Home » BY - Womenintouch » #breekdeweek » BDW #20 | Vijf tips voor het opbouwen van een ‘Instagram-kanaal’ – Fleur Prins

BDW #20 | Vijf tips voor het opbouwen van een ‘Instagram-kanaal’ – Fleur Prins

Gepubliceerd op 28 april 2021 om 14:29

Hi ! Hoe breek jij de week? Ben jij vandaag op het terras  (ze mogen weer open; jippie!), aan het ‘uit-kateren’ van koningsdag of aan het werken al vanaf s ’morgens vroeg? Voor mijzelf dat laatste, na een heerlijk weekend! In aankomende blog neem ik jou mee in een nieuwe breek de week, geschreven door mij (Fleur). Na veel vragen, een beetje ervaring (om het zo te noemen) en wat ‘posts’ verder leek het mij wel eens leuk om over mijn ervaring met social-media te schrijven. Instagram is momenteel ‘het’ kanaal om mee te ‘groeien’. Heb je als bedrijf geen Instagram dan ben je als bedrijf… hmm niet zo veel (of toch wel). Instagram groeit momenteel als een ‘razende’ en werkt helaas ook steeds meer met algoritmes, zichtbaarheid (juist wel of niet toelaten) en met vooral een goed ‘like' systeem, waar iedereen (onbewust) maar al te goed aan meewerkt. Sinds augustus tweeduizend negentien ben ik ‘blogger’ en ben ik wel zeker gestegen in mijn volgers, samenwerkingen, als persoon en blog. Bij deze een breekdeweek met mijn persoonlijke tips/frustraties, die ik maar al te graag deel. Lees je mee? Fijne woensdag!

Een naam 

Toen ik in augustus 2019 startte met mijn blogkanaal byfleurrprins vond ik dit een ‘leuke’ naam en dacht; ‘waarom deel ik mijn sportleven niet op social media’, als andere dit ook doen? Zo gezegd, zo gedaan. Ik begon mijn trainingen te posten, mijn persoonlijke leven (studie/trainingsweken/wedstrijden) en begon in december 2019 ook met samenwerkingen. Ik kreeg berichtjes en mijn bereik groeide. Byfleurrprins was geboren en dit alles deelde ik op Instagram en op mijn zelfgemaakte blog via www.jouwweb.nl . Ik was goed bereikbaar via byfleurrprins en vond het juist leuk om samen te werken met andere schrijfsters/bloggers/Instagrammer en zo ontstond als volgt; www.womenintouch.nl . in  augustus 2020 (een jaar later) mijn blog omvormde tot een vrouwenplatform. Byfleurrprins (als Instagram kanaal bleef wel). Wat ik al gauw merkte was dat ‘byfleurrprins’ de naam had en womenintouch nog wat onherkenbaar was. Zodoende mijn tip; ‘denk na over je naam en wat je ermee wil bereiken’. Mijn doel was een vrouwenplatform en daarom mijn verandering.

Bereikbaarheid en groeien

De vraag die elke ondernemer, creatieve bij, bedrijf, merk etc. heeft is; ‘hoe groei je op Instagram?’. Eerlijk is eerlijk, ik kan er op de dag van vandaag geen antwoord op geven. Wat iedereen zegt en ik zelf ook beaam is het volgende; ‘blijf lekker jezelf, doe vooral wat jij leuk vindt en doe het omdat alleen jij het wil’. Wil je puur groeien om een groter bereik te hebben dan werkt dit niet. Maar bedenk wel mogelijk een plan of visie. Welke boodschap wil jij uitstralen en welk doel heb jij, wanneer je een groter bereik hebt. In mijn positie is dat; ‘positiviteit, sportiviteit en vrijheid uiten en dames een podium geven om te durven en leren schrijven’. Daarnaast ben ik Instagram ooit begonnen uit ‘creatieve passie’, omdat ik het leuk vond foto’s te maken en deze te editen om vervolgens te delen. Een soort online fotoboek dus. Zo zie ik het ook. Bedenk alleen wel wat je uitstraalt, want dit vormt ook jouw doelgroep, jouw mogelijke potentiële klanten en mogelijke samenwerkingen. Iedereen vindt iets en hier moet je wel mee om kunnen en willen gaan.

Tijd 

Tijd is denk ik het geen wat elke beginnende ‘Instagrammer’ onderschat. Namelijk de hoop tijd die er in een ‘kanaal’ gaat zitten, mits je er wat energie in stopt. Zelf begon ik dus met de ambitie; ‘posten omdat ik het leuk vind’. Maar stel je gaat samenwerkingen aan betekent dit ook; foto’s maken, editten, een tekst verzinnen en mail voor/achteraf. Tijd die je als ‘hobby-tijd’ soms best kunt onderschatten en veel meer in beslag gaat nemen dan je voorafgaand misschien zou denken. Dit zelfde geld ook voor het bloggen. Waarbij je planningen maakt, een team (in mijn geval) aanstuurt en ga zo nog maar even door. Soms krijg ik de vraag; ‘hoe kun je dit doen, gezien je er bijna niks/weinig mee verdient’. En dan is mijn antwoord; ‘omdat ik het leuk vind en het een uitgelopen hobby is’. En zo is het. Vraag daarom altijd voor jezelf af’ waarom en wat wil ik ermee bereiken’.

Doen wat bij je past 

Toen ik zelf startte begon ik met het delen van sportieve plaatjes, dit is ook de ‘Fleur’ die ik wil uitstralen. Alhoewel ik ook wel eens van een wijntje/biertje of iets anders hou. Moet ik dit vanwege mijn ‘gezonde’ levensstijl die ik wil presenteren, dan niet delen? Nee. Ik deel het namelijk wel, want ook dat is wie ik ben en hoe ik mijn leefstijl in balans houdt. Dit zelfde geldt voor samenwerking, ik kies namelijk voor bedrijven die ik zie zitten en niet andersom. Het moet bij mij passen en aansluiten bij mijn doelgroep. Zo zal een sportmerk dus veel eerder bij mij passen dan een make-up bedrijf gericht op nepwimpers en nepnagels. Dit is namelijk niet wie ik ben dus ga ik ook niet ‘presenteren’ of doen ‘alsof’. Mijn tip hiervoor; ‘blijf jezelf en blijf ook dichtbij jezelf’. Je bent origineel om wie jij bent.

Algoritmes 

Mijn ervaring; ‘verschrikkelijk’. Instagram bepaalt namelijk tegenwoordig wat jij te zien krijgt en dat kan soms best in je voor of nadeel werken. Zo had ik rond deze periode vorig jaar een veel groter bereik en like-arrangement dan in april 2021 (nu). Dit alles komt door het algoritme, waarmee Instagram bepaalt wat jij te zien krijgt. Mijn tip om hierover heen te komen en jezelf niet gek te maken is; blijf wie je bent en zie waar dit ‘Instagrampad’ jou toe leidt. Het gaat namelijk om de jij die jij uitstraalt en om hiervoor dingen te doen die wel eerder gezien worden maar jou niet aanstaan, lijkt mij ook niet heel logisch en goed. Blijf daarom lekker jezelf en blijf bedenken; ‘het is maar Instagram (social media)’. En er zijn veel meer belangrijkere dingen in het leven, zoals het offline leven. waar ik persoonlijk veel meer energie uit haal dan een beeldschermpje met plaatjes. Just be you.

 

Bij deze mijn ervaringen en tips rondom Instagram, groei en naambekendheid. Hoe sta jij hierin?

Liefs, Fleur

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.