Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Sport » Running » Trainen voor een halve marathon

Trainen voor een halve marathon

Gepubliceerd op 9 oktober 2019 om 23:29

Een halve marathon. Zoals vele van jullie weten, loop ik al langere tijd hard. Iets wat ooit is begonnen en nu een hobby is. Een halve marathon leek mij een zowel fysiek als mentale uitdaging. Een maand geleden liep ik de 80 van Langstraat. Dit was meer mentaal, waarbij ik de duur niet kende. Een langere periode ( meer dan 15 uur ) iets doen, was nieuw. Bij een halve marathon is dit anders. Ik kan hierbij meer focussen op tijd, tempo en vooral meer op mijn lichaam. Ik weet dat ik het waarschijnlijk binnen de twee uur kan uitvoeren, en weet ook dat het dan klaar is. Wel ben ik mij meer gaan focussen op duur, frequentie en een concreter doel. In deze blog vertel ik meer over mijn persoonlijke voorbereiding en eventuele tips.

Het idee. Het speelt al langere tijd in mijn hoofd, wat begon als leuk doel is nu steeds concreter en realistischer geworden. Ik heb mijn trainingen aangepast ( waarbij ook mijn temp) en ben dus specifieker gaan trainen. Voorheen was mijn doel sneller de 5km of de 10km lopen. Nu is mijn doel op de 5/5,5 min/km lopen. Dit omdat het een nieuwe ervaring is en ik liever een fijne halve marathon loop dan een halve marathon waarbij ik op 10 km verzuur, en mijn lichaam door een te hoge snelheid een stop aangeeft. Ik heb mijn training dus aangepast om specifieker te trainen om hopelijk positievere resultaten te boeken.  

Training. Door training ben ik specifieker geworden en dit anders gaan verdelen. Korte afstand trainingen deed ik 1 a 2 maal in de week. Een duurtraining werd bij mij een afstand van 10-15 kilometer. Zelf heb ik besloten minimaal 1 x de 18km te lopen voor de halve. Welke zondag gepland staat. Duurtrainingen zorgen ervoor dat je lichaam gewend raakt aan een langere afstand en dit geïnterpreteerd wordt, waardoor je lichaam dit normaler gaat vinden. Fitness speelt ook een rol  in mijn training. Waarbij de focus ligt op core, dit voor een betere houding waardoor mijn romp stabieler blijft tijdens het rennen. Benen train ik door meer herhalingen waardoor ik gelijk meer spier-krachtuithoudingsvermogen train. Wat ook het doel is tijdens rennen van een langere afstand.   

Een voorbeeld van mijn trainingsweek kan er als volgt uit zien:

  • Maandag: rust

  • Dinsdag: fitness

  • Woensdag: Hardlooptraining 5km / interval training

  • Donderdag: rust

  • Vrijdag: fitness

  • Zaterdag: rust

  • Zondag: duurtraining >10km

Muziek en rennen? Muziek is voor mij geen must maar wel iets wat ik tof vind.  Voorheen liep ik graag met muziek van 150BPM of meer. Tegenwoordig doe ik dit minder, ik merkte dat ik hier onrustiger van werd en mijzelf hierdoor probeerde te overtreffen, dit werkte soms nadelig. Daarom kies ik nu voor een meer gevarieerde playlist, waarbij de muziek een toevoeging is en niet belangrijk moet zijn tijdens het rennen. Zelf heb ik in mijn voorbereiding wel eens het verschil getest tussen geen of wel muziek. Zo merk ik dat ik met muziek anders loop en zonder muziek rustiger, wat in houdt minder tijdgericht en meer met lichaam en geest. Dit doelt weer op een betere concentratie en een betere techniek. Zelf ben ik van mening dat je moet doen wat goed voelt :). Door muziek blijf ik in een bepaalde vibe, waardoor ik gemakkelijker in een zelfde tempo blijf en het ook stimulerend werkt. Daarom heb ik voor 13 oktober een playlist samengesteld met >100 nummers.

https://open.spotify.com/playlist/5QBHlIbmfn0KB31vGtHwbm?si=bHLYGJLpSve5oeMD9LRWSg

 

Goal. Mijn doel is natuurlijk binnen de twee uur lopen. Met als hoofddoel binnen 1 uur en 50 minuten. Of dit gaat lukken ga ik zien. Wel merk ik dat ik de valkuil heb om te snel te beginnen waardoor dit op een langere afstand lastiger word. Mijn doel is uitlopen waarbij ik op het einde een mooi plakkaat kan ontvangen.

Tips. Mijn tip voor een halve marathon is plannen. Stel een doel, maak een plan en ga aan de slag. Een tip om niet te doen is dus te snel willen starten of ongetraind zoiets aan willen gaan. Zorg ervoor dat je zowel fysiek als mentaal er klaar voor bent. Zelf ben ik er van overtuigd dat elke sterke wil en gezond lichaam kan trainen voor een halve of hele marathon. It’s just mindset.

 

Dit was het voor nu! Ik hoop dat je dit weer een leuke blog vond, heb je vragen of tips/tops. Dan hoor ik ze graag.

Veel liefs,

 

Fleur


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.