Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » De blog » balans » Acht tips om ongestoord te kunnen werken - Veerle Logghe

Acht tips om ongestoord te kunnen werken - Veerle Logghe

Gepubliceerd op 18 januari 2021 om 15:31

Hoi! Je kent het vast wel, je bent hard aan het leren voor je tentamens en je wilt het liefst zo min mogelijk gestoord of afgeleid worden… want: tentamenstress! Wie ken het niet?! Maar hoe zorg je er nu voor dat je zo min mogelijk wordt afgeleid of gestoord tijdens het studeren, tegenwoordig zijn er namelijk een hoop afleidingen en alles lijkt dan wel leuker, interessanter, toffer behalve het studeren. Dat is een grote muur die je tegenhoudt. Daarom schreef ik (Veerle) samen met wat andere meiden van het team van www.womenintouch.nl een blog voor JOU zodat jij ongestoord kunt studeren. Veel lees plezier.

Acht tips om ongestoord te kunnen studeren van @ womenintouch.nl 

Vliegtuigstand.

Evie: ‘Leg je telefoon weg (op vliegtuigstand). Leg je telefoon weg, het liefst in een andere kamer, zodat je niet afgeleid kan worden door je telefoon. Maar gun jezelf ook dat je bijvoorbeeld om het uur, vijf tot tien minuutjes dan je wél even op je telefoon mag en leg ‘m daarna ook weer weg.’

Timen.

Eveline: ‘Zet een timer en maak daar gebruik van. Probeer dan echt een half uur actief alles eruit te halen en als de timer af gaat neem ff pauze. Loop een stukje door het huis of bel even met iemand. Verzet in ieder geval je zinnen en ga daarna weer opnieuw aan de slag, dit houdt de focus hoog.’

Gun jezelf ruimte/rust.

Fleur: 'Persoonlijk is studeren voor mij een balans tussen inspanning en ontspanning. Doe ik een van de twee teveel lukt het mij niet en raak ik uit mijn 'flow' wat leidt tot slechte resultaten. Het is dus een een-op-een relatie tussen waar je een balans tussen moet vinden die voor jou werkt. Dit betekent ben je iemand die geremd moet worden zorg dan voor je pauzes, ben je iemand die toegejuicht moet worden en moeite heeft met concentratie vinden/vasthouden stel dan tijdslimieten in zoals Eveline beschrijft bovenstaand. 

Accepteer dat je soms wat anders moet doen en het dan soms ook even gewoon niet lukt.

Laurie: ‘Ga dan iet doelloos naar je scherm of boek staren of een uur lang balen. Ga 30 minuten iets doen wat je écht leuk vindt, zoals even wandelen, sporten, een boek lezen, serie kijken, iets creatiefs, muziek maken etc. En probeer het daarna opnieuw. Als het dan nog steeds niet lukt, accepteer gewoon dat het dan even niet je dag is. Kijk wat er wél lukt. Je best doen is meer dan voldoende!’

Stel limieten in voor apps op je telefoon.

Margreet: ‘Stel een limiet in voor apps, daardoor zit je minder op je telefoon. Een ander voorbeeld is je telefoon instellen op zwart/wit, waardoor minder prikkels interessant lijken en/of worden gemaakt. Maak die telefoon zo min mogelijk interessant.

Instellen van deze functie doe je als volgt:

Voor de Iphone-gebruikers:

  • Heb je een Iphone ga dan naar instellingen
  • Toegankelijkheid
  • Weergave en tekstgrootte en zet je kleurfilters aan, kies daar voor grijstinten.

Voor de Samsung gebruikers:

  • Heb je een Samsung ga dan naar instellingen.
  • Toegankelijkheid
  • Visie en zoek je naar de optie grijstinten.

Stel haalbare doelen.

Nannique: ‘Stel een haalbaar lijstje op met taken die je graag zou willen doen op je werk/studiedag. Streep telkens een taak weg wanneer deze klaar is en vier dat momentje met iets kleins. Ga een stukje wandelen, ze t je happy-song op, maak een lekker drankje voor jezelf, kortom: vier het zoals jij dat wil vieren. Als je je op deze positieve dingen focust, krijg je motivatie en een fijne flow.’

Eindeloos doorgaan is niet effectief.

Veerle: ‘Probeer niet eindeloos door te blijven gaan, maar pak juist ook je rustmomenten. Het is voor niemand haalbaar om een hele dag gefocust te zijn. Sla ook geen maaltijden over en blijf goed voor jezelf zorgen, hoe druk je het ook hebt. Soms lijkt het makkelijker en efficiënter om door te blijven gaan, maar juist door de rustmomenten in te plannen krijg je extra energie en motivatie om verder te gaan. Ga bijvoorbeeld een uurtje leren en maak daarna een heerlijke lunch, ga een rondje wandelen, doe een workout of kijk een serie. Bewust tijd inplannen om te studeren, maar ook bewust tijd om goed voor jezelf te blijven zorgen en weer op te laden.’

Nog even een korte samenvatting.

  1. Leg je telefoon ergens anders weg en op de vliegtuigstand
  2. Zet een timer en studeer zolang de timer bezig is, daarna heb je even 5/ 10 minuten pauze
  3. Limiet instellen voor apps, zodat je niet langer op je telefoon kan zitten
  4. Gun jezelf rust/ruimte
  5. Je telefoon op zwart/wit zetten, waardoor dingen minder interessant zijn
  6. Accepteer als het even niet lukt, ga even iets totaal anders doen en probeer het daarna opnieuw
  7. Stel een haalbaar lijstje op
  8. Plan bewust rustmomenten in, ook al heb je het nog zo druk

Dit was alweer een korte blog met tips om effectief te studeren! We hopen dat jij ook iets aan onze tips hebt. En mocht jij nog een tip hebben die we echt niet mogen vergeten, laat dit dan aan ons weten! Veel succes met je aankomende tentamenperiode. En vergeet niet you’ve got this!

 

Liefs,

Womenintouch.nl


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.