Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » TOGETHER » FITLIFESTYLE TOGETHER » Trainen als ( jong ) triatleet - @trackingrose

Trainen als ( jong ) triatleet - @trackingrose

Gepubliceerd op 30 september 2020 om 09:05

Door:  Roos Prins (@trackingrose). 

 

Hoi hoi beste lezers van Fleur! Vandaag een gastblog van mij, als zusje van Fleur.  Ik ben Roos ( 17 jaar ) en zoals Fleur even gepassioneerd door: sport. In mijn geval: Triatlon. . Ik ben een triatleet bij de nationale triatlon bond, (RTC Brabant) waar ik zo’n 6x per week train. Waarbij elke training in het teken staat van een dubbele training. In deze gastblog neem ik jullie mee in mijn trainingsweek En vertel ik jullie ook mijn ervaringen ( met een hoop enthousiasme ) van deze sport!

Maandag ( studiedag ). 

Zelf zit ik ook nog op de middelbare school, en zit ik nu in mijn laatste jaar: 5havo. Op maandag heb ik vaak een lange dag van 8 tot 5 ‘s middags waardoor ik vaak na het eten een klein uurtje op de fiets spring. Mijn trainingsprogramma is op maandag vrij ‘basic’. Zo is een ritje van 30km op de Zwift of lekker in de buitenlucht het enige dat ik die dag dan doe. Als ik tijd over heb, loop ik vaak nog een 30min loop na mijn fietstocht.  Ik vind school ook erg belangrijk naast de sport dus op maandag is de kans ook vaak groot dat ik inplaats van fiets, even nog wat meer aan mijn schoolwerk besteed voor mijn komende examens. 

 

Dinsdag ( trainingsdag ). 

Yes! Vandaag is het dinsdag wat betekent dat ik training heb! Om half 4 start hierbij mijn training die duurt tot half 8 ’s avonds. We beginnen altijd met 1,5 uur zwemmen, waarbij sprints, duurtraining en techniek vaak te pas komt. Zelf ben ik een ‘beginnende’ zwemmer maar ik word steeds sneller waardoor ik het gehele schema meedoe. Vaak zijn mijn zwemtrainingen ongeveer een afstand van 3,5km. Flink doorzwemmen dus! Na de zwemtraining rijden we verder naar een park/bos waar we een looptraining doen van ong. 14km, het zijn vrijwel altijd interval trainingen waarbij we letten op hartslag, techniek en snelheid. Zelf vind ik intervallen vaak het leukst, omdat je verbetering ziet op den duur zodra je duurlopen gaat doen. Om half 8/8 uur zijn we klaar en ga ik snel naar huis voor avond eten… aanvallen!

Woensdag ( fietsen maar ). 

Woensdag is fietsdag. Vaak staat er een training van zo’n 1,5 tot 2 uur op de planning waarbij een duurritje van 40 tot 60km aan de beurt komt. Doordeweeks heb ik altijd school dus ga ik vaak in de middag voor een stukkie fietsen met een banaan en een krentenbol op zak. Verder is het veel werken aan school die dag. Soms val ik in en werk ik een avondje doordeweeks in de sportschool. 

Donderdag – baantraining

Vaak zwom ik op donderdagen ook met de training, maar sinds kort probeer ik het iets te minderen vanwege kans op snellere loopblessures. We gaan namelijk daarna altijd een vrij intensieve baantraining doen met drie kwartier warming up en drie kwartier vol snelheid in het schema. We beginnen vaak met een kwartier inlopen, stretchen, los maken en veel korte sprintjes met een ladder en lage hordes. Daarna gaan we een schema lopen dat er ongeveer zo uit ziet: 1x1000m, 9x400m (intensiteit hoog). Na elke 1000m/400m, 200m rust waarin je gaat joggen/lopen (intensiteit laag). Na de training lopen we vaak nog 10 minuutjes uit en erna naar huis voor avondeten!!

 

Weekend

Vrijdag ( rustdag ). 

Vrijdag is een rustdag! Ik heb vaak een korte dag op school dus ben ik vroeg uit om te kunnen lunchen met mijn moeder en verder probeer ik mijn schoolwerk nog wat bij te werken en afmaken en daarna is het weekend. In de avond vaak op tijd naar bed want morgenvroeg weer training! 

Zaterdag – triatlon dagje

Zaterdag is de regio training waarbij (meer) atleten uit de omgeving Brabant mee trainen… gezellig! Om half 8/8uur liggen we dan al in het zwembad en maken we vaak de meeste meters. We zwemmen ook in een 50m bad waarbij het toch weer altijd even wennen is, maar wel super leuk! Daarna kleden we ons om, eten snel wat en springen we op onze fiets onderweg naar de fietsbaan. Eenmaal aangekomen oefenen we daar de wissels in de triatlon (afspringen, schoenen aan/uit, opspringen, schoenen vastmaken, snelheid maken) en doen we vaak veel techniek in combinatie van lekker veel snelheid (40kmph fietsen) !! Ook doen we kleine loopjes tussendoor, om zo de wissels extra goed te oefen. 

Zondag (  Een weekend dag )

Op zondag ga ik eerst een ochtend werken. Eenmaal thuis en gelunched te hebben trekken mijn vader en ik er vaak op uit op onze racefiets en maken we een rondje van 60 tot 80 km. Heerlijk productief weekje en klaar voor een nieuwe trainings/school week!

Dit was een kijkje in mijn leven als triatleet! Ik hoop dat je het een leuke blog vond, en om iets te weten over mij! Ik ben enorm trots op Fleur hoe zij mensen inspireert met haar blogs, en ondertussen dus ook mij… ik vond het in ieder geval super leuk om voor de allereerste keer een blogje te schrijven voor Fleurs platform byfleurrprins.nl en wie weet zie je wel meer van mij voorbij komen. . 

 

Sportieve groetjes, 

 

Roos  ( @trackingrose ) https://www.instagram.com/trackingrose/


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.