Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » TOGETHER » FITLIFESTYLE TOGETHER » Sport, voeding & kilometers maken a la Crissy

Sport, voeding & kilometers maken a la Crissy

Gepubliceerd op 4 mei 2020 om 17:10

Crissy Vos, fanatiek hardloopster en bekend als hardloper via social media. Crissy liep 6 marathons, sport al enige tijd & presteert het beste op een wisselend dieet. Waarbij zij de focus legt op de niet- melkproducten en overstapte naar Herbalife. Maar een balans met normale, lekkere & gezonde voeding ook belangrijk vindt als loper. Crissy inspireerde mij door haar enthousiasme, doorzettingsvermogen & positiviteit. Als loopster maar ook als persoon vertelt zij daarom iets over haar ervaring. Voor jou, over zich zelf om andere misschien te helpen of te inspireren. Aldus: Crissy Vos. 

@runwithcriss Over hardlopen, voeding & kilometers kunnen/ willen maken!

Terug in de tijd 

Ongeveer drie jaar geleden liep ik mijn eerste marathon. De marathon van Rotterdam in 2017. Wat een ervaring was dat. Maar de weg ernaar toe was lastig, omdat ik eigenlijk weinig op mijn voeding lette. En dat met een lastige buik, is niet altijd even handig geweest. Gedurende de jaren heb ik daar enorm van geleerd. Al gaat het nog steeds niet elk rondje even goed.

Tijdens de voorbereiding van mijn eerste marathon, stond één doel centraal. De marathon uitlopen voor mijn gehandicapte neefje. Mijn vader liep jaren geleden zijn laatste marathon ook voor mijn neefje en ‘zijn’ stichting voor gehandicapte kinderen. Het leek me een tof idee om mijn eerste, en waarschijnlijk enige, marathon ook voor dit doel te lopen. Mijn knie was toen nog niet zo sterk, daarom besloot ik samen met mijn vader, die mijn schema toen der tijd  maakte, dat het vooral belangrijk was om kilometers te maken. En dat deed ik. Ik volgde braaf het schema en kon de kilometers afvinken. Na afloop hing ik vaak ziek en misselijk boven de wc en moest ik in de middag echt even slapen om bij te komen. Niet goed natuurlijk. Maar hé, na een paar maanden trainen liep ik toch die marathon. En, dat werd niet mijn laatste!

Enthousiasme maar ook twijfelen

Toen ik na mijn eerste marathon nog steeds enthousiast was over lange afstanden, verbaasde dit mij eigenlijk een beetje. Je leest vaak dat mensen hun loopschoenen in de kast gooien na een marathon en daar ook een lange tijd blijven liggen. Mijn hardloopschoenen stonden wel even aan de kant omdat herstellen ook erg belangrijk is, maar ze stonden ook te popelen om weer een rondje te gaan maken. Wel kwam er voor mij een omslagpunt. Ik wilde heel graag doorgaan met lopen. Lopen brengt mij behalve een goede conditie, ook veel rust en ontspanning. Na een lange werkdag kan ik mijn hoofd echt even leeg maken door een rondje te lopen. En ik vind het leuk om te doen. Ik loop alleen, samen met mijn vriend en ook met anderen. Maar ik wilde niet meer ziek boven die wc hangen na afloop.

Buikpijn 

Mijn buikpijnproblemen zijn er al heel lang.  Al toen ik jong was, had ik vaak buikpijn. En een subtropische darmbacterie, die ik als souvenir meenam van mijn stageperiode in Zuid-Afrika, verergerde dit alleen nog maar meer. Ik ben toen kritisch gaan kijken naar wat ik allemaal at op een dag en waar ik last van kreeg, een soort eet-dagboekje. Echt een aanrader om eens te doen. Al snel kwam erachter dat ik van verschillende dingen meer last kreeg dan anderen i.c.m. het sporten. Bijvoorbeeld brood en volkoren pasta. Ook at ik eigenlijk veel te weinig in verhouding met wat ik nodig had vanwege al het trainen, want naast drie/vier keer in de week hardlopen, doe ik ook aan krachttraining, fiets ik soms en als het lukt, duik ik ook nog weleens het zwembad in. Uiteindelijk was ik mijn spieren aan het verbanden en sloeg mijn lijf de rest op als reserve. Dit moest anders.

Herbalife & ik 

Via mijn zus kwam ik in aanmerking met Herbalife. Niet om af te vallen, maar om, voor mij alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Ook liet zij mij inzien dat het voor mij beter is om vaker op een dag te eten, dan drie grote maaltijden. Die bij mij er al eigenlijk twee waren, gezien ik geen ontbijter ben. Ik startte mijn dag vanaf toen met een shake en verving mijn middageten, een bakje kwark, ook met een shake. Ook omdat dit in mijn werk makkelijk is, ik sta fulltime voor de klas in het speciaal basisonderwijs en heb maar een kwartiertje lunchpauze. In de ochtendpauze en als de kids naar huis zijn, pak ik een tussendoortje. Een flinke bak kwark met fruit in de ochtend en in de middag nog crackers met kipfilet o.i.d. Als avondeten eet ik gewoon normaal, wel rekening houdend met wat voor training ik heb die avond. Als ik nog moet lopen, eet ik bijvoorbeeld geen volkoren pasta of iets wat erg zwaar valt. En in de avond eet ik nog een tussendoortje, vaak een bakje yoghurt. Hier maak ik wel een feestje van door er fruit, muesli (zonder suiker) en een klein beetje schuddebuikjes in te doen. Maar ik zal eerlijk toegeven; niet al mijn dagen zien er zo netjes uit qua voeding. En dat mag ook, want je hoort ook te genieten. Een keertje frietjes, pizza, stukje taart en een biertje, komen ook wel eens voor in de week. Ik kan er dan ook echt enorm van genieten. Wel heb ik dan voor mezelf bedacht dat dat dan mijn eetmomentje is. Neem ik in de ochtend bij de koffie een stukje taart, dan neem ik niet nog kwark. Ook in de weekenden staat er bij ons ook wel iets lekkers op het menu en in de vakantie wordt ook hier volop genoten. Wel merk ik, wanneer ik dit bijvoorbeeld in een vakantieperiode, langer doe, dat mijn buikpijn wel weer toeneemt. Maar het is altijd zoeken naar een fijne balans. Nu ben ik drie jaar verder sinds ik hiermee begonnen ben en ik moet zeggen, dat het me nog steeds erg goed bevalt. Wanneer ik een keertje ergens ga lunchen, kies ik ook gewoon voor iets lekkers, maar eet ik in de avond bijvoorbeeld weer wat gezonder. De balans is redelijk gevonden!

Sporten & voeding

Ook met het sporten merk ik verschil. Ik heb er nu in totaal zes marathons op zitten. Vijf officiële en  de zesde iets aangepast omdat Rotterdam dit jaar niet doorging in april. Deze gingen bijna allemaal goed en zonder buikpijn. Omdat mijn voeding beter is gedurende de week, maar ook tijdens het lopen. Voorheen at ik een paar energiesnoepjes, nu probeer ik trouw bij elke 7km een gelletje te nemen. De laatste twee weken voor de marathon let ik extra op mijn voeding, omdat ik weet dat dit voor mij echt de moeite waard is voor de marathon. Wel was er één marathon bij die helaas niet goed ging. Vorig jaar heb ik een pittig jaar gehad, met veel stress. Ook dit slaat helaas op mijn buik. Dit resulteerde in het ziek worden tijdens de marathon bij het 18 kilometerpunt. En dan is het nog een lange weg. Omdat ik zoveel buikpijn had, heb ik daarna niet meer goed gegeten en gedronken. En dat terwijl ik echt wel weet dat dit zo belangrijk is, zeker met mijn buik. Maar hé, iedereen heeft altijd nog iets bij te leren.

Iedereen is anders. Ook ik. 

Wel vind ik het erg belangrijk dat iedereen zelf goed kijkt naar wat hij of zij fijn vindt en wat goed werkt. Mijn vriend kan bijvoorbeeld een halfuur na een pizza gewoon gaan hardlopen, waar ik stiekem best wel jaloers op ben. Maar voeding is natuurlijk echt enorm persoonlijk, wat voor de één werkt, kan de ander helemaal niks vinden. En dat moet voor iedereen goed zijn, als je je er maar goed bij voelt. En ik plan het gewoon zo, dat ik na het lopen kan genieten van die pizza J .

Ik wil Fleur bedanken voor de vraag dat ik een stukje wilde schrijven over sport en voeding. Erg leuk om mijn ervaring te delen. Benieuwd wat anderen doen met hun voeding!

 

Aan het woord. Crissy. 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.