Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Sport » Running » Hoeveel kilometer loop ik per week en hoe ziet dit eruit?

Hoeveel kilometer loop ik per week en hoe ziet dit eruit?

Gepubliceerd op 26 maart 2020 om 11:38

Hi! Leuk dat je weer een kijkje neemt op mijn blog. Vandaag een blog over hardlopen. Hardlopen doe ik nu 3 jaar. Ik begon met een afstand van 5KM en heb nu als langste afstand 22KM op de teller. Een flink verschil maar ook mijn tempo en lichaam veranderd hiernaar. Ik ben steeds bewuster aan het lopen en probeer ook naar andere factoren te kijken. In deze vertel ik over hardlopen en ik. Wat mij dit brengt, waarom, vertel iets over mijn trainingsintensiteit en vertel over mijn aankomende doelen. Liefs, Fleur

Trainingsintensiteit

Afgelopen periode zie je via social media, misschien voorbij komen dat ik meer loop. Ik loop langere afstanden en ben flink mijn trainingsintensiteit aan het ophogen. Blessures liggen dan op de loer maar hiervoor ben ik berust. Voldoende rustmomenten, goede voeding en vooral voldoende slaap ( 7/8 uur) is dan belangrijk. Ik probeer sinds begin februari voor mijzelf een weektotaal van ongeveer 35km te handhaven. Waarbij ik 1 duurloop loop ( > 15KM) en twee kortere runs loop. Een voorbeeld training kan zijn:

  • Dinsdag 10KM
  • Donderdag 5KM
  • Zondag 15KM

Ik probeer mijzelf uit te dagen door tempo. Maar ken ook het gevaar van een eventuele blessure. Ik ben dus bewust bezig met training, rust en voeding. Maar ook krachttraining. Mijn trainingsfrequentie is ongeveer 4/5 keer per week. Waarbij ik 3 intensieve trainingen heb en twee minder intensieve. Voor mijzelf is dit een perfecte afweging om voldoende energie over te houden en vooral fit te blijven waardoor ik niet uitgeput raak!

Waarom hardlopen?

Because I like it. In mijn omgeving hoor ik veel geluiden van: ‘’ waarom zou je lopen ‘’ en ‘’ hardlopen is zo saai’’. Maar dit ervaar ik niet. Hardlopen geeft mij rust en werkt als een enorme uitlaatklep. Het voelt als ‘’ vrijheid ‘’ en vooral wanneer ik een langere tijd loop. Ik kan mijn energie hierin kwijt en voel mij hierdoor fitter. Hardlopen is mijn passie ( hobby), waardoor ik mijzelf continue kan uitdagen. Het is afwisselend en ik merk ook dat mijn techniek veranderd. Ik loop stabieler en conditioneel word ik sterker. Afgelopen tijd ben ik mij aan het focussen op mijn tempo. Waarbij mijn doel 4’30 is op de 10KM. Een tempo die haalbaar moet zijn, maar wel veel training/aandacht vereist

Mijn uitrusting

Tijdens het lopen heb ik weinig bij. Ik train met muziek en vind dit fijn. Ik kom hierdoor in een bepaalde ‘’ flow ‘’ en ervaar hierdoor een soort ‘’ beat ‘’ waarop ik loop. Naast muziek draag ik een heuptasje voor mijn telefoon. Ik loop met draadloze oortjes ( voorheen normale met draad, maar dit vond ik vervelend). Daarnaast draag ik altijd al ASICS schoenen en momenteel de culumus 21 variant. Gericht op kleding moet het strak en vast zitten gericht op mijn onderlichaam. Dit betekend niet afzakken. Mijn voorkeur gaat naar merken als New Balance en Nike training. Gericht op sokken ben ik fan van de compressie sok.  Op deze foto draag ik de compressie sok van www.prozis.nl een sok die voldoende compressie geeft. En daarmee ook  bijdraagt aan mijn doorbloeding in de kuit, warmte en een compact gevoel. Wanneer ik een langere tijd loop betekend dit een gelletje. Vaak een isotonic gel. Dit doe ik pas bij afstanden bij > 15KM. Wanneer ik meer dan een uur onderweg ben, waardoor ik een ‘’ dip ‘’ voorkom. Hiermee ben ik nog aan het experimenteren.

Mijn doelen

Afgelopen jaar liep ik voor het eerst een halve marathon, deed mee met de 7-Heuvelen en liep wat kleine events. Mijn hoogtepunt was toch wel de 7-Heuvelen. De sfeer, de mensen en vooral de sportiviteit. Ik vond dit kort gezegd: top. Voor aankomend jaar is mijn doel zelf 30 kilometer lopen. Waarbij ik volgend jaar het grote doel: Marathon stel. Dit jaar is mijn doel sneller, stabieler lopen en hiermee ook sterker worden fysiek gericht op meer aan kunnen. En blessures preventief te werk gaan.

De #coronarun

Afgelopen maandag was het zover. De corona run. Een event georganiseerd door Dennis Licht, Dennis van Gangel en www.hardlopen.nl  Voor de gehele maand april wordt dit event georganiseerd die JIJ thuis kan doen. Namelijk de Corona run. Het klinkt misschien wat gek maar is wel een super mooi initiatief. Je krijgt achteraf een persoonlijke medaille opgestuurd, waardoor je toch het gevoel van ‘’ event-deelname ‘’ kan ervaren. Het heet ook wel een virtueel hardloopevent. Het leuke aan deze run is het goede doel. Je draagt bij aan Nationaal Ouderenfonds door het sociale isolement welke ontstaat voor ouderen, waardoor zij in de toekomst een extra steun in de rug ervaren. De corona run is zelf bepalend. Een afstand, locatie en moment beslis jij dus zelf. Zelf werd ik heel enthousiast van dit idee en liep daarom afgelopen maandag ( 23 maart) mijn eigen #coronarun. Ik liep hiervoor 15 kilometer in 1 uur 9. Een lekkere pace van 4’39 en een windje in mijn rug. En steun daarmee dus ook het ouderenfonds! 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.