Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Sport » Running » Waarom fiets ik momenteel meer dan ik ren?

Waarom fiets ik momenteel meer dan ik ren?

Gepubliceerd op 1 mei 2020 om 16:59

Hallo, welkom bij een nieuwe blog. Dit keer over hardlopen en fietsen. Heerlijk dat dit nog kan, meer tijd, meer trainen, voorheen minder sporttijd & nu zeeën. Dit vind ik ook. Momenteel lijkt sport wel het hoogtepunt van de dag…. Klinkt misschien wat sneu, maar is wel zo. Sporten geeft mij een enorme vrijheid, waardoor ik kan blijven doen wat ik leuk vind. En misschien zelfs wel iets teveel…. . Waardoor ik in maart 194 kilometer liep en afgelopen maand 120 kilometer, voelde ik 2 weken terug toch wat pijntjes. Betekend dit een blessure? Moet ik gewoon even niet lopen? En wat kan ik dan wel of niet. Bij mijzelf gaan er dan gelijk een aantal alarmbellen af. Maar is dit ook nodig? En wat kun je dan het beste doen? In aankomende blog ga ik het hier even in het kort over hebben.

Overbelast? Ja of nee.  

Fleur en overbelasting. Geen hele rare combinatie want ik vraag veel van mijn lichaam. Nu studeer ik zelf fysiotherapie, maar vind ik het alsnog mega lastig. Want wanneer ben je nu overbelast, wanneer kan je nog wel iets doen en wanneer is het echt even tijd voor pas op de plaats? Ik beluisterde laatst een podcasts van Susan Krumins ( https://podcastluisteren.nl/ep/Susy-QandA-Aflevering-31-Alles-over-loopblessures ) waarbij het ging over ‘’ te hard trainen ‘’ & ik dit ook later terug las bij een blog van Movandevelde ( https://movandevelde.com/2019/10/30/hoe-ik-anders-ben-gaan-trainen/ ).

Ik herkende mijzelf in het ‘’ te hard ‘’ trainen in een grijze zone. Eigenlijk altijd wel flink gas willen geven, waarbij een herstelloopje niet echt voldoet aan de eisen van een herstelloop & alsnog harder loop dan de bedoeling is voor een ‘’ herstel ‘’ loop. De naam zegt het. Afgelopen weken liep ik heerlijk, maar momenteel zegt mijn lichaam even: STOP.

Wat is overbelasting

Overbelasting is simpel gezegd: weinig hersteltijd in combinatie met de inspanning. Je lichaam heeft onvoldoende rust & kan hierdoor dus niet optimaal herstellen van de uitgevoerde activiteit(en). Waarbij ik voor mijn gevoel ‘’ voldoende ‘’ rust neem & ik die volgende dag ook kan lopen ( of iets anders). Maar fysiologisch er nog allerlei herstelprocessen bezig zijn voor de volgende activiteit. Waardoor dit dus in disbalans raakt. Of terwijl: overbelasting.

Treshold training.

In de podcast van Susan & Olivier Heimel ging het over trainen, met achteraf een gevoel van: ‘’ ik kon nog meer ‘’. Ze spraken hier over Treshold running ( omslagpunt) waarbij je dus traint op het niveau van je omslagpunt. Waarbij het doel ligt op trainen met een lage drempel & heel af en toe een intensievere training. Gericht op treshold training is het doel dus trainen op een lagere intensiteit, met een lagere hartslag. Waardoor je uiteindelijk sneller zal lopen op prestatieniveau. Je traint dus simpel gezegd onder je niveau, maar presteert later wel beter. Het is dus minder belastend & ook blessurevormend preventiever.  

Hoe ga ik om met een ‘’ tegenslag ‘’

Balen is het wel. Denk je lekker te lopen, te trainen en ook richting nieuwe persoonlijke records te gaan. Begint je knie roet in het eten te gooien.. ? Of niet? Niks doen is geen oplossing. Dit is ook de reden waarom ik meer op de fiets te vinden was en hierdoor toch lekker bezig kon blijven. Kleinere rondjes maken, kleine interval trainingen & wel actief bleef. Maar kan ik nog wel rennen? Of moet ik echt even rust nemen. Uit ervaring heb ik geleerd dat trainen met pijn betekend stoppen. Even geen hardloopschoenen maar andere varianten. En bij geen pijn, rustig trainen. Dat mag. Dit doe ik nu ook. Een lekkere duurloop mis ik afgelopen 2 weken wel. Maar als ik hierdoor wel weer sneller, pijnvrij kan lopen door goed om te gaan met het opbouwen dan is dat maar zo. Rest is the key. En zo is ook elk lichaam anders. Is mijn lichaam met 40 kilometer per week overbelast & loopt een ander met gemak 70. Dan betekend dit dat hij/zij belastbaarder is. En dus meer kan. Moet ik hiervan balen, nee. Ik kan dit namelijk wel bereiken. Alleen moet ik ( nog ) rustiger opbouwen, misschien meer rustdagen inlassen & dit simpel gewoon accepteren. Balen is het dus wel, maar dat is even zo.  

Wat zijn mijn doelen nu?

Fietsen kan ik momenteel, kleine ( rustige ) interval loopjes ook & wat coördinatie/kracht training. Maar ook rust. Dit betekend soms even rekken & soms even dat been omhoog. Flink balen is het wel maar momenteel zijn er ergere dingen denk ik maar. Aankomende weken zal ik dus knie versterkende oefeningen doen, rustig belasten met als doel dat mijn kniepees het weer leuk vindt  waardoor ik komende tijd weer( pijnvrij ) kan op te bouwen. Waarbij ik echt moet luisteren naar mijn lichaam. En dus vaker op de fiets zal zitten dan op rennend door de weilanden in Brabant. Tis hoe het tis. Zeggen we dan maar in Brabant & ik dus ook. Met als doel ( hopelijk ) over een aantal weken weer pijnvrij te kunnen lopen. Positief blijf ik altijd.

 

 

 

 

Heb jij ervaring met een hardloopblessure? Of heb jij wel eens stijfheid, klachten of overbelasting ervaren zoals ik momenteel dan hoor ik graag hoe jij ermee om gaat. Bij deze een blog waarom ik momenteel meer fiets dan loop. En wat mijn ‘’ korte ‘’ termijn doelen zijn. Liever te zacht dan een belasting door te hard te trainen. Tot bij een volgende blog.

 

Liefs & sportieve groetjes,

Fleur


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.