Home » BY - Womenintouch » MondayMood » Fietsen | Wielrennen | Mountainbiken » Sporten met slecht weer - Roos Prins

Sporten met slecht weer - Roos Prins

Gepubliceerd op 11 mei 2021 om 09:34

Komende week is er veel regen voorspelt, wat maakt dat je mogelijk minder zin hebt om buiten te gaan zwemmen, fietsen of lopen (bijvoorbeeld). Kijk ik naar mijzelf, dan doe je dit natuurlijk het liefst met een strak blauwe lucht.. . Maar wat als het een dagje (of week) typisch Nederlands weer is? Alsnog trainen natuurlijk! In deze blog vertel ik jou hoe ik train met slecht weer en om toch gefocust te zijn/blijven op jouw training.

Warm aankleden en kiezen voor een veilige optie.

Ten eerste; kleed je warm aan! Wat je niet wilt is trainen in slecht weer én ook nog eens onderkoeld raken. Daarom de tip, om voordat je gaat fietsen te denken aan; overschoenen, een regenjack, colletje, handschoenen en als laatst maar zeker niet minder belangrijk; voldoende eten. Als je namelijk ondervoed bent tijdens een training krijg je het sneller koud, omdat je lichaam dan in spaar stand gaat. Wanneer je gaat hardlopen met slecht weer, is mijn tip een regen jas te dragen, een petje (om zo je hoofd warm te houden). Verder is het aan te raden voor het fietsen, te kiezen voor de mountainbike i.p.v. de wielrenfiets. Mocht je geen mountainbike hebben, is mijn tip er om dikkere banden onder je racefiets te zetten. Zodat de kans op uitglijden verlaagt in bijvoorbeeld bochten of smalle weggetjes. Ook voor hardlopen raad ik aan te kiezen voor trail-schoenen. Deze schoen heeft een dikkere zool, meer grip en heeft iets dikkere stof waardoor je mogelijk meer een ‘veilig’ gevoel ervaart tijdens een training. Waardoor je alsnog (veilig) effectief kunt trainen.

De ‘sport-mindset’.

Goede kleding en blijven eten is dus essentieel tijdens slecht weer. Maar mentaal is het ook wel een dingetje, je moet jezelf er namelijk toe kunnen zetten. Dit is natuurlijk iets waar je niks aan kunt doen, maar de enige tip is positief in je training gaan en misschien hem wat inkorten (makkelijker gezegd dan gedaan, maar alsnog een tip!). Zo is mijn tip voor slecht weer en fietsen ook een fietstrainer. Ideaal bij slechter weer waardoor je alsnog je training kunt voltooien (ook in de winter). Zo fiets ik zelf op de tacx in de serre, zodat ik toch effectief train maar ook droog. Hardlopen en zwemmen is in dit geval een ander geval en is het echt even doorzetten. Maar stap je daarna in een lekkere warme douche, voelt die training nog tien keer zo lekker. Al helemaal als je hem afsluit met een warme kop chocomelk 😊.

 

Bij deze blog, hoop ik jou een beetje moed te hebben gegeven om tóch naar buiten te gaan. En anders wat extrinsieke motivatie te hebben gegeven. Persoonlijk, vind ik het gevoel ná de training altijd het fijnste gevoel! Heel veel succes.

 

 

Sportieve groetjes,

Roos Prins


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.