Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » TOGETHER » FITWITHKIKI » The story of @liefskikix

The story of @liefskikix

Gepubliceerd op 2 maart 2020 om 11:59

De 6-wekelijkse gastserie

FITWITHKIKI

Vandaag een nieuwe gastblogger als introducé!  Kiki. Op Instagram bekend als @liefskikix . Nog niet heel bekend via Instagram maar niks minder. Ze heeft het doel andere te motiveren en inspireren. Gericht op voeding en sport. Kennis overbrengen en vooral kennis meegeven. Kiki is wonende in Brabant en dol op voeding en sport. Door haar eigen ervaring, kennis en ambitie  over te brengen, schrijft zij komende weken op mijn blog. Met haar serie: FITWITHKIKI. Daarom aan het woord: Kiki! 

Even voorstellen

Hallo allemaal! Ik zal me eerst eens voorstellen. Ik ben Kiki en ben 20 jaar oud. Je kunt me al 5 jaar regelmatig in het krachthonk van de sportschool vinden. Daarnaast reis ik nu al 2 jaar op en neer naar Nijmegen, omdat ik de opleiding ‘voeding en diëtetiek’ volg aan de HAN. Ik vind voeding erg interessant en zou later graag mensen (eventueel met een aanwezige ziekte, aangezien je als diëtist juist deze mensen kan helpen!) willen begeleiden naar een gezonde leefstijl.

Een gezonde lifestyle?

Onder een gezonde leefstijl versta ik: voldoende beweging, voldoende ontspanning en een gezond voedingspatroon waar natuurlijk ruimte is voor lekkere ‘minder gezonde’ dingen. Juist die ruimte maakt een gezond voedingspatroon vol te houden. 

Ook ik heb die fout weleens gemaakt: ik schrapte alle ‘minder gezonde’ voedingsmiddelen uit mijn voedingspatroon en kreeg er juist opeens extra veel zin in. Ik kreeg opeens zin in koekjes, terwijl ik daar nooit echt behoefte aan heb gehad; ik vond het niet eens écht lekker. Hoe kon dat nou? Doordat ik nu opeens alle ‘minder gezonde’ dingen verbood voor mezelf, vielen deze dingen me ook vaker op in mijn omgeving. Als ik mezelf dan toestond om het te mogen eten, begon ik te eten (lees: schranzen). Ik had die periode dus een ongezonde relatie met voeding: ik keek er op een verkeerde manier naar.

Verleden en nu! 

Inmiddels kan ik zeggen dat mijn dag niet meer bestaat uit nadenken over wat ik die dag ga eten en wat ik juist links moet laten liggen. Ik ben inmiddels ook zo’n 12 kg zwaarder en daarmee op een gezond gewicht. Het belangrijkste is eigenlijk dat ik me nu veel beter voel: niet meer moe, niet meer chagrijnig, niet meer zwak..

 

Ik zie geen onderscheid meer tussen ‘gezond’ en ‘ongezond’, maar tussen ‘volwaardig’ en ‘minder volwaardig’. Met volwaardig bedoel ik: deze voedingsmiddelen zijn belangrijk om in je voedingspatroon te hebben, aangezien ze goede macro- en micronutriënten (vitaminen, mineralen en spoorelementen) bevatten en daarmee gezondheidsvoordelen met zich meebrengen.  Als je deze voedingsmiddelen voldoende eet, kan je zeggen dat je een volwaardig voedingspatroon hebt. De ‘minder volwaardige’ voedingsmiddelen bevatten minder van deze nuttige voedingsstoffen en vaak meer van de voedingsstoffen die je gezondheid kunnen aantasten.

Een volwaardig voedingspatroon

Maar wanneer is jouw voedingspatroon volwaardig? Hoe weet je dit? Op mijn opleiding hanteren wij hiervoor de Richtlijn Goede Voeding die geschreven is door de Gezondheidsraad. Deze adviezen komen terug in de Schijf van Vijf en geven aan wat je het beste kunt eten voor jouw gezondheid.

De komende weken wil ik telkens één of een aantal van deze adviezen behandelen, zodat je stap voor stap je voedingspatroon kunt aanpassen. Elke week een simpele aanpassing is beter vol te houden dan het omgooien van je voedingspatroon van de een op de andere dag.

Wat kun je verwachten van mij in de blogs?

  • Een Schijf van Vijf advies van een bepaalde productgroep
  • De effecten voor jouw gezondheid wanneer je dit advies opvolgt
  • Tips met hoe je dit advies kunt toepassen in jouw voedingspatroon

In mijn laatste blogs geef ik jou een voorbeeld weekmenu waarin alle adviezen terugkomen. Zo kun je dit makkelijk zelf toepassen! Daarnaast geef ik je dan nog een overzicht met alle voedingsnormen (adviezen vanuit de Gezondheidsraad voor vitamines, macronutriënten, mineralen, vezels, enz.) en een uitleg over hoe je jouw individuele caloriebehoefte kunt berekenen.

Ik heb er zin in!

 

Liefs Kiki

 

Instagram: liefskikix


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.