Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Sport » Running » 5 beginnersfouten voor hardlopers - Margreet Luimstra

5 beginnersfouten voor hardlopers - Margreet Luimstra

Gepubliceerd op 20 juli 2020 om 18:26

Verkeerde schoenen

Er zijn tegenwoordig veel mensen die willen beginnen met hardlopen. Je bedenkt dit op een vrije ochtend en gaat opzoek naar wat spulletjes om de deur uit te kunnen. Je komt je oude gympen tegen die je eigenlijk al een tijdje niet meer hebt gedragen. Of je hebt een leuke aanbieding gezien van schoenen die worden gepromoot als sportschoenen, of die look dragen. Dit is dan ook fout nummer 1!!! Sommige mensen kunnen heel goed hardlopen op dit soort schoenen, maar blessures liggen vaak op de loer. Wanneer je begint met hardlopen is investeren in hardloopschoenen echt een must. Crissy Vos schreef hier een paar weken geleden een blog over, met een kijkje in haar schoenenkast! Bij hardlopen zijn je benen één belangrijk onderdeel. Je wil niet na 3 weken alweer verplicht op de bank blijven zitten omdat je knie of scheenbeen klachten hebt. Het is aan te raden om naar een sportwinkel te gaan die enigszins gespecialiseerd is in hardlopen. Zij kunnen je goed op weg helpen naar een paar hippe en goede kwaliteit stappers. De schoenen worden gekozen op basis van jouw voeten. Ideaal om mee te starten en daarna ook vol te houden. (De tweede foto zijn bijvoorbeeld mijn oude gymschoenen van de middelbare school. Dit zijn GEEN goede hardloopschoenen)

Heb jij de juiste sokken??

Wanneer je kleine afstanden loopt zal je hier misschien nog niet zo over hebben nagedacht. Wanneer je voeten nat worden van zweet of water, dan kan het gaan wrijven of zelfs schuiven. Je voeten zijn hier erg gevoelig voor. Er ontstaat een blaar. Een blaar wil je als hardloper liever niet natuurlijk. Mijn tip voor jullie is om naar sokken te kijken die speciaal gemaakt zijn voor hardlopen. De sokken zijn wellicht prijziger, maar dat heb je er wel voor over na een aantal pijnlijke blaren. Stel dat je nu wel al hardloop sokken hebt, en het probleem is nog niet verholpen? Kijk dan eens naar naadloze sportsokken. Deze sluiten nog mooier aan op je voeten. En dit kan alles kan natuurlijk ook deels voorkomen dat je de ‘’hardloop horror tenen krijgt’’.

Dat vervelende broekje wat steeds opnieuw omhoog kruipt

We kennen het allemaal wel. Het broekje die in de winkel echt top aansluit en ook nog eens goed staat. Maar dan… je bent aan het sporten en het zit ontzettend strak, het kruipt aan alle kanten omhoog en je ziet in je gedachten je bil er al zowat uitvliegen. Mijn tip voor al deze ellende is; koop een maatje groter. Hoe erg dit ook klinkt, het helpt. Hierdoor is er net even wat meer ruimte voor je billen en benen. Je broekje zal minder snel opkruipen. Het opkruipen komt namelijk door het bewegen in combinatie met de korte/kleine pasvorm. Ook kan het vaak helpen om een broekje met wat langere pijpjes te kiezen. Vaak maak ik een soort sumo squat en ik doe nog een paar andere bewegingen in de winkel, om te kijken of het broekje daadwerkelijk blijft zitten zoals ik dat graag zou willen. Ook zijn er hardloop broekjes die een binnen broekje hebben en een losser broekje er overheen (deze broekjes zitten ook erg fijn).

Te snel beginnen

Jeetje, wat heb ik mij de afgelopen jaren soms uitgesloofd. Als ik terugkijk in de tijd lach ik nog wel eens hardop. De afgelopen jaren heb ik natuurlijk vaker dan 1 keer geprobeerd om te gaan hardlopen. Na een aantal pogingen is dit mij toch eindelijk gelukt om vol te houden. De fout die ik altijd weer maakte is om te snel beginnen. Aan het einde van de straat (wel geteld zo’n 27 meter later) was ik al moe. De laatste keer dat ik begon met hardlopen ben ik ontzettend langzaam begonnen. Kijk eens aan, het is een verslaving geworden! Natuurlijk is dit niet zo makkelijk als dat het klinkt. Langzaam lopen is vooral mentaal een hele drempel om over te gaan. Je wil namelijk niet gespot worden met een tempo die je nog zou kunnen wandelen. Om toch vrijuit langzaam te kunnen lopen, ben ik daarom naar het bos gefietst (had ik direct een mooie warming-up). In het bos tref je minder mensen en kun je rustig aan de slag met je hardloop snelheid.

Eten voor en na het hardlopen:

Als je als wat meer ervaren bent met hardlopen, dan weet je dat een grote maaltijd eten vlak voor het hardlopen een ‘’no go’’ is. Je krijgt vaak een steek in je zij en deze is bijna niet te onderdrukken. Het beste is om daarom ruim de tijd te nemen na het voedingsmoment. De tijd die je ongeveer kunt aanhouden is rond de 2 uur. Kies daarom wel iets uit waarbij je niet direct na een half uur honger krijgt. Dit klinkt heel lang, maar je lichaam heeft de tijd nodig om alles rustig te verteren. Het duurt even voor je lichaam ready zal zijn om te kunnen rennen. Het kan natuurlijk ook zijn dat je voeding tot je neemt die eigenlijk niet goed verteerbaar is. Het is daarom goed om een beetje te gaan experimenteren met voeding. Wanneer je een wedstrijd gaat lopen is het niet verstandig om iets nieuws te proberen. Daarom is het belangrijk dat je van tevoren al enigszins weet welke voeding wel en niet werkt voor jouw lichaam, elk lichaam is anders.

 

 

Bonus tip voor de mensen die al lekker in een flow zitten na het net starten met hardlopen

Nog niet zo heel lang geleden kwam ik erachter dat je hartslag ontzettend belangrijk is. Wanneer je de mogelijkheid hebt om hiermee aan de slag te gaan zou ik het zeker doen. Je hartslag kan namelijk wel deels omschrijven hoe goed jouw lichaam in staat is om te gaan hardlopen. Wanneer je gaat hardlopen na een drukke dag, slechte nachtrust of op een rustige dag geeft nogal verschil. Stel dat je altijd te hoog in je hartslag zit, dan werk jij je lichaam dus altijd naar de grond. Dit is prima als je dit 1 keer in de week doet. Maar ik kan je vertellen dat hardlopen erg verslavend is, vaak blijft het niet bij 1 keer in de week. Wanneer je vaker gaat en vaker je lichaam ‘’verzwakt’’ is dit niet goed voor onder andere je spieren. Je zou dus best wel snel geblesseerd kunnen raken. Dit sluit goed aan op de tip over langzaam lopen. Zorg dat je ook vaak een training doet waarbij je nog hele gesprekken aan zou kunnen gaan. Het voorkomt niet alleen de blessures, maar het verbetert ook jouw prestaties.

 

Liefs,

Margreet


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.