEP FOUR. Starten en dit volhouden. Je bent over de drempel gestart voor beginnen, bent gaan kijken naar jouw persoonlijke sportdoel, bent gaan kijken naar een trainingsschema / trainingsplan en vervolgens ga je aan de slag. Super tof! Maar nu. Volhouden. Dit betekend prioriteiten stellen, keuzes maken, jezelf een bepaalde discipline opleggen en vooral jezelf belonen wanneer het goed gaat. Hou je dit al enkele weken, ben dan trots. Deel dit eventueel waardoor je mogelijk andere kunt inspireren maar ook voor jezelf een ‘bewijs-beeld’ schetst. Denk zo: een uur Netflix of een uur sporten. Het zijn allemaal keuzes, maar ook keuzes die jou gaan helpen WEL te gaan.

STEP FIVE. Succes. Je kan het, je wil het en je gaat ervoor. Zorg voor voldoende variatie binnen je trainingen en zorg voor een continue trainingsprikkel. Een eventuele tip kan zijn rekening houden met de FITT factoren: frequentie, intensiteit, tijd, snelheid. Dus de hoeveelheid rust die je neemt tussen sets door/ trainingen, aantal keren dat je gaat ( frequentie), hoe intensief is jouw training ( wat doe je allemaal en meebepalend je rust tussendoor) en snelheid. Train je meer concentrisch of excentrisch.

In deze blog heb ik de 5 stappen voor het trainen doorgenomen. In mijn andere blog zal ik dieper in gaan op wat favoriete oefeningen van mij. Heb je tips of wil je iets leuks delen over jouw ervaring binnen de fitness. Let me know.

Tot bij de volgende,

Liefs Fleur.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.