Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Sport » Running » Vakantie, rust & sporten - @Runwithcriss

Vakantie, rust & sporten - @Runwithcriss

Gepubliceerd op 7 augustus 2020 om 16:02

Vakantie, rust en sporten. We kennen het allemaal wel. Wel of niet doorgaan met trainen als je op vakantie bent. Ik vind het altijd lastig. Vorig jaar maakte ik zelf mijn eigen schema op weg naar de marathon van Chicago, nu heb ik een trainer die steeds een vier weken schema maakt. Daarom besloot ik door te trainen in de vakantie. Maar wel met een aanpassing en een spontaan idee. Ik neem jullie in mijn twee weken vakantie met trainingen en hoe me dat beviel.

Een beetje geluk. 

Ik bof natuurlijk, want als juf in het speciaal basisonderwijs heb ik langer dan twee weken vakantie. De eerste twee weken ben ik met Erik lekker weg geweest. Althans, dat was de bedoeling. Maar vanwege het Coronavirus zijn wij verstandig eerder teruggekomen uit Kroatië. Omdat mijn vakantie langer is dan de weken dat we weg zouden zijn, besloot ik het schema gewoon aan te houden, maar hier en daar wanneer het zo uitkwam, wel wat aan te passen. Dat aanpassen deed ik altijd wel in overleg met mijn trainer.

De reis.

We zouden op zondag vertrekken om te overnachten in Villach, Oostenrijk. De dag daarvoor hadden we een lange, maar gezellige dag met spullen pakken, laatste boodschappen doen, op bezoek bij vrienden met een nieuw huis, inclusief 1,5 uur in de auto. Eigenlijk moesten we die dag nog 90 minuutjes hardlopen, maar dat zat er echt niet in. Wanneer ik besluit om niet te gaan, voel ik me in het begin altijd toch een beetje schuldig. Want hé, ik loop voor mijn plezier en z’n schema heb ik niet voor niets. Het knaagt dan een beetje; ‘het toch niet beter wel kunnen gaan?’ Maar de week was nog niet voorbij, we besloten onze hardloopspullen in de onderweg tas te doen en daar nog een rondje te lopen. Ondanks dat de reis van zo ongeveer 1100 kilometer vrij vlot ging, was het natuurlijk toch een lange dag. We waren beiden moe van de reis en het was al bijna donker. Toen hebben besloten die training maar te laten voor wat het was, want toch lopen na een vermoeiende dag is niet altijd verstandig. En ik vond dat helemaal oké dit keer.

De eerste dagen Kroatië. 

De dag erna kwamen we aan in het prachtige Medulin. De eerste week werkte we niet vijf, maar vier trainingen af van het schema. Die week hadden we ook veel gewandeld, stadjes bekeken, gezwommen, gesnorkeld en ook gewoon heerlijk uitgerust. Activiteiten genoeg dus 😊. Ook de lange duurloop hadden we wat ingekort, omdat de wegen daar niet allemaal even goed begaanbaar zijn. En twee rondjes om de camping is nog leuk, maar drie… vonden wij een beetje te veel van het goede. Onze 200 metertjes tijdens de interval liepen we langs de boulevard heen en weer. Heerlijk. Bijna geen mensen en een lekker recht en vlak stuk, met de nodige aanmoediging van de obers die al aan het werk waren. We vonden mooie stukjes langs het water om in-en uit te lopen en we genoten van de nieuwe omgeving. Voor de langere intervallen, bijvoorbeeld kilometers of minutenblokjes, kwamen we terecht op een ander deel van de boulevard, een soort wandelpad langs het water, en op de camping. Ligt naar beneden de ene kant op, om vervolgens af te zien in het toch veel steiler omhoog stuk terug. Maar de trainingen gingen heerlijk!

Balans proberen te vinden. 

Ondanks dat ik het altijd heerlijk vind om op vakantie te sporten en hard te lopen, had ik er deze vakantie wel iets meer moeite mee. Als ik eenmaal bezig was, dan vond ik het prachtig en prima. Maar het (lucht)bed afkomen en de tent uit, was soms een uitdaging. Gelukkig liepen we steeds samen en konden we elkaar motiveren. En laten we eerlijk zijn, vakantie is ook vakantie om goed uit te rusten en jezelf weer helemaal op te laden.

Vakantie week 2.

Voor de tweede week hadden we een planning gemaakt qua activiteiten: dinsdag snorkeltrip, woensdag/donderdag/zaterdag/zondag lopen. Want vrijdag was onze reisdag. Vastberaden om ons aan de planning te houden, kregen we dinsdagmiddag het bericht dat het reisadvies was veranderd naar ‘oranje’. Wij wilden graag op vakantie, maar waren ons erg bewust van de risico’s. Voor ons betekende dit daarom ook dat we meteen hebben ingepakt en terug zijn gaan rijden naar huis. Hierdoor hebben we ons schema van die week flexibel aan moeten passen, omdat we woensdag het hele stuk hebben gereden. Eenmaal thuis bekeken we wat we nog konden doen die week. Want zondag zou het what is your goal zijn vanuit Asics. Ik zou eigenlijk een snelle 5 kilometer doen, maar die ging een aantal weken zo goed, dat ik nu zin had in iets anders; een spontane sprint triatlon. Met dit doel in mijn achterhoofd heb ik de andere trainingen gepland; donderdag rustdag na de lange reisdag. Alhoewel, rustdag. Vakantiespullen ruimen zich helaas niet vanzelf op. Vrijdag even loslopen, zaterdag de sprint trialton en zondag nog mijn interval, maar dan we rustiger dan gepland. Dit alles in overleg uiteraard 😊 Dit resulteerde in een super toffe triatlon en weer een fijne trainingsweek!

Komende weken?

En de komende vakantieweken? Dan ga ik weer lekker verder met het schema! Nu we weer thuis zijn, wil ik me, als de omstandigheden goed zijn, weer keurig aan mijn schema houden. Als ik thuis ben en vakantie heb, sport ik graag wat meer dan normaal, omdat ik de tijd heb. Niet alleen voor het sporten zelf, maar ook voor het herstellen ervan. Ook niet onbelangrijk. Daarom staan er de komende twee weken een extra, maar optionele, training in het schema. Maar ben ik ook terug te vinden in de sportschool, fiets ik nog eens een extra rondje en ga ik wellicht het zwemmen weer een beetje oppakken. Hoe doen jullie dat in je vakantie? Trainen jullie, aangepast, door? Of heerlijk genieten van de rust?

Liefs. 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.