Hi! Welkom bij www.womenintouch.nl

Home » De blog » brainfood » Een bullet journal als life saver - Nannique Spiek

Een bullet journal als life saver - Nannique Spiek

Gepubliceerd op 14 december 2020 om 10:11

2020 loopt tot haar eind en dat betekent dat er veel mensen gaan terugblikken op dit bizarre jaar. Als er iets is wat er dit jaar nieuw in mijn leven is gekomen, is dat mijn bullet journal. Hoewel dat misschien geheel onbelangrijk klinkt, kan ik dat boekje toch wel echt als een life saver bestempelen. Hoe ik ben begonnen met journallen en waarom dit zo belangrijk voor mij is geworden, vertel ik je in deze blog!

Tellen, tellen, tellen

Begin dit jaar, toen de coronacrisis net begonnen was, zakte ik weer wat dieper in mijn eetstoornis. Ik vond het lastig dat ik nu thuis achter mijn laptop zat en dus geen afleiding had van het feit dat ik veel binnen was en stil zat. De bewegingsdrang sloeg toe en ik zocht mijn controle in eten, alweer. In mei besloot ik dat dit afgelopen moest zijn (wat makkelijker gezegd is dan gedaan) en bouwde ik af met het tellen van mijn calorie inname. Het tellen hiervan zorgde namelijk voor minder flexibiliteit rondom eten en vroeg veel energie. Bovendien wist ik na vijf jaar calorieën tellen echt wel wat ik gemiddeld at op een dag en had ik geen app nodig die dat voor me bij hield. Uiteindelijk was ik in juni volledig gestopt met het tellen van calorieën.

Op zoek naar controle

Tijdens het loslaten van die vervelende tracking app merkte ik ook direct dat ik ergens een vorm van controle moest hebben. Hiernaast was het een drukke periode op school met tentamens en was de combinatie van deze twee dingen net te veel gevraagd. Toen ik op een dag samen met een goede vriendin van mij aan een project ging werken, zag ik dat zij een bullet journal had en hier to do-lijstjes in schreef. Ik wist direct dat dit ook mijn oplossing zou zijn. Ik pakte een bullet journal die ik vorig jaar voor mijn verjaardag had gekregen en ging aan de slag. Mijn dagen kregen weer structuur en controle door to do-lijstjes.

De inhoud

Wat begon met slechts to do-lijstjes, breidde zich al snel uit. In juli begon ik namelijk met het programma van FullCharge. Tijdens dit programma werkte ik met challenges van 14 dagen naar een gelukkigere, bewustere en gezondere mij. Om mijn dagelijkse progressie bij te houden, maakte ik een weekschema met de challenges die tot dan toe voorbij waren gekomen. Nu is het programma afgelopen en bestaat het schema uit 10 verschillende ‘taken’ waar ik dagelijks aan kan denken. Bovendien schrijf ik iedere dag 3 dingen op waar ik dankbaar voor ben. Ook dit leerde ik tijdens mijn FullCharge avontuur. Het opschrijven van deze dingen vind ik heel fijn om te doen. Hiernaast maak ik lijstjes voor andere dingen die ik niet mag vergeten. Denk aan een to do- lijst voor de vakantie, mijn tentamenrooster of naar wie ik kerstkaartjes moet versturen.

Dit geeft mijn bullet journal mij

Zoals je hoort staat er niet veel speciaals in mijn bullet journal, toch geeft het me wel degelijk veel terug. Allereerst vergeet ik een stuk minder taken en kleine dingen, omdat ik ze van me af schrijf en niet meer hoef te onthouden. Daarbij komt dat mijn dagen beter gestructureerd zijn, omdat ik in één oogopslag kan zien welke taken van groot belang zijn en niet meer van de hak op de tak spring wanneer er iets in mijn hoofd opkomt. Ten derde is het schrijven in mijn bullet journal een uitstekende oplossing voor de zoektocht naar controle die ik eerder vond in het tellen van calorieën. Als laatst zorgt het wekelijkse schema die ik maak aan de hand van de tien verschillende FullCharge challenges ervoor dat ik beter voor mezelf zorg. Iedere dag vraag ik mezelf af of ik mezelf goed heb gevoed die dag, of ik heb bewogen, heb ontspannen en of ik momentjes van geluk heb gehad. Dit zorgt er niet alleen voor dat ik beter in mijn vel zit, het zorgt er ook voor dat ik eventuele dipjes kan voorkomen.

 

Mijn bullet journal is om verschillende redenen dus niet meer weg te denken uit mijn leven. En ik kan het iedereen aanraden om zo’n handig, mooi boek aan te schaffen en te kijken wat werkt voor jou om hierin kwijt te kunnen!

 

Gebruik jij een bullet journal?

Liefs, Nannique @its.about.health                      


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.