Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Sport » Fitness » MOTIVATION TUESDAY X 8

MOTIVATION TUESDAY X 8

Gepubliceerd op 5 november 2019 om 15:57

Motivatie X 8

Sport. Iets wat ik elk moment van de dag kan doen. Of het nou om 8 uur in de morgen is of nog om 8 uur in de avond, het maakt mij niet uit. Sporten doe ik vanaf jongs af aan. Iets wat vanzelf sprekend is binnen mijn leefstijl. Sport ik een week niet, dan heb ik hier last van. Sport betekend niet altijd een hoog zweet gehalte en trillende benen op het einde. Maar ook gewoon wat rustiger aan. In deze blog vertel ik jullie mijn motivatietips om gemotiveerd het najaar in te gaan en toch lekker actief te blijven. Om jezelf daarna te belonen onder een warm deken met thee.  

1)WAAROM? Vraag jezelf af wat de reden is dat je sport. Wil je sporten om af te vallen, sterker te worden, lekkerder in je vel te zitten, breder te worden of zoek je gewoon een leuke ( gezonde) hobby? Het kan allemaal, maar denk hier wel over na! Stel voor jezelf een doel en bedenk vervolgens hoe je dit wil bereiken, zo blijf je gemotiveerd en heb je iets om naar toe te werken. 

2)TIJD: Zelf heb ik een ‘druk’ leven tussen aanhalingstekens. Ik doe en wil veel en verwacht ook veel van mezelf. Soms is daarom plannen best een dingetje maar ook van belang om iets wel of niet te kunnen doen. Wanneer ik een aantal uur later begin werk/school of eerder klaar ben probeer ik hier altijd sport om heen te plannen als hier de tijd voor is! daarnaast is mijn tip: heb je tijd, denk dan niet te lang na maar ga gewoon! Soms betekend dit dus net wat vroeger op staan of  een uurtje netflixen omruilen in een uurtje sporten!

3)DO WHAT YOU LIKE. Zoals je kunt zien op mijn Instagram wissel ik veel af tussen fitness en hardlopen. Dit omdat ik dit een fijne afwisseling vind ten eerste en zo ook gemotiveerd blijf en zorg voor verschillende variatie. Hardlopen is mijn hoofddoel. Ik stel hiervoor veel doelen en leg de lat steeds een beetje hoger. Heb ik soms geen zin om een rondje te rennen dan kies ik voor de fitness. Waarbij ik weer even de spieren een boost geef en bv. focus op stabiliteit/kracht rondom mijn gewrichten. Om zo ook weer eerder een hardloopblessure te voorkomen.

4)GOALS. Stel een doel. Zonder doel ben ik als sporter nergens en weet ik ook niet waarvoor ik train en is mijn motivatie minder.  Stel ik wel een doel dan weet ik waarvoor ik werk en bereid ik mij hier zowel mentaal als lichamelijk voor. Afgelopen oktober liep ik mijn eerste halve marathon. Dit was voor mij iets wat al langere tijd op de to do list stond. Momenteel train ik voor de 7heuvelenloop in Nijmegen. Hierna wil ik gaan nadenken over een ander doel. Dit betekend ook luisteren naar je lichaam en kijken of iets realistisch is. begin een doel klein, is dit succesvol en vind je lichaam dit ook leuk. Kijk stapsgewijs naar wat voor jou goed voelt.  

5)SHARING IS CARING. Zelf deel ik redelijk veel op Insta. Dit vind ik ten eerste leuk maar wanneer ik dit bij een ander zie werkt dit ook motiverend voor mij persoonlijk. Kijk ik bijvoorbeeld naar een Deargoodmorning ( https://www.instagram.com/deargoodmorning/?hl=nl)  of een Judith Noordzij ( https://www.instagram.com/junoordzij/?hl=nl) die voor 7 uur al op is en actief is. Persoonlijk werkt dit voor mij motiverend om eerder naast mijn bed te staan en toch even mee te doen! Volg daarom ook mensen die jou motiveren. En wacht zelf ook niet te lang. Ben je ergens trots op, dan mag dit ook soms gedeeld worden!

6)TRUST YOURSELF & DON’T COMPARE. Leg de lat voor jezelf hoog, maar niet te hoog. Ben je heel druk of voel je juist wat minder. Denk dan ook aan jezelf. Voor mij kan het dan soms juist werken om even actief te zijn. Ben je lichamelijk juist moe, denk dan ook zo dat rust juist belonend kan werken waardoor je beter herstelt en later beter kan pieken.  Vergelijken binnen de sport is een no go. Wanneer je start met serieuzer trainen, verwacht dan niet dat alles perfect lukt. Leren bestaat uit vallen en opstaan en zo ook met sport. Kopieer daarom geen sportschema, zoek je eigen ritme en vraag anders om hulp voor een persoonlijk afgesteld schema. Laat dit om de 6 weken veranderen om zo voldoende variatie te hebben en zo ook gemotiveerd te blijven, waardoor je je niet gaat vervelen.

7)TOGETHER OR ALONE. Merk je dat motivatie voor jou lastig is alleen. Zoek dan een sportmaatje die jou mee kan stimuleren en motiveren om toch te gaan. Daarnaast een tip van mij: begin niet te fanatiek. Bouw het langzaam op want anders is volhouden alleen maar lastiger.  Merk je dat het goed gaat, zie dit ook als vooruitgang en ben hier trots op .  

8)MUSIC. Stel een toffe playlist samen! Voor mij werkt dit vaak heel stimulerend. Zelf heb ik 5 verschillende lijsten. Het zorgt ervoor dat ik gefocust blijf maar ook in een bepaalde flow blijf. Stel je gaat kracht trainen, zoek dan muziek die jou energie geeft. Ga je hardlopen zoek dan een tempo muziek waar je goed op kan lopen. Vind je muziek alleen maar prikkelend, sport dan lekker zonder. 

Heb je nog een op/aanmerking of een andere tip. Let me know. Tot bij de volgende.

Liefs, Fleur


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.