Home » BY - Womenintouch » MondayMood » brainfood » Moeite met ontspannen - Nannique Spiek

Moeite met ontspannen - Nannique Spiek

Gepubliceerd op 11 januari 2021 om 09:48

Rust nemen, het blijft altijd maar een dingetje hé? Met de drukke levens van tegenwoordig, het feit dat ons thuis ons kantoor, school én gym is en de overtuiging dat je jezelf moet bewijzen, ligt de kans om maar door te blijven gaan op de loer. Toch blijft het belangrijk om die rustmomentjes te pakken en gelukkig kan dat met een hele simpele oplossing: plannen!

Waarom moeten we rustnemen?

Hoewel we het dus niet vaak inzien, is het nemen van rust onwijs belangrijk! Ik vergelijk het altijd met mijn telefoon. Na een volledige dag in gebruik, moet dat apparaatje zich ook even laten opladen om de volgende dag weer te kunnen werken. Hetzelfde geldt voor onze spieren. Na een (kracht)training hebben je spieren tijd nodig om te herstellen. Doe je dit niet, krijg je vervelende pijntjes en gaat je volgende training een stuk minder prettig. En zo gaat het ook met onze geest. Het nemen van rust bevordert onder andere je concentratie. Je hebt vast wel eens een dag gehad waarop je hard aan het leren was voor de toetsen die eraan zaten te komen. Fris en fruitig startte je de dag met als voornemen dat je tot 17:00 in de boeken zou zitten. Je gaat maar door en leest het ene hoofdstuk of samenvatting na de andere. Maar rond 14:00 merk je dat je gedachten ergens anders heen gaan, je neemt niks meer op en eigenlijk ben je heel erg moe. Dat is het teken dat je tussendoor had moeten rusten.

Een teveel aan stress

Ook zorgt het nemen van rust ervoor dat je beter in je vel zit en gelukkiger bent. Dat klinkt voor vele als hogere wiskunde, maar eigenlijk is het heel simpel. Als je continu door blijft gaan en tegen alles ja blijft zeggen, zul je merken dat je stress gaat opbouwen. We weten allemaal van onszelf hoe we reageren op stress en ondanks dat voor iedereen persoonlijk is, hebben we één ding gemeen: van stress worden we geen leuker persoon. Zo kan ik heel emotioneel en prikkelend worden en zoek ik controle in eten en sporten, wat mijn eetproblematiek aanwakkert. Nu kan stress af en toe ook positief zijn. Denk bijvoorbeeld aan gezonde spanning voor een toets voordat je het lokaal in gaat. Deze spanning zorgt ervoor dat je adrenaline en focus krijgt en dus die toets kunt gaan knallen. Maar een teveel aan stress kan ook hele negatieve dingen met zich meebrengen. Denk aan overspannenheid, een burn-out of het ontwikkelen van een angststoornis.

Tijd om te plannen

Aan jou de vraag: vind je het waard om telkens door te blijven gaan en te leiden onder stress? Volgens mij zal iedereen deze vraag beantwoorden met ‘nee’. Klopt dat? Dan is het tijd om je rustmomentjes in te gaan plannen! Heb je wat lege plekken in je agenda? Mooi! Zet daar vast een kruis neer en bedenk wat je op die dag zou willen doen. Ga je een lekkere workout doen? Haal je ergens een koffie to-go met een vriendin? Of maak je een lekkere maaltijd voor jezelf? Je mag de tijd die over hebt aan werkelijk alles besteden dat jou gelukkig maakt. Je kunt er ook voor kiezen om rustmomentjes in je ochtend- of avondroutine te bouwen. Zo probeer ik bijvoorbeeld om iedere avond rond 22:00 alles aan de kant te leggen en mijn dag af te sluiten met een aflevering van een leuke Netflix serie. Hoewel ik weet dat het kijken op beeldschermen voor je nachtrust niet geheel verstandig is, vind ik het onwijs ontspannend om op deze manier mijn dag af te sluiten. Zo zie je maar dat de invulling van je rustmomenten geheel persoonlijk is. En niets is zo leuk dan uit te kunnen kijken naar iets wat jou blij maakt, toch?

Wat hebben we geleerd?

Het is heel kinderachtig, ik weet het, maar ik hoop dat je na het lezen van deze blog in ziet hoe belangrijk het is om rust te nemen. Vergelijk je geest met je telefoon en je spieren, ze hebben allemaal de tijd nodig om op te laden. Doe je dit niet, dan kan je stresslevel zo hoog oplopen, dat het vervelende gevolgen heeft. Plan dus bewust momentjes voor jezelf in waarin je even het drukke leven aan de kant schuift en iets doet waar jij blij of gelukkig van wordt. Vind je het lastig om rustmomentjes in te plannen of weet je niet goed wat je kunt doen om te ontspannen? Ik ontwikkelde een self-care kalender die jou wekelijkse opdrachtjes geeft om bewust rust te nemen. Download hem, print hem uit en doe mee!

 

Take care of yourself!

Liefs, Nannique  @its.abouthealth

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.