Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » TOGETHER » FITLIFESTYLE TOGETHER » Wat als je lichaam plots STOP zegt?? - Elyne Anthonissen

Wat als je lichaam plots STOP zegt?? - Elyne Anthonissen

Gepubliceerd op 7 augustus 2020 om 16:02

Hey lieve lezers! Fijn jullie hier te ontmoeten! Mijn naam is Elyne Anthonissen (21 jaar jong), ik ben gepassioneerd studente Sociaal Werk. Toen Fleur me vroeg een stukje te schrijven voor haar blog, wist ik meteen waarover ik wilde typen. Vandaag neem ik jullie daarom mee in mijn herstelproces van mijn burn-out. Ongeveer gelijktijdig met de uitbraak van het coronavirus, trapte mijn lichaam plots kei hard op de rem. Van de ene op de andere dag zag mijn leven er helemaal anders uit: ik was uitgeput, had nergens meer zin in en alle prikkels rondom mij waren me te veel. Wat was er met mij aan de hand? Was dit wat ik terugkreeg voor al mijn harde werk, voor alles wat ik voor anderen al had gedaan? De burn-out zoog me helemaal leeg. Elyne was ik al een hele tijd niet meer. Maar waarover ik het vandaag met jullie wil hebben: hoe ging ik om met dat gevoel van uitputting en op welke manier vond ik een nieuwe, rustigere levensstijl  en meer balans voor mezelf?

#1 COACHING

Eerst dacht ik dat ik dit proces makkelijk alleen aankon, ‘ik kende mezelf het beste’. NOT. Al snel bleek dat ik alleen niet sterk genoeg was om mezelf opnieuw recht te trekken. Ik had nood aan iemand die mij zou begeleiden door deze periode. Samen met mijn ouders zocht ik een coach. Ondertussen ga ik ongeveer twee maanden naar deze levensstijlcoach. En ik zeg je eerlijk: wat een verrijking! Voor mij zijn de sessies die ik bij haar doe echte eyeopeners. Uiteindelijk ben ik (en alleen ik) diegene die actief aan de slag moet met alle tips die ik van haar krijg. Daarom krijg ik na elke sessie opdrachten mee die ik in mijn leven moet toepassen. Dit lukt me ondertussen aardig!

#2 ME-TIME

Gedurende mijn herstel heb ik geleerd dat rustmomenten oké zijn. Ik heb mezelf jarenlang gepushed om dingen te doen, gewoon om ‘actief’ bezig te zijn met iets. Rusten vond ik tijdverspilling en onnuttig. Oude mensen, DIE mogen rusten. Dacht ik. Wat dacht ik fout. Nu ik (na vallen en opstaan) heb geleerd hoe het is om écht even rust te nemen, weet ik dat ik na zo’n moment zelfs meer energie heb. Nog steeds heb ik af en toe wel moeite om ‘zomaar’ eventjes te gaan zitten. Daarom werkt het voor mij heel goed als ik mijn me-time momentjes inplan in mijn dagen. Maar zolang ik ze effectief neem, is dat voor mij het belangrijkste.

#3 BEWEGING

Genoeg bewegen heeft veel effect op mij (gehad). Omdat alle sportclubs, sportcentra … gesloten waren tijdens de eerste maanden van de coronacrisis, besloot ik thuis een nieuwe routine op te bouwen. Op die manier kon ik opnieuw wat (positieve) energie opbouwen op een rustig tempo. Mijn lichaam en spieren waren verzwakt door de stress die ik altijd had gevoeld. Ik wilde dan ook inzetten op het verkrijgen van meer spierkracht zodat ik geen zeurende nek, - schouder - en rugklachten meer zou ervaren in de toekomst.

Ook biedt beweging mij een perfecte uitlaatklep op momenten dat ik mezelf even niet begrijp of niet goed weet te uiten.

#4 VOEDING

Snel even mijn ontbijt naar binnen proppen op de trein ’s morgens, te weinig eten bij tijdens de middag en na een lange lesdag pas laat het avondeten naar binnen werken terwijl de honger eigenlijk al verdwenen is. Yup, dat was mijn leven enkele maanden geleden op het gebied van voeding. Of dit gezond was? Nope, absoluut niet! En dat voelde mijn darmstelsel maar al te goed!

Dat er een duidelijke structuur binnen mijn voedingspatroon moest ontwikkeld worden, was voor mij heel duidelijk. Omdat ik het vaak zo druk had met mijn eigen onderneming en mijn werk voor school, at ik onvoldoende en niet altijd even gezond. Omdat ook ik, net al vele anderen, niet meer naar mijn hogeschool mocht reizen, had ik veel tijd om rustig thuis aandacht te besteden aan mijn soorten patronen in mijn levensstijl. Ondertussen lukt het me vrij goed om genoeg gezonde voeding te eten en meer tijd te nemen om te eten. Voel ik me slechter doordat ik nu meer eet dan voorheen? Nee! Ik heb véél meer energie en daarnaast levert dit me veel betere resultaten op op gebied van de krachttraining die ik doe! Mijn focus ligt dus echt op de basis die ik eigenlijk al een lange tijd te kort had: vezels, minderalen, eiwitten, koolhydraten …

#5 MINDSET

Ik zweer het: als je wil veranderen, is je mindset ZO. BELANGRIJK. Als je je vanbinnen niet goed of niet op je gemak voelt, zie je dat ook aan de buitenkant. Wanneer je vrede neemt met wie je bent en wanneer je volledig achter je eigen waarden en normen staat, zal je sterker in je schoenen staan en meer rust uitstralen.

Ik zeg eerlijk dat ik mijn mindset niet alleen had kunnen veranderen of aanpassen. Mijn perfectionistisch patroon was gedurende de voorbije jaren zo vastgeroest, dat ik geen weg vond naar een nieuwe manier van denken. Daarom contacteerde ik mijn huidige lifestylecoach om me hierbij (alsjeblieft!) te helpen.

Een sterke mindset is voor mij op dit moment één van de grootste en mooiste doelen in mijn leven. Het ondernemen en het dag en nacht klaarstaan voor anderen zijn voor mij zaken die nu al enige tijd op de achtergrond zijn verdwenen. Na mezelf zolang weggecijferd te hebben voor anderen, is het nu tijd om aan mijn eigen persoontje te denken. Wat voor mij een sterke mindset is? Weten wie je bent, weten waarvoor je staat in je leven en weten dat ook jijzelf ‘kei hard’ meetelt in deze wereld. En daarnaast: vertrouwen in jezelf en in de toekomst.

More? 

Wil je meer over mijn burn-out en perfectionisme lezen? Of heb je eerder interesse in de onderwerpen voeding en bewegen? Join the family en volg mijn lifestyle account: @elyne_in_progress . Ik leer graag nieuwe mensen kennen, dus je bent méér dan welkom! 😊

 

Special thanks to Fleur dat ik mijn verhaal met jullie mocht delen op haar fijne blog!

 

Lots of love, Elyne


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.