Home » BY - Womenintouch » MondayMood » Ontspanning | Yoga » Zes redenen waarom je als hardloper yoga zou moeten doen - Veerle Logghe

Zes redenen waarom je als hardloper yoga zou moeten doen - Veerle Logghe

Gepubliceerd op 18 december 2020 om 15:09

Toen ik een aantal jaar geleden werkte in een sportschool en net gestart was met hardlopen, werd ook yoga steeds meer bekend binnen de sportschool. Om nieuwe leden goed advies te kunnen geven en zelf in vorm te blijven, volgde ik groepslessen en ‘testte’ ik iedere keer een andere les uit. Zo kwam ik ook bij de yogalessen terecht en kwam ik erachter dat yoga helemaal niet zweverig hoeft te zijn en juist heel goed is voor hardlopers.

Hoewel je misschien in eerste instantie denkt dat yoga en hardlopen niks met elkaar te maken hebben en juist elkaars tegenpolen zijn. Hardlopen zorgt er vaak voor dat je spieren korter worden en bij yoga verleng je juist je spieren. Daarnaast is hardlopen heel intensief en explosief en yoga rustiger en meer gefocust op ontspanning. En juist daarom is het zo goed om als hardloper aan yoga te doen. Ze zeggen niet voor niks dat tegenpolen elkaar versterken en dat is ook precies hoe hardlopen en yoga samengaan. In dit artikel deel ik 6 redenen waarom je als hardloper aan yoga zou moeten doen. Lees je even mee?

Je bouwt kracht op

Doordat je bij yoga vaak langer in een dezelfde positie staat bouw je extra kracht op. Ook train je vaak je core bij yoga. Een sterke core zorgt er weer voor dat je beter kunt gaan hardlopen. Er gaat namelijk minder energie naar het aanspannen van je core en hierdoor kun je meer energie in je benen stoppen om sneller te gaan lopen.

De flexibiliteit neemt toe

Hardlopen zorgt er vaak voor dat je beenspieren korter worden. Niet erg handig, want kortere spieren vergroten de kans op blessures en stijfheid. Door yoga verleng je je spieren weer en zorg je voor meer flexibiliteit. Niet alleen in je spieren, maar ook in je gewrichten zoals bijvoorbeeld je heup.

Een betere houding

Bij yoga wordt er altijd gefocust op een goede houding. Dus wanneer je zit, zit je altijd rechtop en recht je je rug. Maar ook wanneer je in een bepaalde houding staat, let je er altijd op dat je wel recht staat. Door veel te oefenen met deze houding, zorgt het er ook voor dat je er tijdens het hardlopen er minder op hoeft te letten en het eigenlijk van zelf gaat.

Ontspanning

Ik denk dat iedere hardloper het wel kan beamen dat hardlopen aan de ene kant heel ontspannend werkt, omdat je je hoofd kunt leegmaken. Maar aan de andere kant is hardlopen wel een zware inspanning op je lichaam. Je loopt vaak voor een langere tijd in een hoge hartslag en ook de belasting voor je lichaam is groot. Ik ken namelijk geen hardloper die nog nooit een blessure heeft gehad. Door yogaoefeningen te doen, kun je meer gefocust zijn op de ontspanning en de ‘stress’ van het lopen weer laten zakken.

Focus op ademhaling

Wat ook belangrijk is bij yoga is de focus op je ademhaling. Hoe zwaar een oefening of pose ook is, het is altijd belangrijk dat je gefocust blijft op je ademhaling. Ook let je erop dat je niet te gehaast ademt en ademt vanuit een buikademhaling. Dit kan je ook weer helpen bij het hardlopen. Bij hardlopen ben je namelijk geneigd, zeker wanneer je hardloopt rond je drempelpunt, om sneller te ademen. Door de yogalessen leer je ook om tijdens inspanning te blijven focussen op een langere en diepere ademhaling.

Verminderde kans op blessures

Ik noemde het al even, maar door yoga wordt ook de kans op blessures verminderd. Je traint je spieren extra en doordat de spieren langer worden en er meer ruimte wordt gemaakt in de heupen, ontstaan er ook minder snel blessures. Daarnaast werk je ook aan je houding en train je je core. Hierdoor loop je ook minder scheef en loop je met een rechte houding. Dit zorgt er ook weer voor dat de kans op blessures verminderd. Yoga is een mooie aanvulling op een uitgebreide reksessie die je vaak doet na het hardlopen.

 

 

Heb jij al wel eens een yogales gevolgd? En vind je het ook een mooie aanvulling voor je hardlooptrainingen? Ik ben heel benieuwd naar jouw reactie. Mocht je nou niet goed weten welke soort yogales bij jou past, lees dan ook volgende week mijn artikel.

Liefs, Veerle


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.