Home » Body & mind » brainfood » Welke invloed heb jij ? Fleur Prins

Welke invloed heb jij ? Fleur Prins

Gepubliceerd op 29 november 2020 om 19:53

Volgers, onzichtbare, niet-wetende wie, onbekende, vreemdelingen, onduidelijke mensen? Dit zijn woorden die bij mij opkomen als volgers. Maar ook: liefdevol, meelevende, meedenkende, voelende, empathische, creatieve, sportieve, mooie mensen. Volgers zijn ‘accounts’ die jou volgen op social media die wij allemaal (waarschijnlijk) hebben. Nu kun je er in stap een al voor kiezen of je een gesloten of open account creëert. Maar wie zijn nu die volgers? Willen mensen jou volgen om wie jij bent als persoon, om de dingen die jij doet, om jouw ambities, om jou simpel gezegd gewoon te kunnen ‘volgen’ of om jou in een negatiever/positiever daglicht te zetten?  Voorafgaande aannames zijn best een paar vragen die je jezelf kunt stellen als je een groter bereikt hebt ( bijvoorbeeld op social media). In mijn geval Instagram. Een tegenovergesteld iets is de invloed die jij als persoon hebt. Ben jij je bewust van die invloed of doe je maar een ‘dotje’. Want wat kun je bereiken met die invloed, wat is er vooral positief of negatief over te stellen? Nadenken over volgers, de invloed die anderen ( maar ook ik ) kunnen hebben op zijn/haar volgers en vooral de voor/nadelen zijn best gek om over na te denken. Daarom vandaag een blog hierover. Denk jij hier wel eens over na?

Volgers koppelen aan succes

Typ ik de definitie van volger in op Google, suggereert Google het volgende: ‘Iemand die volgt’. Maar ‘google’ ik dit begrip op onze wereldwijde  internetbrowser, koppelt internet dit begrip al vrij snel aan het aantal ‘volgers’ op social media. Volgers zijn dus simpel weg: lezers, kijkers, meekijkers etc. GIVE IT A NAME. Want wat doet een volger nu precies? Een precieze definitie kan ik er zelf niet aan koppelen maar nieuwsgierig ben ik er wel naar. Daarom een blog over dit onderwerp.

Wat is de intentie van een volger? Maar vooral waarom. Tegenwoordig speelt het aantal volgers mee in een zakelijke deal, of je wel of niet een bepaalde samenwerking aan mag gaan met een bedrijf of bij andere ‘toelatingseisen’. Niet zo gek dus dat we allemaal zoveel mogelijk ‘volgers’ willen hebben. En er zelfs mensen zijn die ze KOPEN. Wie had dit gedacht 10 jaar terug? Want hangt een bepaalt getal ‘volgers’ dan samen met succes, grootheid of welvarendheid? Dat weet ik niet, maar we lijken er met zijn alle verdomd veel om te geven. Volgers geven ons macht, vrijheid en mogelijkheden. Zowel op sociaal, economisch en werk gebieden. Het laat ons lijken ‘belangrijk’ te zijn en daardoor ook ‘serieuzer’ te worden genomen in de huidige samenleving. Mensen worden hierdoor (soms)  eerder serieus genomen voor een zakelijke deal en lijken hierdoor ook al ‘meer’ bereikt te hebben. Persoonlijk vind ik alle bovenstaande aannames best bijzonder en niet helemaal realistisch. Ook al zijn sommige aannames wel waar. Want is iemand met meer volgers nu ook welvarender, intelligenter, interessanter of meer ontwikkeld dan die andere persoon met een kleiner of helemaal geen bereik? Of gaat het tegenwoordig heel platonisch puur om het getal en niet meer zozeer om de boodschap. Ik vind het interessante vraagstukken en neem jullie daarom mee in mijn denkbuis.

Welke invloed heb jij?

Het hebben van invloed & juist handelen. Want hoe eerlijk is deze invloedrijke wereld? Invloedrijk zijn.  of terwijl het woord: ‘influencer’ een woord wat steeds gebruikelijker lijkt te worden in onze maatschappij. Het woord influencer wordt dus steeds meer een besproken begrip. Maar wat is nu de geschiedenis? Invloed hebben we dus al langer dan het begrip: ‘ sociaal influencer’. Denk hierbij aan kranten, televisie, politiek en shows. Maar ook al in tijden van steen, waar je volgelingen en keizers had. Invloed hebben we dus altijd al. Dit is dus geen nieuwe ontwikkeling. Je hebt tegenwoordig met een bepaalt aantal volgers sneller invloed op een grotere doelgroep, iets wat misschien vrij logisch klinkt maar waarvan de effecten minimaal worden besproken. Maar wel meer zou mogen (vind ik ). Denk aan de actie #ikdoenietmeermoe een paar weken terug ( we kennen hem nog wel ), waarbij mensen met grote invloed uitspraken deden via social media. Iets wat gebeurt tussen neus/lippen door maar wat is het effect. Het ging hier simpel wel over leven of dood. Niet even niets.

 

Realiteit. Kijk ik naar mijzelf vind ik een boodschap overbrengen belangrijk, mooi en gaaf. Mits dit wel op een juiste manier gebeurt. En dan komt de vraag: is er goed of fout? Nee. Er is geen goed of fout maar wel vind ik dat bewuster mogen zijn van onze manier van delen. De opkomst van ‘sociale’ influencers vanaf anno 2015 (ongeveer) zorgt voor meer inkomstbronnen. Geld lijkt gemakkelijker verdiend te worden ( al is dit misschien een simpele uitspraak ) waardoor de doorsnee influencer al sneller ‘intelligenter, meer welvarend of succesvoller’ kan lijken. Met als gevolg dat steeds meer mensen ( jongeren ) streven naar het zijn of willen worden van een influencer. Want hoe relaxed klinkt het in de oren: ‘filmpjes/foto’s maken in ruil voor materialen of geld’? Vrij aantrekkelijk. Toch? Maar welk effect heeft dit op onze samenleving? En in hoeverre is het oké dat een doorgestudeerd persoon evenveel verdiend als een 18-jarige gamer die filmpjes upload via YouTube ? Dit is namelijk de realiteit van 2020.

Mijn visie op invloed hebben

Nu klinkt het bovenstaand misschien wat partijdig alsof ik tegenstander ben van de marketing gerichte influencer. Fout. Ik juich het zelf ondernemen, zelf dromen najagen en zelf ontwikkelen TOE. Dit doe ik namelijk ook zelf. Alleen wil ik met deze blog de nadruk leggen op het effect wat we met social media kunnen veroorzaken. Ben jij bewust van jouw invloed? Ik steeds meer en dit wil ik op mijn manier toepassen. Ik vind dat invloed hebben iets moois is, iets waar je wel zeker trots op mag zijn en je zeker wel voor hebt gewerkt. Ook de 18-jarige YouTuber of creatieve Mode student die haar ‘leukste’ outfits deelt op Instagram en hier wekelijks bakken met kleding voor krijgt. Je doet namelijk iets uit passie, iets wat jij mooi vindt, iets wat jij gaaf vindt of iets waar jij toekomst in ziet. Je hebt dus vertrouwen in wie je bent en durft dit doel na te streven, ondanks wat anderen ervan vinden. Alleen denken we wel na over onze invloed? Wat kunnen volgers hiervan denken, welke ‘maatschappelijke’ boodschap brengen we over en wat is vooral JOUW doel van deze boodschap.

 

 

De negatieve kant van invloed hebben. We kunnen met invloed dus veel moois betekenen, veel veranderen en mensen aan het denken zetten. Alleen kan dit soms ook negatieve gevolgen hebben, we gaan anders denken, delen deze boodschap met zijn alle en kunnen zo dus ook meer weerstand creëert. Je deelt dit met jouw bereik en meer mensen overtuig je van jouw boodschap. Je vormt als ware een soort ‘volgers-leger’. Klinkt misschien wat onrealistisch en eng maar wel de waarheid. Ben je daarom bewust van jouw boodschap en van wie jou volgt. Ben jij daarom zoals ze in de podcast zeggen ‘ Verantwoordelijk voor je volgers ‘ (Zelfpodcast)? Nee. Maar heb je er invloed op? Ja. Deel daarom bewust.

 

Bij deze een blog om ook jou meer bewust te maken van invloed. Denk jij hier wel eens over na? Tot bij de volgende. liefs, Fleur @byfleurrprins


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.