Home » Body & mind » brainfood » Genieten van een rustdag - Margreet Luimstra

Genieten van een rustdag - Margreet Luimstra

Gepubliceerd op 28 december 2020 om 10:28

Vind jij het net zo moeilijk als ik om te genieten van een rustdag. Echt rust nemen. Soms vraag ik mij wel eens af wat dat is. Veel mensen moeten juist gemotiveerd worden om te sporten, maar anderen moeten juist worden afgeremd. Wanneer je het hier met de mensen in je omgeving over hebt begrijpen ze je vaak niet. Ik krijg vaak als antwoord dat ik veel te fanatiek ben (mega irritant antwoord). Dat je niet kunt genieten van een rustdag heeft soms ergere gevolgen dan je zult denken (lees: blessures voor langere periode). Eén van die gevolgen is dat je dus niet jezelf op een andere manier even gelukkig kunt maken, als op de dagen wanneer je sport. Misschien is dat ook wel zo! Maar een rustdag is o zo belangrijk! Zonder een rustdag zal je lichaam op een bepaalt moment om rust schreeuwen. Omarm dus de rustdagen die er zijn. Plan ze bewust in en begin met genieten. Uitkijkend naar de volgende dag dat je weer mag. Je zult een langer gelukkig mens zijn wanneer je naar je lichaam gaat luisteren en het accepteert.

Waarom een rustdag?

Net als dat jij slaap nodig hebt, heb je ook een rustdag nodig. Op de rustdagen word je juist beter en sterker. Ooit hoorde ik een uitspraak van een bekende wielrenner Joop Zoetemelk “de tour win je in bed”. Dit had meer te maken met slapen dan met de rustdagen, maar het bewijst wel hoe goed dat RUST voor je kan zijn. Er bestaan 2 soorten rustdagen, actieve rust en rust. Wanneer je een actieve rustdag hebt, ben je nog wel veel in beweging. Bij dit soort dagen kun je bijvoorbeeld gaan wandelen of een rustig rondje op je normale fiets fietsen. Het is dan de bedoeling dat je rust neemt van de sport. Bij een echte rustdag doe je niets van dit alles. Je plant geen activiteit waarbij je lichaam aan het werk moet. Je zult dan bijvoorbeeld lekker staan bakken in de keuken, of een film marathon op de bank houden. Beide soorten rustdagen zijn belangrijk om te hebben. Plan deze dagen ook echt in je schema! Zo maak je het duidelijk voor jezelf en heb je minder snel de neiging om maar gewoon alle dagen door te gaan. Ook rust voor een langere periode is nooit verkeerd (denk aan een week).

 

Het inplannen van een rustdag 

Zelf plan ik een rustdag juist vaak op een drukke dag, wanneer ik bijvoorbeeld lang naar school moet of moet leren. Voor mijn hoofd is dit dan een drukke dag. Veel sporters willen dan juist graag het hoofd leegmaken door te sporten. Ik doe dit ook vaak, maar ook wel eens niet. Dan ga ik lekker in bad liggen of iets anders rustgevends iets doen. Dan kan ik de volgende ochtend weer vroeg sporten. Zo heb ik een rustige dag voor mijn lichaam. Een actieve rustdag plan ik vaak in het weekend. Dan loopt de planning toch altijd anders dan gehoopt. Doordat ik die rustdag plan mag dat ook en hoef ik niet te stressen dat ik mijn training niet meer kan afwerken. We maken vaak een mooie wandeling wanneer het weer het toelaat.

Het effect op de langere duur

Het genieten van een rustdag is dus eigenlijk misschien wel heel simpel. Loslaten en de leuke dingen doen. Je hoeft je niet meer druk te maken over een training die je misschien niet kunt doen, dit bespaart stress en maakt je een gelukkigere sporter. Je houdt het langer vol en zult je lichaam niet tegen je krijgen.

 

Bij deze weer een blog van Margreet.

Margreet Luimstra 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.