Home » BY - Womenintouch » MondayMood » Fietsen | Wielrennen | Mountainbiken » Lange zomerse duurritten - Roos Prins

Lange zomerse duurritten - Roos Prins

Gepubliceerd op 21 juni 2021 om 17:46

De zomer is in volle toeren, en dat betekent voor alle fietsers onder ons maar één ding en dat zijn lange duurritten op de fiets! Maar waar moet je allemaal aan denken als je de komende 3 tot 5 uur op de fiets zit? En hoe neem je genoeg eten/drinken mee? In deze blog vertel ik jou hoe ik mijn lange duurtrainingen aanpak en nog met energie thuis kom na een grote rit.

Route

Als je een lange route wil gaan fietsen, zorg dan dat je van te voren een route hebt uitgestippeld. Je kan met naamplaatsen werken om bijvoorbeeld deze op een briefje te schrijven, of je gebruikt knooppunten en volgt deze gedurende de route. Het makkelijkste is natuurlijk het hebben van een fietscomputer, hierbij maak je je route vooraf in een route app zoals Strava, Garmin of Route.nl en vervolgens kun je deze uploaden naar je fietscomputer. Ideaal is dit en scheelt je een hoop zoeken! Wel is het zo dat een fietscomputer best prijzig kan zijn, waarbij ik aanraad om eerst op naamplaatsen te fietsen want dat werkt ook super.

Voorbereiding

Naast een route, is een goed onderhouden fiets ook erg belangrijk. Zorg dat je banden zijn opgepompt en neem ALTIJD een extra binnenbandje, bandenlichter én een pompje mee. Zo zorg je dat als je lek fietst onderweg, je altijd je fietstocht kunt voortzetten. Goede sportvoeding is ook erg belangrijk onderweg, neem daarom energievolle reepjes en gelletjes mee zoals Cliff bars, SIS of een goede tip is de voeding van de Decathlon… die zijn namelijk ook super. In je bidon raad ik Isotone sterk aan, zo blijft er ook vocht in je lichaam en zweet je het niet meteen ook weer uit. Neem altijd twee (of meer) bidons mee als je lang gaat fietsen en drink/eet voldoende onderweg!

Mee fietsers

Voor een lange duur rit is het altijd gezelliger (en fijner) om met een of meerdere een lange afstand te fietsen. Zo kun je om de beurt op kop rijden, houd je snelheid en heb je gezelligheid onderweg.

Trakteren!

Je fietst een paar uur, en om het ook nog gezellig te houden is een koffiestop zeker een aanrader! Zoek een leuk terrasje op en pauzeer een half uurtje voordat je weer verder op je fiets stapt. (Tip: ga niet uitgebreid lunchen, want dat ga je zeker voelen zodra je weer op je fiets stapt.)

 

Als je helemaal voorbereid bent, is er maar een ding te doen en dat is fietsen en genieten! Maak er een gezellig ritje van en laat die fietsbroek zonnen lijntjes maar komen!

 

Roos


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.