Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » By Fleur Prins | Founder » Persoonlijk | Fleur » Hoe vind ik een gezonde/leuke balans als student? Fleur Prins

Hoe vind ik een gezonde/leuke balans als student? Fleur Prins

Gepubliceerd op 18 februari 2021 om 16:05

Studeren, colleges kijken (online), tentamen periodes, leuke dingen doen, werken (bijverdienen is ook wel leuk als student), een drankje doen, eventjes sporten, een drukke agenda en ga zo nog maar even door. Als student wordt er anno 2021 heel wat van je verwacht en dan al helemaal in corona tijden. Een balans hier tussen vinden is daarom nog niet eens zo heel gemakkelijk en kun je soms best even ‘gek’ worden van alle ‘verwachtingspatronen’. Je wil het liefst een duizendpoot zijn die alle ‘taken’ tegelijkertijd aanpakt en op deze manier alle ‘ballen’ hoog houdt. Maar is dit allemaal wel haalbaar? Zo is een ‘fit’ lichaam ook een ‘normaal’ schoonheidsbeeld maar geniet je ook enorm van een lekkere pizza, döner of een frietje zo nu en dan. Een balans vinden tussen genieten, studeren, hectiek en meer is daarom soms best pittig. Als student (toen het nog kon) was een (of meerdere) avondje op stap gaan niet meer dan normaal. Eventjes gezellig de kroeg in, een drankje doen (of meerdere) en vooral ‘laat’ in bed liggen (bijvoorbeeld een uur of vier/vijf). Vervolgens sta je ‘brak’ op, eet je ongezond (omdat je lichaam neigt naar vet te grijpen), ben je minder productief en ga je vervolgens eerder naar bed en stop je minder moeite in een gezonde maaltijd. Zonde. Natuurlijk mag deze situatie soms best wel eens voorbij komen en kan het af en toe ook heerlijk zijn, even helemaal ‘niks’ of juist jezelf even ‘laten gaan’. Elke student herkent het wel en krijgt hier ook weer energie van (na weer een paar goeie nachten geslapen te hebben). Maar hoe creëer je nu een gezonde balans tussen gezond/genieten. En wat werkt nu wel en wat niet. Onderstaand deel ik verschillende tips, waarmee ik jou een beetje ‘op weg’ help, om wat gezonder (en bewuster) te gaan leven als student (of gewoon als werkende) welke voor mij als ‘sleutels’ werken. Lees je mee?

Plannen met een papieren/digitale agenda!  

Wat voor mij persoonlijk de sleutel tot ‘productiviteit’ is, is plannen. Ik kan namelijk niet zonder een agenda en ben anders een ‘chaoot' ten top. Daarom kies ik voor een GROTE papieren agenda met een mooie ‘zo fel mogelijke’ markeerstift. Waarom? Lekker gestructureerd en duidelijk 😊. Mijn plannen (activiteiten) verdeel ik vervolgens in tussen primair en secundair (waarbij ik deze volgordes soms nog wel eens door de ‘war’ haal) taken waardoor ik ook eerst ‘belangrijke taken’ uitvoer en daarna (vaak) mijn minder belangrijke maar (vaak) leukere taken (bijvoorbeeld trainen, wat soms best als primair aanvoelt.. haha).

Ritme.

Om aan te sluiten bij bovenstaande tip; plannen. Deel ik mijn tweede tip namelijk ritme zoeken/maken. Ritme is voor mij haalbaar door ook meer te plannen. Een voorbeeld is het inplannen van sportmomenten, boodschappenlijstjes maken (wat ook scheelt in uitgaven, minder impulsief boodschappen doen en meer rust), sociale afspraken inplannen en vooral primaire taken zoals; studie, werk, zakelijke afspraken. Een ritme creëert school in principe al door een schoolrooster. Hierdoor ben je al snel gebonden aan bepaalde studie tijden maar zul je ‘studie’ tijd wel zelf moeten inplannen (wat soms best lastig kan zijn). Probeer dit daarom in te plannen, waardoor je ‘blokken’ voor jezelf creëert en hierdoor niet langer doorgaat (wat soms minder productief/effectief kan zijn). Hierdoor zul je meer vrije tijd ervaren en lijkt die ‘to-do’ list direct een stuk haalbaarder. Doe dit ook met je andere bezigheden. Het helpt.

Een opgeruimde kamer is een opgeruimd hoofd.

Persoonlijk woon ik in een net huis. Een huis met een schoonmaak rooster, schone keukens, een nette sanitaire ruimte en ga zo maar door. Zo is mijn kamer ook netjes en dit geeft mij rust. Want ken je de uitdrukking; ‘een opgeruimde omgeving is een opgeruimd hoofd’? Voor mij werkt dit wel zo. Daarom plan ik 1x per week een standaard ‘grote-schoonmaak-dag’ in waarin ik verschillende taakjes doe. Bijvoorbeeld; glas wegbrengen, zakken verschonen, bed verschonen, kleren wassen etc. En is mijn ‘omgeving’ eigenlijk continue ‘netjes’. Dit is een tip die voor mij prima werkt en ik graag mee geef als ‘standaard-gewoonte’.

Boodschappenlijstjes en samen kokkerrellen.

Wat voor mij (sinds dat ik op mezelf woon) echt FANTASTISCH werkt, is een boodschappenlijstje. Mijn eerste maand viel namelijk veel duurder uit dan gepland waardoor ik onverwachts meer kosten had. Maak je een boodschappenlijstje en koop je bewust is die veertig euro boodschappen per week ineens wel haalbaar en kom je (zoals ik) niks te kort. En hou je mogelijk ook nog wat geld over. Ideaal al zeg ik het zelf. Daarnaast bedenk ik vooraf wat ik ga koken en kom hierdoor niet voor onverwachtse keuzes. Een tip voor studenten (die net als ik in een gezellig studentenhuis wonen) is om samen te koken, dit is namelijk een stuk goedkoper waardoor je voor een euro of twee/drie een gehele maaltijd op tafel serveert (p.p.).

Trainen en bewegen.

Naast al je primaire taken vind ik sport ook een hele grote primaire bezigheid. Waarom? Omdat ik door sport meer rust ervaar, mij ‘fitter’ voel, energieker, productief en gewoon enorm van sport hou! Een leuke bijkomstigheid is dat het goed is voor de ‘lijn’ maar dit noem ik puur bijzaak. Vooral in corona-tijden beweeg ik meer en dit vind ik top, wel is sport in plannen voor mij alsnog essentieel. Heb ik een keer echt geen zin/tijd dan laat ik het ‘gaan’. Maar eigenlijk hou ik me altijd erg netjes aan mijn sport-planningen. Ik ben namelijk een gelukkiger persoon door beweging en krijg hierdoor een rustiger hoofd wat beter is voor het studeren. Een valkuil die ik soms wel eens ervaar, is dat ik sport afzeg in drukkere tijden. Is dit slim? Niet echt. Ik krijg hierdoor juist nog meer ‘drang’ naar even buiten zijn en mijn concentratie level daalt hierdoor nog iets meer. Daarom helpt even wandelen altijd alsnog, waardoor ik mij toch ‘voldaan’ voel en productief kan werken. Hoe werkt dit bij jou?

Soms is niks doen ook goed.

Vorig jaar vond ik ‘niks’ doen, want ik moet toch altijd aan staan? Onjuist. Uitstaan is namelijk soms heel goed, waardoor je juist weer kunt opladen en die ‘belangrijke’ taak later kunt oppakken. Ben daarom niet te streng voor jezelf en laat die planning/structuur soms gewoon even los. ‘Laat het gaan’ en geniet even van het moment (in het moment leven).

Voorbeeld. Afgelopen winter-weekend, een weekend waarin we konden schaatsen, sleeën en het aanvoelde als wintersport. Mijn tip; geniet hier dan van en laat al je bezigheden (mits het kan) gewoon even los. Je hoeft niet continue aan te staan dus soms een ‘kater-dag’, een Netflix-dag’ of welke dag dan ook mag. Dat is menselijk.

Bij deze mijn tips voor de student die een gezonde/leuke balans wil creëren in zijn/haar studententijd. Heb jij nog handige/leuke tip voor mij?

 

Liefs,

Fleur @ byfleurrprins


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.