Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » TOGETHER » FITLIFESTYLE TOGETHER » Zo houd je motivatie om gezond te eten en te sporten @its.about.health.

Zo houd je motivatie om gezond te eten en te sporten @its.about.health.

Gepubliceerd op 10 mei 2020 om 12:20

Hallo! Lieve lezers van byfleurrprins.nl ! Vandaag staat in het teken van moederdag... maar ook van een gezonde leefstijl. Maar ook vooral een LEKKERE leefstijl Nannique weet dat als geen ander en is pas 18 jaar jong! Super creatief en deelt dagelijks een hoop gezonde, verantwoorde lekkere plaatjes. Van allerlei soorten eten. Ik vond haar een inspiratie en vroeg haar een stukje te schrijven. Daarom aan het woord: @its.about.health. 

Hii, wat leuk dat je op deze blog klikt! Ik zal mezelf zo even voorstellen, maar allereerst wil ik graag vertellen dat ik direct enthousiast werd toen Fleur mij vroeg om een blog voor haar nieuwe serie ‘fitlifestyletogether’ te schrijven. Omdat een fitte lifestyle veel gebieden bevat, vertel ik je in deze blog waar ik mijn eigen motivatie vandaan haal om gezond te eten, te sporten en mezelf lekker fit te voelen! Lees je mee?

Wie ben ik?

Maar, voor ik allemaal tips en tricks op je af ga gooien, lijkt het me leuk om mezelf eerst eens voor te stellen. Ik ben Nannique Spiek, 18 jaar oud en eigenaresse van sport- en lifestyle platform @its.about.health. Ik ben een echte sportieveling en de sporten die ik graag doe zijn wielrennen, bootcamp en HIT. Naast het feit dat ik enthousiast wordt van sporten, vind je mij ook regelmatig in de keuken.  Het liefst maak ik gezonde maaltijden met niet al te veel ingrediënten, om jou en vele andere mensen te laten zien dat gezond eten echt niet lastig hoeft te zijn of uren tijd van je vraagt. Dit zijn de twee dingen die ik graag doe in mijn vrije tijd. De rest van de tijd ben ik vooral bezig met mijn studie: Hotel Management.

Voeding & ik

Ik ben dus dol op het koken en bedenken van gezonde maaltijden. Dit is eigenlijk voortgekomen uit mijn verleden. Voor een lange tijd is mijn relatie met voeding niet geweest wat het moet zijn en daar heb ik af en toe nog steeds last van. Maar, de wil voor het opbouwen van een goede, gezonde relatie met eten zorgt ervoor dat ik hier telkens uit kom en lekkere maaltijd op tafel blijft toveren. Ik merk dat ik veel beter in mijn vel zit wanneer ik achter de voeding sta die ik in mijn lichaam stop. Tegenwoordig ben ik dan ook zo’n 85% vegetarisch, omdat ik merk dat niet alleen mijn geest maar ook mijn lichaam hier gelukkiger van wordt.

Hoe blijf je gezond eten?

Voeding is voor iedereen anders, net zoals iedereen wat anders onder ‘gezond’ verstaat. Wat gezonde voeding voor jou ook inhoudt, het is belangrijk dat je het nuttigen van deze voeding kan volhouden. Hoe je dat doet? Ik hoop dat de volgende tips je een handje kunnen helpen:

  • Eet waar jij je goed bij voelt.

Dit heb ik net zojuist al besproken, maar wanneer je voeding tot je neemt waar jij een gerust hart bij kunt hebben en wat je gelukkiger maakt, zul je zien dat je het ook daadwerkelijk volhoudt om voor die voeding te kunnen kiezen.

  • Verwen jezelf af en toe!

In 100% gezond eten geloof ikzelf niet en is ook zeker niet iets wat je moet willen. Wanneer je jezelf weerhoudt om bepaalde voedingsmiddelen te eten, verslechter je niet alleen je relatie met voeding, je motivatie om gezond te eten zal ook dalen. Geef jezelf af en toe dat gene wat je écht heel lekker vind. Je lichaam verandert er niet door, het getal op de weegschaal ook niet, maar wél datgeen wat misschien wel het belangrijkst is: je geest.

Dat variatie in je eetpatroon belangrijk is, hoef ik je vast niet meer te vertellen. Maar voor sommige mensen lijkt het alsof gezond eten maar uit een handje vol ‘toegestane’ producten bestaat. Dit is zeker niet zo! Probeer nieuwe, onbekende producten uit en kies voor jezelf om niet meer dan twee dagen hetzelfde bij de maaltijden te eten.

Sport & ik.

En dan mijn tweede liefde: sport. Sinds mijn elfde is mijn passie voor sport in een stijgende lijn omhoog gegaan. Dit begon met atletiek en tegenwoordig is dat dus wielrennen en mezelf afmatten met workouts op hogere intensiviteit. Wanneer ik sport, voel ik mezelf echt zo sterk. Je weet wel, zo’n gevoel alsof je alles aankunt. En dat is zo lekker! Wanneer ik bezig ben met een workout kan ik mezelf daar helemaal in vastkleven. Ik ben dus écht zo’n type die er niet tegen kan wanneer ik moet wachten voor een stoplicht, er te lang pauze wordt gehouden of als ik niet genoeg zweet op mijn lijf zie en ruik na de training. Je kunt het overdreven noemen, maar ik noem het liever pure passie 😉

Hoe vind jij passie voor sport?

We gaan even door op het woord ‘passie’, want voor sommige mensen is deze passie (ofwel motivatie) om te sporten soms ver te zoeken. Gelukkig heb ik ondertussen wel wat ervaring op dit gebied en weet ik heel goed hoe ik mezelf toch de deur uit kan krijgen. Vandaar dat ik je deze drie tips mee wil geven:

  • Vind ‘jouw’ sport.

Ook bij sporten geldt dat het belangrijk is dat je doet waar je je goed bij voelt. Ga dus op zoek naar de sport waar jij jezelf helemaal in kan uitleven en die jou gelukkig maakt. Je zult zien dat je dan veel eerder van de bank af komt dan wanneer je naar een training gaat waarvan je van te voren weet dat je hem niet leuk gaat vinden.

  • Vergelijk jezelf niet met anderen.

Heb jij ook zo’n app waarbij je de trainingen van je vrienden kunt bekijken? Verschrikkelijk eigenlijk eh? Onthoud dat iedereen presteert op zijn/haar manier en dat je voor jezelf aan het werken bent. Laat je er dan niet door beïnvloeden als je vriendin die vijf kilometer in een minuutje sneller loopt, jij bent al top bezig voor jezelf!

  • Stel een realistisch doel.

Door het stellen van doelen krijg je waarschijnlijk ook meer zin om te sporten. Je werkt namelijk naar iets toe wat jezelf beter kan maken of jezelf een gelukkig gevoel kan geven. Dit hoeven geen grote doelen als een marathon te zijn. Houdt ze klein, denk aan 15 push-ups of je snelheid omhoog krijgen.

 

 

Zo, ik ben al lang aan het woord, dus het wordt tijd om af te ronden. Mocht je nog steeds je aandacht bij deze blog hebben: leuk dat je hem hebt gelezen en ik hoop dat je er wat aan hebt! Onthoud dat het het belangrijkst is om dichtbij jezelf te blijven wanneer het om een fitte, gezonde lifestyle gaat. Mocht je meer inspiratie op dit gebied willen, check dan vooral even op @its.about.health!

 

Liefs!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.