Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » De blog » balans » Smoothies drinken of toch liever een stuk bewuster fruit in de hand - Nannique Spiek

Smoothies drinken of toch liever een stuk bewuster fruit in de hand - Nannique Spiek

Gepubliceerd op 8 februari 2021 om 16:05

Hallo! Het is weer maandag en daarom tijd voor een nieuwe blog. Ken jij iemand die al eens heeft gezegd dat hij/zij niet van smoothies houdt? Ik niet! Wat is dat toch, met die smoothies? Is het de overtuiging van vele dat zo’n lekkere verfrissende smoothie als gezond wordt gezien? Of houden we echt zo veel van een drankje gemixt en gepureerd fruit? Ik weet het niet… . Wat ik wel weet, is het feit dat een smoothie inderdaad door velen als een gezond drankje, soms zelfs maaltijd, wordt gezien. Maar, is dat eigenlijk wel zo? Wat is het verschil tussen het drinken van een smoothie of het uit de hand eten van fruit? Ik leg het je graag uit!

Drie stuks fruit in één keer 

Tel eens voor jezelf, maak jij weleens een smoothie van slechts één stuk fruit? Nee, vaak gaan er meerdere stukken fruit in zo’n lekker drankje. Denk aan banaan, appel, aardbeien, mango, noem maar op. Soms gaat er ook groenten door een smoothie. Doordat je al dit fruit en groenten pureert tot een drankje, merk je niks van de daadwerkelijke hoeveelheid fruit en groenten die je eet. Maar als we even gaan relativeren… Hoe vaak eet jij een appel, een banaan, een halve mango en een hand spinazie als tussendoortje? Juist, eigenlijk nooit.

Fruit is gezond

Misschien denk je nu: ‘maar fruit is toch gezond?’ Ja, fruit is gezond, net zoals groenten. Dit is iets wat we niet alleen thuis leren, maar ook op school, in media en zelfs in winkels wordt benadrukt. Logisch dat er veel mensen zijn die denken dat een smoothie een gezonde snack of maaltijd is. Er is niemand die je op de calorieën van fruit zal wijzen. Ik overigens ook niet, want calorieën zijn niet het belangrijkst.

Veel suikers

Maar wat is dan wel belangrijk? De calorieën die in fruit zitten zijn voornamelijk afkomstig uit koolhydraten. In fruit zitten suikers, een vorm van koolhydraten. Hoewel deze suikers van nature afkomstig zijn in fruit en in die zin ‘gezonder’ zijn, blijven het wel suikers. Een teveel aan fruitsuikers kan, net zoals bij toegevoegde suikers, gevolgen hebben voor je gezondheid. Terwijl je met het eten van een appel een ‘normaal’ portie fruitsuikers binnenkrijgt, wordt die hoeveelheid bij een smoothie al snel verdrievoudigd.

Verzadigd of niet?

Bovendien geeft een smoothie je een minder verzadigd gevoel. Beeld je eens in dat je een banaan, een peer en een kiwi eet. Hoe vol zou je zitten? Juist, goed vol! En wanneer je een smoothie drinkt? Merk je dat je dan eigenlijk die stukken fruit hebt gegeten/gedronken of kun je er nog wat extra’s bij eten? Vaak is een smoothie niet zo vullend als het eten van fruit en groenten uit de hand. Dit komt allereerst omdat de vezels die in het fruit en in de groenten zitten kapotgaan bij het mixen van de smoothie. Ten tweede hoef je niet te kauwen op een smoothie, wat ervoor zorgt dat je lichaam geen of minder snel een hormoon aanmaakt die een signaal afgeeft dat je vol zit.

Tips om bewuster een smoothie te eten

Gelukkig weet ik ook dat een smoothie erg lekker is en daarom wil ik je wat tips geven om op een bewustere en voedzamere manier van dit heerlijke drankje te genieten. Allereerst raad ik je af om iedere dag een smoothie te nemen. Wissel het eten van kauwbare maaltijden en smoothies af. Het kauwbaar maken van je smoothie is direct een tweede tip. Giet je smoothie eens in een bakje, top deze af met wat granola en eet hem vervolgens met een lepel. Ik weet zeker dat je dan eerder vol zit. Daarnaast kun je bewuste keuzes maken in de ingrediënten die je gebruikt. Kies bijvoorbeeld maximaal 2 stukken fruit of maak gebruik van water, melk of yoghurt in plaats van een vruchtensap. Als laatst kun je je smoothie verrijken met een eiwitpoeder, zodat de smoothie je een verzadigder gevoel geeft.

Disclaimer

Voor ik deze blog afsluit wil ik graag nog een kleine disclaimer geven. Deze blog is namelijk niet bedoeld om je te vertellen om geen smoothies meer te eten. De blog is bedoeld om je bewuster om te laten gaan met smoothies. Zoals ik eerder uitlegde wordt het eten van veel fruit snel bestempeld als ‘onwijs gezond’, en dus geldt hetzelfde voor smoothies. Toch komt hier meer bij kijken. Als laatst blijft het altijd een vraag wat nou ‘gezond’ en ‘ongezond’ is. In mijn ogen hoeven voedingsmiddelen niet per se een stempel te krijgen, maar ligt het aan de hoeveelheden waarin je het neemt. Draai het namelijk eens om: het eten van komkommer wordt als gezond gezien. Maar als iemand één plakje komkommer eet per week. Ben je dan gezond? Nee! Als jij dus af en toe een smoothie drinkt of eet, maakt het jou ook niet gezond of ongezond. Eet hetgeen wat jij lekker vindt in de juiste hoeveelheden, dan zit je altijd goed! Ik hoop dat je deze blog interessant vond!

 

Liefs, Nannique

@its.about.health


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.