Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » TOGETHER » FITLIFESTYLE TOGETHER » Rondjes fietsen, snelheid maken & vooral veel mooie stukjes van Brabant leren kennen!

Rondjes fietsen, snelheid maken & vooral veel mooie stukjes van Brabant leren kennen!

Gepubliceerd op 17 mei 2020 om 21:22

Olaa! Een zondag is geen zondag zonder een blog van fitlifestyletogether! Zoals je misschien al via mijn social media wel eens een fiets fotootje voorbij hebt zien komen, klopt dat volledig! Afgelopen tijd spring ik steeds vaker op de fiets, begin Brabant steeds beter te kennen en wordt steeds meer en meer enthousiaster over het  fietsen! Met als gevolg, ik vraag een vraag via mijn DM krijg. Over routes, afstanden, uitrusting etc. Daarom vandaag een blog over routes, fietskleding, een wielrenfiets of een mountainbike & mijn ervaringen.

Fietsen.

Momenteel woon ik nog thuis en hoop ergens eind 2020 een eigen plekje te krijgen. Maar geniet nog steeds thuis met mijn sportieve familie! Door mijn vader, die vroeger heel wat ( snelle ) kilometers heeft afgelegd raakte ik in aanraking met het fietsen. Vorig jaar sprong ik daarom al wat vaker op de fiets, maar in deze huidige corona periode al helemaal. Wat ik vooral tof vind, is de vrijheid, de afstanden die mogelijk zijn en de snelheid ervan. Je ziet veel, kan er veel kanten mee op en het is ook goed voor je! Daarom de aanschaf van een echte wielrenfiets en wat kleding.

Mijn uitrusting.

Een paar weken terug kocht ik samen met mijn zusje onze eerste wielrenfiets. Een wielrennersfiets uit Duitsland, 49 centimeter hoog, inclusief klikpedaaltjes & vooral een strak uiterlijk. Wij waren meteen verliefd en zijn momenteel heel blij met deze fiets. Het is de Stevens San Remo van 49CM hoog. Voorheen fietste ik op de Trek FX-2 of de Trek FX-3. Wat een soort mountainbike/racefiets model is, met een weer ander soort schakelsysteem dan op de wielrenfiets. Het verschil tussen een ‘mountainbike’ en wielrenfiets vind ik dus het schakelen en je lichaamshouding tijdens het fietsen. Waardoor je anders, lichter en sneller kunt fietsen! Wel nog even wennen tijdens een bospaadje met een hoop kiezelsteentjes… .

 

Naast een sportfiets ben ik ook even langs de Decathlon gegaan waar ik wat sportkleding heb gekocht. Onder andere een wielrenbroekje + een hesje.Gericht op de helm ben ik fan van het merk: Agu en BBB.cycling. Beide goeie merken en vooral makkelijk verstelbaar! Gericht op schoenen fiets ik nog met sportschoenen, een kliksysteem is dus mogelijk met deze fiets. Maar momenteel leer ik eerst nog het goed en snel schakelen.

 

Om alles goed bij te houden draag ik mijn Garmin vivoactive 4S sporthorloge. Waardoor ik elke activiteit met GPS, hoogtemeters en hartslag gemakkelijk opneem. En achteraf koppel via Garminconnect of Strava.

Rondjes.

Via route.nl is mijn vader nogal een creatieveling gericht op routes, dus mede door hem fiets ik veel ‘wisselende’ routes. Maar ook zelf vind ik het tof routes te leren kennen, fietsen via de juiste bordjes en het gebruiken van kaarten om zo ook weer thuis te komen. De meeste rondjes die ik fiets wisselen momenteel tussen de 45-110 kilometer. Met een snelheid tussen de 22-30km/u. Nog geen topsnelheid, maar als beginner prima! Al deze rondjes stellen wij dus in via knoop punten, omgevingsfactoren en afstandsgericht. Via de website: www.route.nl

Verschil met hardlopen en herstellen na activiteit.

Tussen hardlopen en fietsen zit wel degelijk een verschil. Zo merk ik achteraf op een ander soort manier belast te zijn, hierdoor andere spieren heb gebruikt ( logisch ook wel ) en ook langer kan volhouden afhankelijk van de snelheid tijdens. Door een langere afstand ben je dus ook verder van huis en is voldoende eten/drinken van belang om de hongerklop te voorkomen. Waarbij onderrug klachten een nieuw vormpje van ‘pijn’ zijn momenteel sinds ik fiets… ! Persoonlijk zie ik wielrennen als een mooie uitdaging, conditionele toevoeging en ook als sport B naast mijn hardlopen. Omdat het geen enkele vorm van schokbelasting op mijn knie/enkel gewrichten belast. Super voordelig en toch uitdagend. Waarbij ik tijdens het fietsen steeds meer technieken, routes en plekjes leer ontdekken. Toch even anders te voeten ‘rennend’. Gericht op herstel zie ik het ook als mooie afwisseling, waarbij soms een ‘echte’ rustdag ook goed is. Dit doe ik nu ook braaf.

Uitdagend.

Uitdagend. Wat ik momenteel wil leren is dus sneller leren fietsen met een vaste snelheid. En hierbij ook meer van mijn omgeving leren kennen ( en onthouden). Waar bij ik vooral interesse heb in de fijne snufjes van de sport. Waardoor het meer wordt dan een ‘rustig’ rondje fietsen. En ik dus ook beter leer fietsen zonder ‘tourguide a la paps’ en gemakkelijker omga met knooppunten. Daarom altijd vanuit mij de tip, hou je telefoon op zak. Zodat in geval van nood, die Google Maps toch gebruikt kan worden!

Mijn tips ALS beginnende fietser VOOR de beginnende fietser.

  1. Zorg voor een goed broekje. Na enige tijd fietsen kunnen de billen best pijn gaan doen, daarom de tip om echt in een goed broekje te investeren. Dit betekend even goed passen, zoeken en meten waardoor langere afstanden fietsen ook leuk is voor de billetjes ( het beste zonder onderbroek 😊 ).
  2. Neem drinken en wat eten mee. Toen ik zelf las over fietsen, zag ik wat artikelen voorbij komen over ‘de hongerklop’. Het moment dat je ineens honger krijgt en eigenlijk al had moeten eten. En hierdoor je minder goed voelt. Neem daarom altijd een banaan ( snel verteerbaar), muesli reep of plak peperkoek mee om de hongerklop voor te zijn. Even stoppen en eten hoeft niet lang te duren.
  3. Fiets op het begin in een vertrouwde omgeving. Wil je fietsen maar vind je routes toch best eng. Of ben je bang te verdwalen. Fiets dan in de omgeving die jij kent. Zoek je meer uitdaging. Gebruik dan knooppunt routes, schrijf deze op en neem vooral die telefoon mee als plan B.
  4. Samen fietsen is leuker. Dit betekend wel aanpassen aan de ander, soms even moeten stoppen of juist harder moeten fietsen maar is wel leuk! Het geeft sommige meer vertrouwen, motivatie & is ook nog eens gezellig. Zoek daarom een maatje uit. En zoek samen een leuke afstand.
  5. Plan een route. Bedenk vooraf een route die je wil fietsen om gekibbel of verwarring te voorkomen. Alleen of samen. Durf jezelf ook uit te dagen, want soms ken je meer omgeving dan je denkt. Maar denk hier wel over na. Dit hoeft geen exacte route te zijn, maar bedenk wel ongeveer welke richting en afstand. Want eenmaal heen, betekend ook terug.

 

Bij deze een blog over fietsen. Zelf ben ik nog beginnend, maar vind het mega tof. Waardoor ik ook in mijn omgeving en via social media, steeds meer opmerkingen krijg. Over fietsuitbreidingen, tochten en tips. Zoals ik zeg. Zelf ben ik ook nog beginnend, maar vind het heel tof. Daarom misschien wel een juni doel 200km? Stel een doel, plan en spring op die fiets. Fietse!

Liefs,

Fleur


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.