Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » Sport » Running » De magie van ochtendloopjes - Eline Venneman

De magie van ochtendloopjes - Eline Venneman

Gepubliceerd op 12 oktober 2020 om 12:22

Een ochtendloper ben ik altijd geweest, maar als je me een jaar geleden verteld had dat ik momenteel regelmatig om half 7 ’s ochtends al buiten sta voor een hardlooprondje, had ik je waarschijnlijk raar aangekeken. Desondanks is dat wel wat ik op tegenwoordig één tot twee keer in de week doe. En ik vind het top! In dit artikel vertel ik je over de beweegredenen hierachter en de voordelen die het met zich meebrengt. Tot slot geef ik je een aantal tips die jou kunnen helpen om ook een ochtendloper te worden!

Om half 7 ’s ochtends hardlopen… waarom?!

Waar ik vorig jaar nog volledig in de studieboeken zat, loop ik dit jaar – als onderdeel van mijn studie – fulltime stage. Dit wil zeggen dat ik vier dagen in de week van 8:30 uur tot 17:00 uur aan het werken ben. Een hele andere manier van leren, die bovendien een stukje minder vrijheid met zich meebrengt. Helemaal niet erg natuurlijk! Maar wil ik nog een beetje blijven sporten, dan betekent het wel dat ik mijn tijden een beetje moet aanpassen. En dat is dus ook precies wat ik doe ;)

 

Persoonlijk vind ik het niet zo fijn om ’s avonds hard te lopen. Ik heb dan immers een stuk minder energie, waardoor ik ook weinig voldoening uit het rennen haal. Bovendien heb ik vaak last van buikklachten wanneer ik ’s avonds sport. Zodoende kies ik er dus voor om mijn hardlooprondjes lekker vroeg in de ochtend te doen, nog voordat ik aan mijn werkdag begin. Oftewel: om 6:15 gaat mijn wekker en spring ik uit mijn bed. Rond half 7 loop ik vervolgens de deur uit om aan mijn hardlooprondje te beginnen!

Waarom vroege ochtendloopjes zo fijn zijn

Voordat ik zelf begon met deze vroege ochtendloopjes, had ik er al veel positieve verhalen over gehoord. Eerst vond ik dit een beetje ‘overdreven gedoe’, maar ook ik ervaar de voordelen ervan. Eén van de grootste voordelen voor mij is dat ik me de rest van de dag fit en energiek voel. Wanneer ik ’s ochtends heb hardgelopen, kost het me een stuk minder moeite om mijn werkdag vol te houden. Bovendien voel ik me vrolijker en minder gestresst, met dank aan de dopamine en serotonine die bij het sporten vrijkomt.

 

Ook is het zo vroeg in de ochtend nog lekker rustig buiten, waardoor je niet continu hoeft te stoppen voor fietsers, auto’s, stoplichten etc. Dat loopt natuurlijk ontzettend fijn! Maar… de opkomende zon is misschien nog wel het mooiste aan die vroege hardlooprondjes. Ik zie oprecht de mooiste, meest magische natuurverschijnselen de laatste tijd. Mijn bewondering en dankbaarheid voor de natuur is hierdoor enorm gegroeid, want zeg nou zelf: dit is toch fantastisch?!

 

Oh, en last but not least… Hoe fijn is het om na een lange werkdag geen ‘verplichtingen’ meer te hebben? Voor mij in ieder geval een extra reden om ’s ochtends te sporten; dan heb ik de avond lekker vrij . 

Mijn ultieme tips

Tja, let’s be real: het kan best een uitdaging zijn om meteen na het opstaan een rondje te rennen. Ik heb er zelf ook niet altijd evenveel zin. Toch heb ik achteraf nóóit spijt gehad van een vroeg ochtendloopje. Bovendien helpen de volgende tips mij om het hardlopen in de ochtend makkelijker te maken:

 

  1. Bedenk voor jezelf waarom je dit wilt doen: wat levert het je op? Houd dit goed in gedachten!
  2. Leg je hardloopkleren de avond van tevoren al klaar, het liefst naast je bed. Dit maakt het makkelijk om ’s ochtends daadwerkelijk te gaan.
  3. Niet denken maar doen. Twijfel niet te lang wanneer de wekker gaat, maar probeer zo snel mogelijk uit bed te springen. Gewoon gaan met die banaan!
  4. Drink een groot glas water voor je training. Het is namelijk belangrijk om goed gehydrateerd te zijn.
  5. Geef je bloedsuikerspiegel een kleine oppepper. Dit helpt je om zowel fysiek als mentaal om een beetje extra energie te krijgen.
  6. Luister activerende muziek. Hierdoor word je uit je slaapritme geschud en ben je binnen no-time helemaal wakker.
  7. Stel jezelf een beloning in het vooruitzicht, bijvoorbeeld een lekker ontbijtje of een warme douche. Dit zorgt ervoor dat je iets hebt om naar uit te kijken en het geeft je een extra voldaan gevoel achteraf!

 

Loop jij wel eens vroeg in de ochtend? En wat levert dit op voor jou?

 

Liefs, Eline @eline.venneman


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.