Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » TOGETHER » FLEURXBLOGGERS » Wat doet Instagram met ons?

Wat doet Instagram met ons?

Gepubliceerd op 22 februari 2020 om 12:35

Je ziet het vast voorbij komen, tientallen plaatjes op een dag, een heleboel Instagram stories en het wordt alleen maar meer en meer. Instagram is de nieuwe Facebook. Ze werken dan wel samen, maar Instagram neemt steeds meer over. Is het geen snapchat die wordt overgenomen door filters, dan zijn het wel de stories die we kunnen posten en de berichten die we naar elkaar kunnen sturen. Instagram is de bom. Iedereen heeft het, iedereen volgt het en we zijn er allemaal aan verslaafd. Ook ik. We laten ons hierdoor beïnvloeden en vinden het maar al te interessant om te volgen wat iedereen doet. We geven indirect allemaal iets om het aantal likes, reacties en volgers dat we hebben en dit negeren we allemaal. ‘’ het boeit me niet hoeveel volgers ik heb ‘’. Ook al is de een hier wel gevoeliger voor dan de ander. Want nee, het stelt inderdaad niks voor. Er zijn hele apps voor gemaakt, follow en unfollow apps om te zien als iemand stopt je te volgen en zelfs filters voor foto’s worden verkocht voor bizarre bedragen. Bizar eigenlijk als je er over nadenkt. Welkom in 2020.. het is bij alle millennials ingeworteld. We komen er niet onderuit en hoe moeten we hier dan goed mee omgaan? Daarom een blog over Instagram.

Instagram....

De social influencer

De geschiedenis van Instagram

Is iemand een beetje bekend op Instagram, heeft iemand wat samenwerkingen. Dan is dit een welbekende social influencer. Een naam die je veel voorbij hoort komen en niet echt geaccepteerd wordt in de samenleving. Want hoe makkelijk is het. Je ontvangt een pakketje, maakt er een leuk fotootje van, krijgt een paar honderd, duizend, miljoen likes. En ontvangt er een leuk bedrag voor. En nee dan hebben we het over een groot bedrag. Looks nice. Maar wat is nu de daadwerkelijke betekenis? Wil je het correct zeggen is een influencer iemand die andere inspireert. Deze persoon heeft een groot bereik gericht op een gebied. Waarbij merken producten/diensten inleveren in ruil voor een ‘’ samenwerking’’. Dit kan dus aan de hand van een foto, filmpje, stukje tekst etc. alles gericht op de social media kant. Het gemene van de social influencer is het indirect adverteren ( en ja, ik ben ook medeplichtig aan dit verhaaltje..!). Het is dus slimmer adverteren! Waardoor je een specifiekere doelgroep bereikt en hierdoor een positiever resultaat behaald als bedrijf!

Instagram is dus een soort online foto dagboek die je met iedereen kan delen. Deze foto’s kunnen leuk gevonden worden, doorgestuurd worden en opgeslagen worden. Mensen kunnen reageren op jouw foto’s en dit is eigenlijk het basis principe van de app. Het is bedacht door Kevin Systrom en Mike Krieger. En werd in oktober 2010 online geknald. Instagram ontplofte zowat. Het werd massaal gedownload en in april 2012 telde Instagram meer dan 100 miljoen actieve gebruikers ( bizar toch…!). Instagram werd overgenomen door Facebook voor een bedragje van 1 miljard dollar. En vanaf toen is het in handen gekomen bij Facebook. Wat een app…! Juist.

Het Instagram effect

Instagram doet dus veel met ons. Het brengt positieve en negatieve gevolgen met zich mee en gelukkig zijn we ons hier van bewust. Zo zijn er ook een aantal bekende zoals Rianne Meijer ( https://www.instagram.com/rianne.meijer/?hl=nl ), die er iets mee doen. Zo plaatst zij foto's van de goeie en minder goeie kant en laat dus eerlijkheid zien. Ook Vivian Hoorn doet mee met deze verandering. Op haar alter-ego account (  https://www.instagram.com/jaqueline_timemachine/?hl=nl ). Een ander beeld plaatsen dan het perfecte plaatje die iedereen deelt. Er is dus wel een verandering. En zo brengt het ook het mooie feminisme en self-love aspect met zich mee. Foto's van vrouwen die laten zien dat een vet kwabje acceptabel is. En een mager model ook '' niet je van het is''. We zijn dus bewuster aan het omgaan met het effect. En proberen dus eerlijkheid te tonen. Niet alles is perfect. Dus laten we dat ook niet doen lijken.

Wat doen likes met ons?

Een ‘’ ik vind je foto leuk ‘’ vinden we belangrijker dan we zelf door hebben. Mensen zoeken de mooiste plekjes, leukste hoekjes en beste ‘’ spots ‘’ op voor een perfecte foto. Maar wat is een perfecte foto en voor wie doen we het nu? Worden we hier nu blijer van? En welke effect heeft het op onze hersenen? We zijn dus op zoek naar een soort acceptatie. Het gevoel van er wel bij horen. Goedgekeurd worden. Acceptatie. Iets wat eigenlijk vanuit heel vroeger uit al wordt gestimuleerd in de hersenen. Mede door het stofje: dopamine. Stel je voor, je post iets op Instagram en de likes stromen binnen. Elke like is een soort ‘’ shotje ‘’ dopamine dat vrijkomt in ons brein. Niet gek dat we massaal verslaafd zijn aan die telefoon. 

Social media is niet nieuw in die zin. Het is een nieuwere, snellere manier voor feedback. Het is in die zin veiliger, intenser en anoniemer voor sociale interactie in het leven. Social media is dus een feedback systeem. Waarbij het twee kanten op kan gaan. Positief resulteert in nieuwe sociale vriendschappen en eventueel een grotere naamsbekendheid. Een negatief effect is een sociale afwijzing en een minder waardigheidscomplex. Het heeft dus plus en min punten, maar die likes blijven we leuk vinden.

Social media gebruiken als ontwikkelingsplatform

 

Volg mensen die jouw inspireren. : Volg mensen die jij tof vindt, leuk vindt en vooral mensen waarvan je iets kunt opsteken. Verwijder de mensen die je een minder gevoel geven en waardoor je misschien minder prioriteiten stelt. Zoek het positieve. En volg mensen die vooral in jouw straatje liggen gericht op interesse. Waardoor ontwikkeling het effect is.

Probeer je eigen inspiratie zijn: Iemand inspireren is mooi. Iedereen heeft een voorbeeld en we aanbidden allemaal andere persoonlijkheden. Vaak is het wel iemand die iets doet wat jij tof vindt. De zelfde soort interesses heeft, alleen het net anders aanpakt. Dit is interessant om te volgen toch? Probeer naast die ander fantastisch te vinden ook jezelf uit te dagen. Stap uit die comfort zone. Zoek je eigen uitdagingen en behaal je iets moois, deel het! Je mag hier trots op zijn en wie weet inspireer jij een ander! Keep it positive.

 

Ben realistisch: Voorheen kon ik wel eens uren scrollen op accounts met de mooiste plaatjes. Witte stranden, mooie kleren en vooral veel materialistische zaken. Ik word hier persoonlijk niet gelukkig van en ben meer geïnteresseerd in iemand zijn acties. Wat doet iemand, wat heeft deze persoon hiervoor gelaten en wat is zijn haar motivatie. Vanuit welke hoek doet iemand zoals die doet. Ik vind dit veel interessanter en inspiratievoller dan iemand die fotootjes deelt van een stukje kleren met een tekst erbij. Ben daarom realistisch en laat jezelf niet voor de gek houden.

Mijn social media drive

Persoonlijk gebruik ik veel social media. Maar mijn hoofd tip: Laat je er niet door leiden.  Vind je het niks, heel dat social media gebeuren. Doe het dan niet. Iedereen gaat er in mee maar dit hoeft niet. Wordt je er inderdaad ( door een reden ) minder happy van. Vind je dat het teveel druk geeft. Stel dan een tijdzone in. Of doe het helemaal niet. Het belangrijkste is dat je blij bent met wie je bent. Social media is een manier om te delen. Maar delen kan ook door af te spreken. Zoek je eigen waardes en kijk vanuit daar hoe belangrijk jij iets wel of niet vindt. Just be you. 

 

Ik deel veel, like veel en doe dit wel via bovenstaande tips. Ik ben realistisch, volg vooral mensen die mij inspireren en probeer zelf ook mijn successen en ervaringen te delen. Ik blog omdat ik dit leuk vind en probeer een aantal likes of reacties te negeren. It doesn’t matter. Ik doe het: because I like it. Dit vind ik persoonlijke de belangrijkste drive om iets te doen. Ik word er blij van de interacties die ik heb opgebouwd via social media, ben dankbaar voor de samenwerkingen die ik doe en vooral blij omdat het iets is wat ik ZELF leuk vind. Bij deze een blog over social media. Instagram en de ontstaanswijze. Tot bij een volgende.

Liefs,

Fleur


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.