Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » BLOGS » TOGETHER » FLEURXBLOGGERS » The story of @lifeofmaart.nl

The story of @lifeofmaart.nl

Gepubliceerd op 30 maart 2020 om 17:39

Maartje Bregman, 21-jaar en enorm gedreven in alles wat ze doet. Student fysiotherapie, eigenaresse van lifeofmaart.nl en bezig met de natuur, de mens en alles rondom zelf-liefde. Een voorbeeld noem ik het. Met haar ondertussen 25.000 volgers op Instagram is ze dus wel een fitblogger te noemen. Afgelopen januari won ze nog de hoofdprijs in de categorie: '' Foodies '' , tijdens het sneaker-gala van Womens Health en is daarmee enorm inspiratievol. Hoe Maartje momenteel omgaat met de corona-crisis, actief blijft en vooral ontspannen vertelt ze onderstaand. Aan het woord: Lifeofmaart ( Maartje). 

Hoe ga je mentaal om met de coronacrisis + ontspanningsoefeningen

Er gebeurt van alles in de wereld, en dat is nog zacht uitgedrukt. Elk uur word je door een nieuwe nieuwsuitzending overladen met informatie, zowel goed als minder goed nieuws maar vooral heel veel cijfers. Zonder hier verder diep op in te gaan merk ik dat het echt wel iets met mij doet. Opeens moet alles om gegooid worden, alles moet vanuit thuis en met de maatregelen mag je ook zo min mogelijk mensen meer zien. Logisch, ik sta volledig achter alle maatregelen, maar wat mis ik het. Ik heb nooit stil gestaan bij het feit dat we met zn alle massaal dingen tegelijkertijd doen.

 

 

Mijn gevoel

Ik merk dat ik van alles ga doen. Ik verveelde me sowieso al nooit, maar ondanks het feit dat ik nu (bijna) niks meer moet plan ik mijn dagen vol. En als ik niks te doen heb, verzin ik een nieuw concept waar ik weer even zoet mee ben. Het is gewoon nog niet helemaal bezonken, ik leef nog een soort van in een droom, het voel allemaal nog helemaal niet zo werkelijk. Ik merk dat ik opeens heel veel waarde hecht aan een schone en opgeruimde omgeving. Waar ik tot vorige week echt best wel een rommelkont kon zijn ben ik nu de eerste die alles op ruimt, schoon maakt en een lege werkplek creeër. Die rust die ik in mijn hoofd nog niet gevonden heb, wil ik in elk geval in mijn omgeving. Zo kan ik al mijn gedachtes in deze opgeruimde plek neerleggen, gaan sorteren en vervolgens opbergen. Ik zit nu nog in die eerste fase.

 

Ik denk stiekem dat ik niet de enige ben die nog niet gewend is aan deze situatie. En ik wil jou vooral geen ‘problemen’ aanpraten, ik wil alleen zeggen dat het heel normaal is als je wat verward of onrustig bent door deze hele situatie. Het is afwachten, geduld hebben en niet weten hoe het er volgende week uit gaat zien. Dat is onmenselijk. Ik ben op onderzoek uitgegaan naar wat tips voor een ‘rustig’ brein en de dingen die ik ben tegengekomen wil ik graag even met je delen.

tips

Schrijf op wat je voelt, beschrijf de emotie die daaraan gekoppeld zit en geef het een cijfer (ernst op een schaal van 1-10). Beschrijf ook de antistresgedachte, voorbeelden hiervan zijn: dit is iets waar ik geen invloed op heb, de persoon die dit tegen mij zegt heeft op dit moment ook andere prikkels die ze nu op mij afreageerd, het is niet erg als ik iets niet weet ect. Dit mag vanalles zijn en kan je de hele dag door opschrijven. Door er een cijfer aan te geven kan je beter een plekje geven en door er een emotie aan de koppelen weet je wat je voelt. Door er zo bewust over na te denken en het letterlijk van je af te schrijven kan je het loslaten.

 

Leer goed ademen, hier kom ik later nog op terug met een oefening, maar de essentie is dat je elke dag (tip: savonds voor het slapen) even de tijd neemt om bewust adem te halen. Door op deze momenten te focussen op je ademhaling zal je jezelf aanwennen om vaker rustiger en te ademen, dit kan hele positieve effecten hebben op je lichamelijke gesteldheid. Als je rustiger adem gaat halen door de dag heen zal je ervaren dat je beter kunt slapen, je stofwisseling verbeterd en zul je merken dat je productiever bent.

 

Koester de relaties die je hebt. Zowel de relaties die je nu bij je hebt als de relaties die je tijdelijk niet kan zien. Besteed tijd aan ze, luister naar ze en praat tegen ze. Stuur eens een kaartje naar die goede vriendin, bel die collega eens na werktijden of stuur een bosje bloemen naar je ouders.

 

“Sociale contacten kunnen een buffer zijn tegen de gevolgen van stress en je helpen ontspannen.”

Ik denk dat ik de belangrijkste dingen met je heb gedeeld. Het werkt voor mij heel goed om hier eens rustig bij stil te staan. Als laatste heb ik nog een aantal ontspanningsoefeningen die je thuis kan uitvoeren, op youtube kan je ook nog videomateriaal vinden mocht je dat fijn vinden.

 

  1. Progressieve Relaxatie van Jacobson

Je gaat bij deze oefening al je spieren een voor een aanspannen en weer ontspannen. Het bewust aanspannen en vervolgens bewust ontspannen is iets wat wij niet gewend zijn, wij zijn continu alleen maar bezig met het aanspannen van de spieren (iets pakken, praten, lopen ect.). Door de spieren eerst aan te spannen en daarna te ontspannen voel je meteen verschil en merk je dat je mischien al wel de hele dag opgetrokken schouders had van het typen op je laptop.

  1. Autogene Training van Schultz

Bij deze oefening maak je gebruik van de zwaartekracht en van de warmte. Je brengt jezelf als het ware in een soort hypnose door volledig te ontspannen en te concentreren op de verschillende sensaties in je lichaam. De orginele training is een traject die een aantal weken tot maanden kan duren, maar je kan ook een verkorte versie doen van een aantal minuten.

  1. Ademhalingsoefeningen

Er zijn verschillende soorten ademhalingsoefeningen, er zijn wel honderden varianten. Ik ligt er eentje uit waarvan ik vind dat die heel fijn is.  Zit op een comfortabele manier of lig op je rug. Adem rustig in door je neus. Verleng je uitademing door een tuitje van je mond te maken. Pauzeer na je uitademing tot je de behoefte voelt om weer door te ademen. Probeer dit elke dag tien minuutjes te doen.

 

Tip: heb je een hartslagband/horloge doe deze om tijdens de oefeningen en kijk of je hartslag gedurende de 10 minuten daalt.

 

Liefs,

Maartje

 

 

 

Instagram: @lifeofmaart.nl 

Website: www.lifeofmaart.nl 

 

Bronnen:

  • Bridgeman, R. (2016). Rust, geheim recept voor levenskwaliteit. Nederhorst den Berg: Uitgeverij Lucht BV
  • www.sportrusten.nl
  • www.psychologiemagazine.nl
  • www.ontspanningsoefeningen.nl

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.